• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3347 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۹ شهريور

معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه خبر داد

افزايش 15 درصدي جرايم اول

ميزان| معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه با اشاره به وجود ۵۰ عنوان مجرمانه در ۷۰ درصد جرايم ارتكابي كشور گفت: ميزان زيان وارده از جرايم سايبري روشن و شفاف نيست.

محمدباقر الفت در نشست خبري ديروز با اشاره به تبعات منفي طولاني شدن تصويب لايحه شوراي عالي پيشگيري از وقوع جرم، گفت: با مقايسه آماري بين 10 جرم پر وقوع در 3 ماهه اول
94-93 متوجه رشد 15 درصدي مي‌شويم كه قطعاً آسيب‌رسان به جامعه خواهد بود و علت آن چيزي جز ضعف اقدامات پيشگيرانه نيست. وي در رابطه با پيشگيري از وقوع جرم و نقش آن در موسسات مالي گفت: متاسفانه موسسات بدون صلاحيت‌هاي حرفه‌اي مي‌توانند ثبت شوند و بانك مركزي كه بايد بر اين موسسات نظارت داشته باشد به‌طور جدي ورود نمي‌كند حتي موسسات به ثبت رسيده نيز به درستي نظارت نمي‌شود چرا كه رصد كار موسسات به شكل حرفه‌اي صورت نمي‌گيرد. الفت خاطرنشان كرد: با فعال شدن پيشگيري و اقدامات مربوط به معاونت پيشگيري و همراه شدن دستگاه‌هاي قانوني مسوول اين حوزه مي‌توانيم بر فعاليت موسسات نظارت كافي داشته باشيم تا كار بدين‌جا نرسد. معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه در خصوص جرايم سايبري و فضاي مجازي گفت: ميزان زيان وارده از اين جرايم روشن و شفاف نيست چرا كه در اين حوزه فعاليت‌هاي جدي صورت نگرفته است، اگرچه پليس فتا و دادسراها و دادگاه‌هاي تخصصي در اين زمينه ايجاد شده‌اند ولي به لحاظ گستردگي اين حوزه، كشف و شناسايي مجرمان از سختي خود برخوردار است. وي تاكيد كرد: هنوز در دستگاه قضايي و نيروي انتظامي پختگي لازم براي برخورد با جرايم حوزه مجازي ايجاد نشده است. الفت خاطرنشان كرد: برخي جرايم در ميان مردم پر ارتكاب هستند و 70 درصد جرايم ارتكابي را 50 عنوان مجرمانه تشكيل مي‌دهند بنابراين بيشتر بودجه پيشگيري براي اين‌گونه جرايم به كار گرفته مي‌شود.

او درباره بازدارندگي از وقوع جرم در مجازات‌ها گفت: بازدارندگي در اعمال مجازات بايد توسط قانونگذار ارزيابي شود و امروز قانونگذار اعتقاد به حبس‌هاي طولاني مدت و قرارهاي سنگين بازداشت موقت و برقراري عدالت كيفري از طريق مجازات ندارد چراكه قانونگذار تلاش مي‌كند مجازات‌ها حتماً انجام شود. به گفته الفت مجازات‌ها بايد بعد بازدارندگي و رعب و وحشت داشته باشند و قانونگذار به اين نتيجه رسيده است كه هرچند كم ارزش، بايد اجرا شوند و از صدور مجازات‌هاي طولاني و جرايم سنگين انجام نشدني پرهيز شود. الفت افزود: متاسفانه ضريب خشونت در رفتار شهروندان افزايش يافته است و آرامش پايين آمده و مردم در مقابل كمترين مشكلي واكنش شديد نشان مي‌دهند كه ما براي كاهش اين معضل نيز برنامه خوبي در دست داريم و پژوهش‌هاي خوبي صورت گرفته است. متاسفانه وضعيت درگيري و استفاده از سلاح سرد و حتي گرم در رفتار مردم غيرقابل انكار است و ما تلاش مي‌كنيم از طريق صدا و سيما و حضور در مدارس و مراكز تجمع مردمي براي كاهش خشونت اقدام كنيم. بسياري افراد بي‌محابا از سلاح گرم به عنوان آلت قتاله استفاده مي‌كنند و ما تلاش مي‌كنيم با برنامه‌ريزي، اين اقدام را كاهش دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون