سيد حسن خميني:
شكلگيري داعش نتيجه مطلقانگاري است
گروه سياسي | «جريانات غير عقلاني در اسلام»، اين نامي است كه سيد حسن خميني براي افراطگرايان جهان اسلام به كار ميبرد. افراط گراياني كه حالا چند سالي است منطقه خاورميانه و جهان اسلام را به يكي از نا امنترين نقطههاي جهان تبديل كردهاند، روزي طالبان و القاعده در صدر اخبار بحرانهاي خاورميانه بودند و حالا داعش گوي سبقت را در افراطگرايي و خشونتگرايي از آنها ربوده است. جهان اسلام اين روزها بيش از پيش نياز به همگرايي و انعطافپذيري دارد تا بتواند سايه شوم افراط گرايي را از جهان اسلام و خاورميانه كم كند، نكتهاي كه محور و مهمترين بخش سخنان يادگار گرامي امام را در مراسم آغاز سال تحصيلي جديد در دانشگاه اديان و مذاهب قم تشكيل داد. به گزارش جماران سيد حسن خميني با اشاره به برخي جريانات غيرعقلاني در جهان اسلام مانند داعش، گفت: شكلگيري اين گروهها نتيجه مطلقانگاري و براساس اين روش فكري است كه هر كسي غير از ماست بد است و بايد كشته شود. وي حتي در بخش ديگري از صحبتهايش به ابعاد ديگري از مطلقگرايي ميپردازد و آن را آفتي در فضاي ذهني ميداند و ميگويد: سرايت دادن همه بديها و خوبيها به رقيب درست نيست و بايد توجه كنيم مطلقانگاري آفتي در فضاي ذهني ماست. در چند سال گذشته كه مساله داعش دامنگير خاورميانه و اسلام شده است همه چهرههاي سياسي و مذهبي در همه كشورهاي اسلامي معمولا در چرايي به وجود آمدن داعش تلاش ميكردند مسووليت آن را متوجه ديگران كنند و شايد براي اولين بار است كه يك روحاني از يك خانواده سرشناس سياسي اينگونه به مساله چرايي پيدايش افراطگرايي در جهان اسلام ميپردازد و بخشي از انتقادها را متوجه جهان اسلام ميداند. وي با ذكر برخي از نمونههاي تاريخي در اين زمينه افزود: تا وقتي موانع همزيستي را نشناختيم نميتوانيم آنها را از بين ببريم؛ اين كار نيازمند پژوهشهاي قوي است تا بدانيم چه عواملي باعث شد در برهههايي از تاريخ جريانات متضاد، به يكديگر گرايش پيدا كنند و در مقابل جريانات ديگر كه درصد بالايي اشتراك فكري داشتهاند كارشان به دعوا و خونريزي كشيده شود. سيد حسن خميني يكي از موانع همزيستي مسالمتآميز ميان اديان و مذاهب مختلف را مطلقانگاري دانست و گفت: مطلق انگاري در عقايد، لازمه دين است زيرا اگر يك دين عقايد خود را كامل و سالم نداند دين واقعي نيست؛ ما پلوراليسم اعتقادي را قبول نداريم زيرا حقيقت يكي است كه برخي به آن دسترسي دارند و برخي از آن دور ميمانند، اما مطلقانگاري رفتاري، يك ايراد و مانع همزيستي است. وي افزود: اينكه فكر كنيم موحدان، مسلمانان، شيعيان و دوستانمان هر كاري كه ميكنند درست است، خلاف واقع است؛ زيرا هيچ ملازمه عقلي ميان عقايد و رفتار ما وجود ندارد و ممكن است عقيده شما درست باشد، اما رفتارتان غلط باشد. يادگار امام ادامه داد: عدالت مانع خطا نيست، بلكه مانع گناه است و آنچه مقابله خطاست عصمت است؛ بنابراين اگر فكر كنيم هرآنچه پيروان يك دين، مذهب يا فرقه انجام ميدهند درست است، اشتباه كردهايم. وي تصريح كرد: ما از عقايد ديني خود دفاع ميكنيم در حالي كه ممكن است مسلمانان در طول تاريخ خطاهايي كرده باشند؛ اينكه فكر كنيم مسلمانان در هر كجاي تاريخ هر كاري كه كردهاند درست است تصور غلطي است همانطور كه مسلمانان در دوران حكومت اموي در اروپا اشتباه كردند. بنابراين مطلقانگاري در حوزه رفتار آغاز دگماتيسم غلط است.
سيد حسن خميني مطلق انگاري رقيب را ديگر بعد مطلق انگاري به عنوان يكي از موانع همزيستي دانست و گفت: سرايت دادن همه بديها و خوبيها به رقيب درست نيست و بايد توجه كنيم مطلقانگاري آفتي در فضاي ذهني ماست. وي تصريح كرد: يكي از مهمترين موانع همزيستي اديان و مذاهب اين است كه انسان در ذهن خود به مطلقانگاري رسيده باشد و همه را با يك چوب براند. يادگار امام با اشاره به برخي جريانات غيرعقلاني در جهان اسلام مانند داعش گفت: شكلگيري اين گروهها نتيجه مطلق انگاري و براساس اين روش فكري است كه هر كسي غير از ماست بد است و بايد كشته شود. وي با اشاره به عيد غدير خم، اميرالمومنين(ع) را يكي از سرمنشأهاي انديشه اسلامي ذكر و تاكيد كرد: از افتخارات ما سرسپردگي و ارادت به آستان علي(ع) است. يادگار امام در ابتداي سخنان خود با ابراز تاسف از فاجعه منا تاكيد كرد: در اين حادثه كه ذائقه ملت ما را در آستانه اعياد بزرگ تلخ كرد، بدون شك مسووليت بزرگي متوجه دولت بي تدبير سعودي است. در ابتداي اين ديدار حجتالاسلام والمسلمين ابوالحسن نواب رييس دانشگاه اديان و مذاهب طي سخناني با آرزوي همزيستي ميان همه انسانها تاكيد كرد: هيچ راهي جز گفتوگو و توافق، براي انسانها وجود ندارد و بي اثر بودن جنگها در طول تاريخ نشان ميدهد با كه بايد گفتوگو، توافق و همزيستي را دنبال كرد. وي افزود: بايد با همه كساني كه مشتركاتي داريم گفتوگو و همزيستي در پيش بگيريم.