• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3370 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۶ مهر

پاتك‌هايي كه عاقلانه نيست

 

چون مي‌دانند نتيجه آن فقط بدنامي است. بنابراين افراد بي‌قيد و بند، بي‌مايه و حتي بي‌اعتبار و فاقد شخصيت و اخلاق براي اين كار مناسب‌ترند، يا حداقل اينكه بيشتر از اين نوع افراد وارد اين كار مي‌شوند و چون اين افراد به وسيله دولتي‌ها انتخاب مي‌شوند، به طور عادي منابع حاصل را با آنان شريك مي‌شوند. به همين دليل برخي تحليلگران استقبال دولت گذشته از تحريم را به همين نوع كاسبي‌ها ربط مي‌دادند و بسياري از پرونده‌هاي فساد اقتصادي كه در حال حاضر در دادگاه‌هاست مربوط به همين مساله است. از پرونده بابك زنجاني گرفته تا گم شدن دكل‌هاي نفتي و... و افرادي بودند كه در عرض مدت كوتاهي ثروت‌هايي به دست آوردند كه در ده‌ها سال هم امكان كسب آنها نبود. حالا در برابر اين اتهام، مخالفان برجام چه گفتند؟ يكي از رهبران مخالف برجام كه خيلي فعال بود، گفت: «كاسب تحريم آنان هستند كه در اوج تحريم مجوز صرافي گرفتند و عايدي نصيب آنان شد.» اول اينكه اين نوع كاسبي در مقايسه با آنچه در فوق گفته شد، بسيار اندك است. دوم اينكه خوب همان‌ها را نام ببريد، شايد آنان هم مخالف برجام باشند؟ چرا نام نمي‌بريد؟ و سوم اينكه بر فرض چنين افرادي هم باشند، در زمان دولت شما انجام شده و اگر رانتي نصيب آنان شد، به دليل مسووليت دولت مورد حمايت شما بوده است. پس اعتراض شما نسبت به چيست؟ به علاوه اين مساله را چرا الان و پس از گذشت چهار سال مي‌گوييد؟ چرا همان اول كه نماينده شديد عليه رييس‌جمهور مورد حمايت خودتان در خصوص اين توزيع رانت‌ها اعتراض نكرديد؟ ملاحظه مي‌شود كه اين نوع پاتك مثل پرتاب گلوله شيميايي به سوي دشمن است در حالي كه باد شديدي از سوي دشمن به سوي جبهه خودي جريان دارد؛ لذا همه گازها را به خورد خودمان مي‌دهيم!

ايراد دوم خسارات ناشي از تاخير در تصويب و اجراي برجام است كه گفته مي‌شود روزانه به 400 ميليارد تومان مي‌رسد. مسووليت آن نيز متوجه مخالفان است. همان آقاي مخالف براي انجام يك حمله متقابل گفته است: «قيمت نفت در سايه ديپلماسي ضعيف انرژي كمتر از نصف شده و روزانه بيش از 200 ميليارد تومان از درآمدهاي كشور از بين رفته است.» اول اينكه فرض كنيم چنين باشد. تحريم كه كل نفت را دچار مشكل كرد، چه قيمت آن پايين باشد و چه بالا. به علاوه وقتي ايران تحريم شد، ديگر صادراتي نداشت كه بتواند بر قيمت آن موثر باشد؟ مثل اينكه افغانستان بخواهد بر قيمت نفت اثر بگذارد. به علاوه قيمت نفت كه در دولت روحاني كاهش نيافت، در دولت دوستان شما كه ديپلماسي قدرتمندي داشتند آغاز شده بود و در دولت روحاني تشديد شد؛ به اين دليل روشن كه مقدماتي را كه غربي‌ها براي كنترل قيمت نفت چيده بودند در اين سال‌ها به ثمر رسيد. به علاوه با صادرات كمتر از يك ميليون بشكه نفت كه محصول سياست نفتي دولت شما بود، چگونه مي‌توان در تعيين قيمت نفت موثر بود؟ وقتي با عربستان كه نزديك به 10 ميليون بشكه توليد و صادرات دارد، در رقابت و ستيز هستيد، درباره قيمت نفت چه كار خواهيد كرد؟ به علاوه و از همه مهم‌تر آن موقع كه قيمت نفت به 140 دلار رسيد، چرا ارزهايش را ذخيره نكرديد؟ مگر يادتان رفت كه مسوول ديپلماسي نفتي شما اعلام كرد كه: «نفت 200 دلار مي‌شود اگر ايران تحريم شود.» حالا كه اين پيش‌بيني محقق نشده چه كسي پاسخگوست؟

به نظر مي‌رسد كه مخالفان برجام و طرفداران آنان قصد درس‌آموزي از آنچه گذشته را ندارند ولي فراموش نكنيم كه روزگار و الزامات آن در نهايت همه را مجبور به درس‌آموزي مي‌كند، فقط هزينه‌هاي آن زيادتر از معمول خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون