• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3379 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۷ آبان

تورم بخش صنعت تك ‌رقمي شد

شاخص قيمت توليدكننده بخش صنعت در فصل تابستان سال جاري، نسبت به چهار فصل منتهي به آن با كاهش نرخ تورم رو‌به‌رو شده است.

مركز آمار ايران در گزارشي به بررسي شاخص قيمت توليدكننده بخش صنعت در تابستان سال 1394 پرداخته است. بر اساس اين گزارش شاخص كل قيمت توليدكننده بخش صنعت در تابستان گذشته به عدد 7/192 رسيد كه نسبت به فصل بهار تغييري نداشته است. در نتيجه تورم نقطه به نقطه اين شاخص نسبت به تابستان 1393، 6/0درصد كاهش داشته است. درصد تغييرات شاخص كل در چهار فصل منتهي به تابستان سال جاري، نسبت به دوره مشابه سال گذشته، 6/6درصد بوده است. اين امر نشان‌دهنده اين است كه نرخ تورم در اين فصل كاهش داشته و در بخش صنعت اين نرخ تك‌رقمي شده است.

بررسي شاخص قيمت‌ها نشان مي‌دهد كه در صنعت ايران، بخش صنايع توليد زغال سنگ- پالايشگاه‌هاي نفت با دو درصد افزايش نسبت به بهار 94، بيشترين تاثير افزايشي را در خانواده صنعت داشته است. علاوه بر اين شاخص قيمت بخش صنايع مواد غذايي و آشاميدني هم با 9/1درصد افزايش نسبت به گذشته، بعد از بخش توليد زغال سنگ و پالايشگاه‌هاي نفت، بيشترين افزايش را به خود اختصاص داده است. البته اين موضوع جديد نيست و در بررسي نرخ تورم همواره بخش مواد غذايي بيشترين افزايش‌ها را به خود اختصاص مي‌دهد.

در طرف مقابل بيشترين تاثير كاهشي را در خانواده صنعت، توليد فلزات اساسي داشته كه نسبت به فصل قبل خود كاهشي 5/3درصدي را تجربه كرد تا در اين زمينه ركوردداري بخش صنعت را از آن خود كند. بعد از آن، توليد محصولات اوليه
آهن و فولاد، با 2و8 درصد، توليد فلزات اساسي گرانبها و فلزات با 3/7درصد و توليد محصولات اساسي مسي با 1/8درصد بيشترين تاثيرات كاهشي را در ميان صنعتي‌ها داشتند.

از طرف ديگر تابستان امسال كمترين نرخ تورم را از بهار سال 1391، تاكنون داشته است و نرخ تورم بخش صنعت را بعد چهار سال به كانال تك رقمي رساند. اين در حالي است كه در تابستان 1392، اين نرخ به 41 درصد هم رسيد و از آن زمان تاكنون كاهش نرخ تورم صنعت، به شكل تدريجي و فصل به فصل ادامه داشت و سرآمد آن هم نرخ 6/6درصدي تابستان سال جاري است.

نمودار افزايش قيمت نرخ تورم بخش صنعت در شش فصل اخير منتهي به تابستان آمده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون