• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3379 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۷ آبان

خانواده‌ها بيشترين پول را كجا خرج مي‌كنند

 

بررسي‌ها نشان مي‌دهد در يك سال گذشته بيشترين هزينه‌ها در سبد معيشت خانوار مربوط به خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها، هزينه‌هاي تامين مسكن و اجاره و استفاده از خدمات بوده است. به گزارش مهر، اين روزها با رونمايي از بسته تسريع رونق اقتصادي، نگراني‌هايي نسبت به افزايش دوباره نرخ تورم ايجاد شده، اين در حالي است كه هم وزير اقتصاد و هم رييس كل بانك مركزي نسبت به اينكه بسته دوم خروج از ركود تورم‌زا نيست، تاكيد كرده‌اند. علي طيب‌نيا، وزير امور اقتصادي و دارايي در اين زمينه گفت: روند نزولي تورم ادامه مي‌يابد و قراين متعددي اين موضوع را تاييد مي‌كند. به عنوان مثال، متوسط افزايش تورم نيم واحد درصد است، تورم توليدكننده كه فشار هزينه توليد را نشان مي‌دهد، در حال حاضر به 5/5 واحد درصد رسيده و تورم نقطه به نقطه ۱۱ درصد است. وي افزود: بر اساس قراين مذكور، در ماه‌هاي آينده نرخ تورم تك‌رقمي خواهد شد. در عين حال، امسال شاهد تورم تك رقمي نقطه به نقطه خواهيم بود. ولي‌الله سيف، رييس كل بانك مركزي هم با تاكيد بر اينكه بسته سياستي اقتصادي جديد آثار تورمي نخواهد داشت، گفت: در اين بسته سياستي برنامه‌هاي خوبي براي تحرك بخشيدن به اقتصاد كشور پيش‌بيني شده است.

وي افزود: با توجه به هدفمندي تامين مالي در اين سياست‌ها و هدايت منابع به سمت كالاهاي انباشته شده در انبارهاي واحدهاي توليدي، نگراني در رابطه با اثر تورمي نداريم و اين سياست‌ها به هيچ‌وجه تاثير تورمي ندارد. بانك مركزي ماه به ماه نتايج اين سياست‌ها را رصد مي‌كند و متناسب با آن رفتار خواهد كرد. يكي از افتخارات دولت تدبير و اميد هم كاهش نرخ تورم است. البته براساس اعلام بانك مركزي نرخ تورم در 12 ماهه منتهي به مهرماه سال جاري 8/14 درصد و طبق اعلام مركز آمار اين رقم 3/13 درصد است. بانك مركزي نرخ تورم نقطه‌اي را 8/10 درصد و مركز آمار آن را 9/10 درصد اعلام كرده است. به هر حال وعده دولتمردان استمرار كاهش نرخ تورم است؛ گرچه اين موضوع همچنان در زندگي روزمره مردم نامحسوس است و تنها روند افزايش نرخ تورم كند شده است. بررسي جزييات شاخص قيمت ۳۱ گروه كالايي كه مركز آمار ايران آن را ملاك ارزيابي براي نرخ تورم قرار داده، نشان مي‌دهد كه تمامي ۳۰ شاخص در مهرماه روندي افزايشي داشته‌اند به طوري كه شاخص قيمت خوراكي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات افزايش 8/10 درصد، نان و غلات 5/17 درصد، ماهي‌ها و صدف‌داران 3/15 درصد، شير، پنير و تخم‌مرغ 2/11 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل خود افزايش قيمت داشته‌اند.

بررسي اين شاخص‌ها نشان مي‌دهد كه برخي شاخص‌ها كه البته ضريب اهميت بالايي دارند با افزايش بسيار زيادي مواجه هستند. شاخص‌هايي مانند مسكن، اجاره، آب، برق، گاز و ساير سوخت‌ها، حمل و نقل، آموزش با افزايش بالاي همراه هستند. از سوي ديگر برخي از شاخص‌ها مانند بهداشت و درمان كه داراي اهميت زيادي براي مردم است، با افزايش ۱۷ درصدي همراه بوده است. در بخش موادغذايي هم برخي شاخص‌هاي مهم مانند نان و غلات كه مصرف روزانه دارد، با افزايش زيادي همراه است. بر اين اساس شاخص‌ها نشان مي‌دهد كه بيشترين افزايش قيمت‌ها در يك‌سال گذشته در بخش آب، برق و سوخت بود، پس از آن هم ميوه و خشكبار و در رديف‌هاي بعدي به ترتيب آموزش، نان و غلات و بهداشت و درمان اتفاق افتاده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون