• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3383 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۲ آبان

نوبخت: سود بانكي بايد كاهش يابد

 

محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت و رييس سازمان برنامه و بودجه در يكي از برنامه‌هاي تلويزيوني شركت كرد و به تشريح مسائل مختلف اقتصادي كشور پرداخت. بخش‌هايي از صحبت‌هاي وي در پايين آمده است. - براساس گزارش‌هاي مركز آمار ايران در شش ماهه نخست سال 94 اقتصاد كشور رشد مثبت يك درصد داشته است. اين رشد اگرچه نسبت به شش ماهه نخست پارسال مثبت است اما مطلوب نيست ولي در عين حال نسبت به رشد منفي شش و هشت دهم درصد دو سال گذشته مطلوب است.

تغيير روند از منفي به مثبت حاكي از اين است كه رشد اقتصادي در مسير مثبتي قرار گرفته است اما براي اينكه مردم بتوانند آثار اين رشد را احساس كنند بايد تلاش بيشتري صورت بگيرد. دولت براي شش ماهه دوم سال بسته سياستي و اقتصادي خود را مطرح كرده است كه هم بانك مركزي با ابزار پولي و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي با ابزار مالي موظف مي‌شوند براي تحريك تقاضا و افزايش رشد اقدام كنند.

حسب گزارشي كه رييس‌جمهور به مردم داده بود مقرر بود ما 7500 ميليارد تومان در اين راستا درخصوص طرح‌هاي عمراني استفاده كنيم كه آخرين گزارش از خزانه حاكي است كه ما تا الان توانسته‌ايم بيش از 20 هزار و 455 ميليارد تومان پرداخت كنيم.

براي اينكه بتوانيم در شش ماهه دوم رشد بيشتري به اقتصادمان بدهيم، مدل‌هاي اختصاص سنجي نشان مي‌دهد كه اگر 9700 ميليارد تومان به طرح‌هاي عمراني بدهيم، مي‌توانيم انتظار يك درصد رشد اقتصادي را داشته باشيم.

با اين تدابير و اقداماتي كه بانك مركزي به صورت تسهيلات و ايجاد قدرت خريد انجام مي‌دهد، قطعا در شش ماهه دوم بيش از شش ماهه اول رشد خواهيم داشت و اميد من اين است كه اين رشد بيش از 2 درصد باشد.

اكنون فضايي ايجاد شده كه با آمدن هيات‌هاي خارجي و تصويب برجام، تصور اين است كه فصل سخت تحريم به سرآيد اما ما هنوز در شرايط تحريم هستيم و با توجه به افت قيمت نفت و مجموعه شرايط، امسال دست‌مان زياد باز نيست.

بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول براي سال آينده بين 5 تا 6 درصد رشد مثبت اقتصادي را براي كشورمان پيش بيني كرده‌اند و ما اميدواريم بتوانيم با استفاده از ظرفيت‌ها و كمك بخش دولتي و غيردولتي داخلي و همچنين سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي به اهداف‌مان دست يابيم.

اكنون از هيات‌هاي بلند پايه خارجي كه به كشور مي‌آيند مي‌خواهيم به جاي تامين مالي نقدي به صورت وام يا فاينانس، سرمايه‌گذاري مستقيم انجام دهند. شركت‌هاي خارجي بايد فناوري‌هاي نو را به داخل بياورند و ايران را به چشم يك بازار نبينند بلكه ايران به صورت پايگاهي باشد كه بتواند بازارهاي منطقه را داشته باشد.

در سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي بر استفاده از سرمايه‌گذاري خارجي و ظرفيت كشورهاي همسايه و مجامع بين‌المللي تصريح و تاكيد شده است به همين علت خواهش من اين است كه افراد كمك كنند و فضا طوري باشد كه ما خودمان را تحريم نكنيم اما اين به منزله اين نيست كه حساسيت‌ها را ناديده بگيريم.

منطق حكم مي‌كند نرخ سود بانكي تقليل پيدا كند. وقتي نرخ تورم 40 درصد بود نرخ سود بانكي بالا و توجيه اين بود كه چون افراد 40 درصد قدرت خريد را از دست مي‌دهند جريمه مي‌شوند. اما الان منطق حكم مي‌كند كه با توجه به نرخ تورم كه بانك مركزي آن را زير 15 درصد و مركز آمار 13 و 3 دهم درصد اعلام كرده است نرخ سود كاهش يابد.

امسال 9300 ميليارد تومان براي خريد تضميني گندم پرداخت كرديم در حالي كه در سال 92 اين رقم 3300 ميليارد تومان بوده است.

آمادگي يافته‌ايم يارانه صادراتي بدهيم و به كشاورزان كمك كنيم محصول خود را به بازارهاي جهاني صادر كنند.

آقاي رييس‌جمهور در خصوص اختلاف ميان وزارت رفاه و وزارت بهداشت مطلقا تذكري به وزير رفاه يا شخص ديگري نداده است و من اين موضوع را تكذيب مي‌كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها