• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3383 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۲ آبان

منتظر وارونگي هوا در تهران باشيم

آلودگي شديد هواي پايتخت در سه روز آخر هفته

 

اعتماد| احد وظيفه، مدير پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي كشور در گفت‌وگو با «اعتماد» با اشاره به اتمام بارندگي در عصر امروز گفت: با اين وجود به دليل بروز پديده وارونگي هوا، پيش‌بيني مي‌كنيم كه در روزهاي چهار‌شنبه، پنج‌شنبه وجمعه، شاهد آلودگي هوا در تهران باشيم.وي در مورد ميزان اين آلودگي گفت: براساس محاسابات ما، اين آلودگي هوا بين 100 تا 150 AQI (شاخص آلودگي هوا) است كه مقداري متوسط تا شديد محسوب مي‌شود. به خصوص در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه اين آلودگي بيشتر بوده، به گروه‌هاي حساس (مانند: بيماران قلبي، افراد مسن و...) توصيه مي‌شود كمتر در شهر تردد داشته باشند.

وظيفه در بخش ديگري از سخنان خود در مورد اينكه آيا امسال پديده وارونگي هوا زودتر از سال‌هاي قبل آغازنشده است؟ گفت: هنوز گزارش‌هاي سال گذشته را مرور نكرده‌ايم ولي تا جايي‌كه به خاطر دارم اين پديده در سال‌هاي قبل بيشتراز آذر ماه آغاز مي‌شد كه در اين صورت امسال اين پديده زودتر آغاز شده است.

مدير پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي كشوردرپاسخ به اين سوال كه آيا امكان تعطيلي مدارس و ادارات به دليل همين آلودگي شديد وجود دارد يا خير؟ گفت: ما گزارش خود را به شهرداري و ساير نهادهاي ذيربط مانند هميشه، ارسال كرده‌ايم. حالا ديگر آنها هستند كه بايد در مورد تعطيلي‌ها و اقدامات لازم، تصميم‌گيري كنند.

وي همچنين در مورد پيش بيني سيل‌هاي اخير نيز گفت: برخلاف آنچه گفته مي‌شود، پيش‌بيني‌هاي ما در اكثر استان‌ها نزديك به واقعيت بوده است. فقط در مورد استان ايلام پيش‌بيني ما تاحدودي با ميزان بارش‌ها متفاوت بوده كه آن‌هم تفاوت زياد نبوده است كه به رقم 162 ميليمتر در روز هم رسيده است و به نوعي رقمي بي‌سابقه محسوب مي‌شود.

وظيفه، ادعاي برخي كارشناسان در مورد بي‌سابقه بودن بارش‌ها در تهران را رد كرده و گفت: در تهران ميزان بارش به هيچ عنوان بي‌سابقه نبوده و نيست.

وي همچنين در مورد ارتباط بارش‌هاي اخير با پديده النينو نيز گفت: بارش نزولات آسماني مي‌تواند به دلايل مختلفي باشد. يكي از اين عوامل مي‌تواند پديده النينو باشد. گرچه اين پديده تا ايران 20 هزار كيلومتر فاصله دارد. به هر حال تاثير النينو روي بارش‌هاي اخير بايد در قالب يك پروژه تحقيقاتي بررسي شود.

به گفته مدير پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي، آلودگي هوا با ورود سامانه بارشي كه از روز پنجشنبه از غرب كشور وارد ايران مي‌شود و روز جمعه عصر به تهران خواهد رسيد، از روز جمعه كاهش خواهد يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها