• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3395 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۶ آبان

ديدار برنامه‌ريزي نشده اوباما و پوتين در آنتاليا

داعش تهديد مشترك است

حملات تروريستي در پاريس، جهان را تكان داده است. پس از حدود 14 سال
از 11 سپتامبر 2001، بار ديگر روز جنگ با تروريسم فرا رسيده است. نه تنها در همه محافل خبري، فكر و تحليلي، بلكه در همه رايزني‌هاي دوجانبه، چندجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي محور اصلي مباحث مبارزه با تروريسم است. مقامات اروپايي از نخست‌وزير و رييس‌جمهور فرانسه تا نخست وزير بريتانيا و ساير مقامات قاره سبز درباره امكان تكرار حوادث پاريس در فرانسه يا نقاط ديگر اروپا هشدار مي‌دهند. امريكا به عنوان متحد سنتي اروپا و پيرو اتحاد ديرينه دو سوي آتلانتيك براي حمايت از اروپا تحت فشار قرار داشته و به دنبال راهكار جديد براي نشان دادن ضرب شست به گروه تروريستي داعش است و از همين رو باراك اوباما رييس‌جمهوري امريكا از فرصت نشست «جي 20» در آنتاليا براي همفكري و رايزني با رهبران قدرت‌هاي اقتصادي جهان، به ويژه روسيه كمال استفاده را مي‌برد.

درخواست اوباما از پوتين

قبل از حملات پاريس هيچ برنامه‌اي براي ديدار باراك اوباما رييس‌جمهوري امريكا و ولاديمير پوتين همتاي روسي‌اش در حاشيه نشست گروه 20 در آنتالياي تركيه در نظر گرفته نشده بود، بيشتر هم به نظر مي‌رسيد بعد از ديدار 90دقيقه‌اي در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل و آغاز حملات روسيه در سوريه، همه تلاش‌ها براي آغاز دوباره روسيه و امريكا بعد از بحران شرق اوكراين شكراب شده است. اما شوك پاريس، صحنه را چنان گرداند كه دوباره اوباما و پوتين بر لزوم گفت‌وگو تاكيد كنند و در نشستي صميمانه‌تر روبه‌روي هم بنشينند و راهكارهاي لازم براي انجام اقدامات مشترك و جديد براي مقابله با داعش در عراق و سوريه را بررسي كنند. از ديدار 35 دقيقه‌اي ميان رييس‌جمهوري امريكا و همتاي روسي‌اش جزييات بيشتري منتشر نشده است. براساس بيانيه‌هاي كاخ سفيد و كاخ كرملين رهبران روسيه و امريكا بر مقابله با داعش تاكيد كرده‌اند. كاخ سفيد اين گفت‌وگو را سازنده خوانده و كاخ كرملين بر توافق دو كشور بر اهداف استراتژيك دو كشور در سوريه تاكيد كرده است.

اما يوري اوشاكوف، مشاور سياست خارجي پوتين پس از ديدار ميان اوباما و رييس‌جمهور روسيه گفته است كه روساي جمهور روسيه و امريكا با هم توافق داشتند كه جنگ عليه تروريست‌هاي داعش مهم است، اما هنوز بر سر تاكتيكي كه بايد برگزيد با هم اختلاف نظر دارند. باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا گفته است كه مي‌خواهد با شدت بيشتري عليه داعش عمل كند و به دنبال راهي براي حل بحران سوريه است تا بتوان با ريشه‌هاي تروريسم و آوارگي و پناهجويي بسياري از مردم مقابله كرد. اين در حالي است كه ايالات متحده امريكا و روسيه تا به حال در سوريه به شكل ظاهري و پنهاني عليه همديگر كار كرده‌اند. مسكو از رييس‌جمهور سوريه، بشار اسد حمايت مي‌كند، در حالي كه واشنگتن او را مسوول اصلي جنگ خوانده و مورد انتقاد قرار مي‌دهد. حالا اين سوال وجود دارد كه آيا امكان دارد روسيه و امريكا برنامه‌اي مشترك عليه داعش ارايه كنند؟

داعش پس از حملات تروريستي پاريس و پيش از آن بارها اعلام كرده است كه حملاتي را عليه واشنگتن، مسكو و ساير پايتخت‌هاي كشورهاي غربي انجام خواهد داد.

دومين محموله تسليحاتي براي مخالفان سوري

ايالات متحده امريكا سومين گام براي تجهيز مخالفان سوري را برداشت. به گزارش رويترز دومين‌ محموله نظامي براي ائتلاف شبه‌نظامي جديد مخالفان در شمال سوريه در اختيار آنها قرار گرفته است. امريكا پس از آغاز حملات روسيه در سوريه، از تلاش براي تشكيل ائتلاف شبه نظامي «سني- مسيحي و كرد» خبر داد و اعلام كرد پنج تن محموله تسليحاتي را براي نيروهاي اين ائتلاف در مناطق تحت اشغال آنها رها كرده است. اكنون بر اساس گزارش‌ها، گفته مي‌شود اين ائتلاف متشكل از 10 تا 12 گروه با حدود 5000 نيرو است كه با كردها و ساير گروه‌هاي شبه‌نظامي مخالف براي باز پس گرفتن اراضي تحت اشغال داعش همكاري مي‌كند و تازه‌ترين عمليات امريكا براي تامين مجدد سلاح و مهمات براي اين گروه، روز شنبه با ارسال محموله جديدي از طريق زميني تكميل شده است. هنوز مشخص نيست كه چه كسي مهمات را به داخل سوريه منتقل كرده است اما پيش‌تر اوباما از اعزام 50 نيروي ويژه امريكايي به شمال سوريه براي برقراري ارتباط و آموزش نيروهاي اين ائتلاف خبر داده بود. واشنگتن مي‌گويد مجموع اين اقدامات براي تقويت ائتلاف مخالفان سوري عليه داعش است.

هشدار رهبران اروپا؛ تهديد جدي است

در حالي كه كشورهاي اروپايي تدابير شديد امنيتي را در سرتاسر قاره براي مقابله با هر نوع عمليات خرابكارانه در نظر گرفته‌اند، مانوئل والس، نخست وزير فرانسه كه كشورش به تازگي شاهد شبي هولناك بوده، مي‌گويد كه تروريست‌ها براي حملات جديدي در خاك فرانسه و ديگر كشورهاي اروپا آماده مي‌شوند. پيش‌تر والس گفته بود كه فرانسه بايد مدت طولاني با تهديدات تروريستي گذران كند و عمليات تروريستي ممكن است در هفته‌ها و ماه‌هاي آتي تكرار شوند.

در همين حال ديويد كامرون، نخست وزير بريتانيا نيز بر لزوم مشاركت جدي‌تر عليه تروريست‌هاي داعش تاكيد كرده است. نخست‌وزير انگليس مي‌گويد كه كشورش مي‌خواهد حملات هوايي عليه داعش در سوريه انجام دهد اما هنوز به متقاعد كردن قانونگذاران بيشتري براي حمايت از اين اقدام نياز دارد. كامرون در اظهاراتي تاكيد كرده داعش مرزي ميان عراق و سوريه نمي‌شناسد و ما هم بايد اين‌گونه باشيم. انگليس هم‌اكنون در ائتلاف بين‌المللي عليه داعش در سوريه و عراق نقش دارد اما كامرون در سال 2013 از كسب راي مثبت پارلمان انگليس براي گسترش اين حملات به سوريه باز ماند. با اين حال كامرون گفته كه اگر منافع انگليس به خطر بيفتد، وي اقدام مستقيم فوري انجام مي‌دهد و به حملات پهپادي ماه آگوست كه شبه‌نظاميان انگليسي را كشت، اشاره كرده است. نخست‌وزير بريتانيا مي‌گويد سرويس‌هاي امنيتي انگليس از ماه ژوئن حدود هفت حمله تروريستي را خنثي كرده‌اند و با اين حال حملاتي در سطح كوچك‌تر انجام شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون