• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3395 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۶ آبان

تهديد دوباره پاريس

وضعيت فوق‌العاده تمديد مي‌شود

در حالي كه سه روز از وقايع تروريستي داعش در فرانسه مي‌گذرد، تاكنون پنج تن از هفت نفري كه گفته مي‌شود در اين حمله دست داشته‌اند شناسايي شده‌اند. اما گفته مي‌شود كه در اين ميان دو برادر حضور دارند كه سرنوشت يك نفر از آنها هنوز مشخص نيست. صبح روز دوشنبه پليس فرانسه اعلام كرد كه توانسته دو بمبگذار انتحاري ديگر متصل با حملات تروريستي داعش در فرانسه را شناسايي كند. پيش‌تر پليس فرانسه اعلام كرده بود كه يك شناسنامه در جيب عاملان انتحاري پيدا كرده است كه متعلق به فردي به نام «احمد المحمود» است كه يونان و صربستان گذرنامه او را تاييد كرده‌اند و او به عنوان پناهنده از جزيره لروس يونان وارد اروپا شده بود. مهاجم ديگر «سامي اميمور» نام دارد كه متولد فرانسه است. اما سه نفر ديگر عبارتند از:

عمر اسماعل مصطفايي كه توسط يك انگشت قطع شده از او در سالن كنسرت باتاكلان شناسايي شده است.

بلال هدافي كه قصد داشت جليقه انتحاري خود را در نزديك استاديوفرانس منفجر كند، كشته شد.

ابراهيم عبدالسلام كه بمبگذار انتحاري بوده بيرون از يك رستوران پاريس خود را منفجر كرده است.

اما ابراهيم عبدالسلام نقطه مبهم پرونده حادثه تروريستي در فرانسه است. او يكي از دو برادري بوده است كه در حملات سيزده نوامبر حاضر بوده است. منابع امنيتي مي‌گويند كه صلاح عبدالسلام هنوز زنده و در حال حاضر به عنوان مظنون اصلي طراحي حملات پاريس باقي مانده و پليس به‌شدت دنبال او است. حتي گفته مي‌شود پليس در بلژيك نيز به‌شدت دنبال او است و سراسر اروپا پليس خود را عملا براي يافتن او بسيج كرده و حتي كارت شناسايي صلاح عبدالسلام نيز در رسانه‌ها منتشر شده است. همچنين گفته مي‌شود كه محمد عبدالسلام برادر ديگر صلاح عبدالسلام نيز سواربر ماشين خود به همراه سرنشينان آن بازداشت شده اما پس از مدتي پليس آنها را آزاد كرده است. صلاح عبدالسلام فردي 26 ساله با يك متر و 75 سانتي‌متر قد اكنون مظنون درجه يك وقايع تروريستي جمعه شب پاريس شناخته مي‌شود. گفته مي‌شود او در يك محله مهاجر نشين بروكسل زندگي مي‌كرد.

جزييات حادثه

با گذشت زمان فضاي اوليه وقايع تروريستي داعش شفاف‌تر شده و جزييات و حواشي اين حملات رفته‌رفته روشن‌تر مي‌شود. آن‌گونه كه وزير كشور فرانسه گفته است، حملات تروريستي فرانسه در خارج از اين كشور برنامه‌ريزي شده است و در نهايت جمعه به اجرا گذاشته شد. از حواشي وقايع تروريستي نيز خبر مي‌رسد كه شاهدان عيني گفته‌اند دو اتومبيل مشكي براي اين عمليات به كار گرفته شده بود. يكي از ماشين‌ها در سالن كنسرت باتاكلان مستقر شد وديگري در حومه شرقي پاريس و نزديكي رستوران‌هاي كانال سنت مارتين پاريس، كه در ماشيني نزديك باتاكلان يك تفنگ AK47 پيدا شده است. دومين ماشين نيز كه با صندلي‌هاي سياه و سفيد بوده است مهاجمان از داخل ماشين مردم را به گلوله بسته‌اند. آن‌گونه كه مانوئل والس، نخست وزير فرانسه در آخرين آماري كه ارايه داد عنوان كرد كه تاكنون 103 نفر از كشته شده‌هاي وقايع پاريس كار شناسايي‌شان انجام شده كه شامل روزنامه‌نگاران، وكلا، دانش‌آموزان والدين و كودكان است كه بيشتر آنها زير 40 سال بوده‌اند و آخرين تلفات اين حملات از زبان والس 132 نفر اعلام شد.

تاكتيك تروريست‌ها

خبرگزاري اسپوتنيك به نقل از منابع خبري در هند از تاكتيك تروريست‌ها در فرانسه خبر داد. تاكتيك تروريست‌هايي كه در فرانسه عمليات انجام داده‌اند نيز بر يك اصول پايبند بود و آن هم مبارزه تا مرگ است. بر اساس اين گزارش به طور ويژه‌اي به آنها آموزش داده مي‌شود تا اول از سلاح گرم مانند كلاشينكف استفاده كنند و سپس خود را از بين ببرند. اين روش از سوي اريبا مجيد مطرح شده است كه يكي از اعضاي گروه تروريستي داعش بوده است كه در روز
28 نوامبر 2014 به هند بازگشته است و بلافاصله دستگير شد و او در حال حاضر دوران حبس و مجازات خود را به خاطر مشاركت در جنگ عليه كشورهاي دوست مي‌گذراند.

سناريوي ربودن يا ترور اولاند

اما يكي از سناريوهاي مهمي كه پس از حملات تروريستي جمعه شب مطرح شد، ترور يا ربودن فرانسوا اولاند بود. در اين بين گفته مي‌شود طرح‌ريزي عمليات به گونه‌اي بوده است كه بتوانند با پراكندگي حملات به اولاند راحت‌تر دسترسي پيدا كنند. اما با موفق نشدن انتحاري‌كننده اول در ورود به ورزشگاه و مورد هدف قرار گرفتن او توسط پليس فرانسه، برنامه به صورت دقيق پيش نرفت و نا هماهنگي حملات و انسجام و برنامه‌ريزي محافظان اولاند اجازه دسترسي تروريست‌ها به اولاند را نداده و نتوانستند به هدف نهايي كه تروريست‌ها به دنبال آن بودند، برسند.

 

سه ماه وضعيت فوق‌العاده در پاريس

فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه اعلام كرد كه پس از وقوع حملات تروريستي روز جمعه در پاريس خواستار تمديد وضعيت فوق‌العاده در كشور شده است؛ اقدامي كه بر كنفرانس قريب‌الوقوع تغييرات جوي سازمان ملل در فرانسه سايه مي‌افكند. تمديد وضعيت فوق‌العاده بيش از 12 روز نيازمند تاييد پارلمان فرانسه است. قرار است اولاند لايحه مربوط به تمديد سه ماهه وضعيت فوق‌العاده را چهارشنبه به پارلمان تقديم كند.

 

تهديد جديد داعش عليه فرانسه

در پي حملات جنگنده‌هاي فرانسوي به مواضع داعش در شهر رقه سوريه، گروه تروريستي داعش با انتشار ويديويي جديد بار ديگر فرانسه را به حملات تروريستي تهديد و اعلام كرد: حملات جديد شديدتر و دردناك‌تر از حملات قبل خواهد بود. در اين ويديو كه در پايگاه اجتماعي توييتر منتشر شده، آمده «همان‌گونه كه امنيت ما را به خطر مي‌اندازيد خون شما را مي‌ريزيم و البته حملات بعدي شديدتر و تلخ‌تر خواهند بود.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون