• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3411 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۷ آذر

تشكل‌ها

حذف تعرفه‌ صادرات مركبات به روسيه و عراق| قائم‌مقام دبير كل خانه كشاورز از حذف شدن تعرفه‌هاي ورود محصولات كشاورزي به روسيه و عراق در آينده نزديك خبر داد و گفت: با وضعيت توليد مركباتي كه در كشور داريم بايد صادر‌كننده اين محصولات باشيم نه وارد‌كننده. عنايت‌الله بياباني اظهار كرد: امسال بهترين توليد مركبات را از نظر كمي و كيفي داريم و گرچه به علت موقعيت خاص جغرافيايي بخشي از توليد نارنگي تحت تاثير قرار گرفته است، اما پيش‌بيني مي‌شود امسال حدود 5/4 ميليون تن انواع مركبات از جمله نارنگي، گريپ‌فورت، نارنج و غيره در كشور توليد شود.

آغاز ذخيره‌سازي ميوه شب عيد | امسال دولت ذخيره‌سازي ميوه شب عيد را برعهده سازمان تعاون روستايي قرار داد كه بهتر بود خود توليد‌كنندگان و تشكل‌هاي آنها اين وظيفه را انجام دهند، چراكه تشكل‌هايي كه سال‌هاي سال تجربه اين كار را داشته‌ و دارند ممكن است در اين زمينه به بازي گرفته نشوند. ذخيره‌سازي ميوه شب عيد بايد از هم‌اكنون آغاز شود چرا كه در حال حاضر وضعيت توليد انواع مركبات بسيار مناسب است و امسال پيش‌بيني مي‌شود حدود چهار ميليون و 300 هزار تا چهار و نيم ميليون تن انواع مركبات در كشور توليد شود و قالب توليد اين محصولات به دليل بارش‌هاي مناسب و شرايط اقليمي خوب از كيفيت بهتري برخوردار است.

دستفروشان بازار تهران ساماندهي مي‌شوند|رييس اتاق اصناف ايران گفت: شهرداري بايد دستفروشان مشاغل خانگي را در اماكن خاص ساماندهي كند، و‌لي دستفروشان لباس‌هاي قاچاق، لوازم آرايشي و اغذيه غيربهداشتي به مرور جمع‌آوري مي‌شوند. علي فاضلي، در مورد آخرين وضعيت ساماندهي دست‌فروشان بازار تهران كه طي 10 روز گذشته با اعتراض گسترده اصناف بازار تهران مبني بر فعاليت دستفروشان روبرو شده بود، گفت: دو جلسه با مسوولان شهرداري، معاون شهردار تهران و مديرعامل شركت ساماندهي شهر تهران برگزار كرديم و قرار شد، دستفروشان به مرور ساماندهي   شوند.

بارش برف مرغ را تكان داد|رييس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتي از افزايش ۲۰۰ توماني نرخ اين كالا نسبت به ديروز، در پي بارش برف و بسته شدن جاده‌ها خبر داد و گفت: صادرات مرغ از اوايل هفته آينده مجددا از سرگرفته مي‌شود. محمد يوسفي قيمت مرغ در ميادين ميوه و تر‌بار را نيز ۴۹۵۰ تومان اعلام كرد و گفت: قيمت‌هاي موجود قيمت واقعي مرغ نيست و نرخ اين كالا در ميدان بهمن و ميادين ميوه و تر‌بار حداقل بايد بين ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان باشد. يوسفي با بيان اينكه در سال جاري، ماهيانه به طور متوسط ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تن مرغ از كشور صادر شده است، افزود: البته صادرات در پي شيوع آنفلوآنزا به مدت دو ماه ممنوع بود.

۲۰ ميليارد دلار ارز خانگي داريم| معاون اسبق وزير اقتصاد و بانك مركزي بر تعيين مكانيزم و سود مناسب سپرده‌گذاري ارزي براي بازگشت ارزها به نظام بانكي تاكيد و ميزان دلارهاي خانگي و در دست مردم را حدود ۲۰ ميليارد دلار اعلام كرد. حيدر مستخدمين حسيني گفت: راه‌اندازي بورس ارز طي چند سال اخير مطرح بوده است و كارشناسان اقتصادي بر شكل‌گيري آن تاكيد مي‌كنند اما زماني بورس ارز پاسخ نيازها را مي‌دهد كه وضعيت و ميزان ارز شفاف و در حال تعادل باشد. وي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر شرايط براي راه‌اندازي بورس ارز مناسب نيست، تصريح كرد: اقتصاد ما در وضعيت عدم تعادل قرار دارد و سياست‌هاي پولي و مالي از منطق و استاندارد برخوردار نيست، بنابراين راه‌اندازي بورس ارز در حال حاضر فايده‌اي ندارد و با اما و اگرهايي همراه است. وي بر اينكه ساختار و وضعيت بورس ارز بايد به صورت شفاف اعلام شود، تاكيد كرد و افزود: زماني بورس ارز كارايي خواهد داشت كه بدون توليد كننده ارز كه عمدتا دولت است، فعاليت كند و ساير متقاضيان و بازيگران ارزي در آن حضور داشته باشند. كارشناس ارشد مسائل اقتصادي و بانكي با اشاره به ابهامات راه‌اندازي بورس ارز از جمله اينكه مشخص نيست كه ارز حاصل شده از منابع نفتي است يا صادرات غيرنفتي، عنوان كرد: بر اين اساس شكل‌گيري بورس ارز در وضعيت عدم تعادل، نمي‌تواند از منطق اقتصاد تبعيت كند و بهتر است كه دولت كه تاكنون از عهده مديريت بورس ارز برنيامده، در چنين شرايطي اقدام به راه‌اندازي آن نكند. مستخدمين‌حسيني خطاب به دولت پيشنهاد كرد كه بورس ارز را در زماني راه‌اندازي كند كه فضاي اقتصادي لازم و وضعيت تعادل ارزي ايجاد شده باشد. در شرايطي كه درآمدهاي نفتي وضعيت تحريمي دارد و بخش عمده درآمدهاي آن نمي‌تواند در چرخه اقتصادي قرار گيرد، راه‌اندازي اين بورس كارآمد نخواهد بود. زمينه شكل‌گيري بورس ارز، ماهيت و كيفيت آن هم بايد اطلاع‌رساني شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون