• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3411 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۷ آذر

افزايش 72 درصدي بارندگي در كشور طي دوماه و نيم گذشته

كاهش دما درنيمه شمالي كشورظرف سه ماه آينده

رييس مركز خشكسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي از افزايش 72 درصدي بارندگي دركشور از ابتداي سال آبي 94 تا پانزدهم آذر‌ماه نسبت به شرايط نرمال خبر داد و افزود: در سه ماه آينده دماي نيمه شمالي كشور نسبت به ميانگين كاهش مي‌يابد.
به گزارش خبرنگار «اعتماد» شاهرخ فاتح گفت: ميزان بارش در كل كشور از ابتداي سال آبي جاري يعني از ابتداي مهرماه 94 تا پانزدهم آذر‌ماه 94، 8/73 ميليمتر بوده كه اين ميزان نسبت به ميانگين بلندمدت 72 درصد و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 20 درصد افزايش نشان مي‌دهد.
افزايش 40درصدي بارندگي در تهران نسبت به شرايط نرمال
به گفته وي، ميزان بارندگي در اين مدت در تهران 8/81ميليمتر بوده كه اين ميزان نسبت به ميانگين بلندمدت 38 درصد و نسبت به سال گذشته 59 درصد افزايش نشان مي‌دهد. فاتح تاكيد كرد: در دو ماه و نيم گذشته از 31 استان كشور 28 استان نسبت به شرايط بلندمدت افزايش بارندگي نشان مي‌دهند و تنها سه استان يزد،
چهارمحال و بختياري و مازندران بارندگي كمتر يا برابر نرمال داشته‌اند.
يزد كم‌بارش‌ترين استان نسبت به
 ميانگين بلندمدت
وي افزود: بنابراين كم‌بارش‌ترين استان‌ها در اين مدت به ترتيب شامل يزد با 24 درصد كاهش، چهار‌محال و بختياري با 3 درصد كاهش و مازندران با بارندگي معادل ميانگين بلندمدت بوده‌اند.
كرمان پر‌بارش‌ترين استان نسبت به شرايط نرمال
رييس مركز خشكسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي اظهار داشت: در حقيقت از ابتداي سال جاري آبي تا پانزدهم آذر استان‌هاي كرمان با 231 درصد، ايلام 242 درصد و هرمزگان 307 درصد نسبت به ميانگين بلندمدت، پر‌بارش‌ترين استان‌هاي كشور بوده‌اند. فاتح تصريح كرد: در اين مدت استان‌هاي كهگيلويه و بوير احمد با 12 درصد، خراسان رضوي با 18 درصد و اصفهان با 19 درصد افزايش در رده آخر استان‌هاي پر‌بارش نسبت به ميانگين بلندمدت قرار داشته‌اند. وي افزود: از ابتداي سال زراعي جاري تا پانزدهم آذر 94 استان‌هاي يزد با 45 درصد، كهگيلويه و خراسان رضوي با 32 درصد و
چهار محال و بختياري با 30 درصد كاهش بارندگي، كم‌بارش‌ترين استان‌ها نسبت به سال گذشته بوده‌اند. رييس مركز خشكسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي يادآور شد: در اين مدت استان‌هاي سيستان و بلوچستان با 1560 درصد، هرمزگان با 558 درصد و كرمان با 170 درصد، پربارش‌ترين استان‌ها نسبت به سال گذشته بوده‌اند. به گفته فاتح، بر اساس پيش‌بيني مركز اقليم‌شناسي مشهد در سه ماه آينده يعني آذر و دي و بهمن 94 بيشتر مناطق كشور بارندگي حول و حوش ميانگين بلندمدت خواهند داشت. به جز بخش‌هايي از جنوب غربي كشور كه از اواسط زمستان گرايش به بارندگي را كمتر از ميانگين نشان مي‌دهند.
وي اظهار داشت: در آبان ماه 94، 21 استان كشور دمايي حدود نرمال داشته‌اند اما در سه استان گلستان، تهران و ايلام كاهش دمايي معادل 7/0 تا 1 درجه سلسيوس رخ داده است.
افزايش دماي هفت استان در آبان 94
رييس مركز خشكسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي تصريح كرد: در آبان ماه ۹۴، هفت استان كشور شامل استان‌هاي آذربايجان غربي، كرمان، بوشهر، فارس، سيستان و بلوچستان،
چهار محال و بختياري و هرمزگان بين 6/0 تا 6/1 درجه سلسيوس از شرايط نرمال گرم‌تر بودند. در اين مدت دماي ميانگين كل كشور نسبت به آبان‌ماه بلندمدت 4/0درجه سلسيوس گرم‌تر بوده است. به گفته وي، همچنين دماي آبان 94 در تمام استان‌هاي كشور بين 6/0 تا 6/2 نسبت به آبان 93 گرم‌تر بوده است. در اين مدت دماي ميانگين كل كشور نسبت به آبان سال گذشته 8/1درجه سلسيوس گرم‌تر بوده است.
كاهش دما در سه ماه آينده در نيمه شمالي كشور
فاتح يادآور شد: بر اساس پيش‌بيني مركز اقليم‌شناسي مشهد در سه ماه آينده يعني آذر، دي و بهمن عمده مناطق كشور به ويژه در نيمه شمالي كشور دمايي كمتر از نرمال خواهند داشت كه برخي مناطق با كاهش شديد دما مواجه هستند اما انتظار سرماي بي‌سابقه در اين مدت وجود ندارد ضمن اينكه دما از اواخر تا انتهاي زمستان 94 به تدريج تا حدود دو درجه سلسيوس نسبت به ميانگين بلندمدت افزايش خواهد داشت.
ترسالي بسيار شديد در پنج استان كشور طي دو ماه گذشته
رييس مركز ملي خشكسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي در خصوص وضعيت خشكسالي كشور، تاكيد كرد: بر اساس شاخص SPEI كه هم داده‌هاي مربوط به بارش و هم داده‌هاي مربوط به تبخير و تعرق را در نظر مي‌گيرد، مشاهده مي‌شود كه در دو‌ماه گذشته منتهي به پايان آبان‌ماه ۹۴ عمده مناطق شمال غرب، غرب، جنوب غرب و جنوب كشور با شرايط تر‌سالي مواجه بوده‌اند كه اين شرايط در استان‌هاي ايلام، كرمانشاه، لرستان، جنوب فارس و بخش‌هايي از شرق هرمزگان بهتر‌سالي بسيار شديد تبديل شده است و بقيه مناطق در اين مدت شرايط نرمال داشته‌اند.
خشكسالي در بيشتر مناطق كشور طي هفت سال گذشته
به گفته وي، بررسي وضعيت خشكسالي بلندمدت يعني هفت سال گذشته تا پايان آبان ۹۴ بر اساس شاخص SPEI كه به نوعي بيانگر انباشتگي خشكسالي در مناطق مختلف كشور است، نشان مي‌دهد كه تقريبا در مناطقي از تمام استان‌هاي كشور شرايط خشكسالي خفيف تا بسيار شديد حاكم بوده است.
خشكسالي بسيار شديد در 14 استان در هفت سال گذشته
فاتح تاكيد كرد: در اين مدت بر اساس اين شاخص بخش‌هايي از استان‌هاي كرمانشاه، همدان، مركزي، قزوين، البرز، قم، اردبيل، مازندران، خراسان رضوي،
خراسان جنوبي، اصفهان، يزد، بوشهر و شمال فارس خشكسالي بسيار شديد را نشان مي‌دهند. در اين مدت بيشتر مساحت استان‌هاي
سيستان و بلوچستان، زنجان، شمال خوزستان و كردستان وضعيت نرمال داشته‌اند.
رييس مركز ملي خشكسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي اظهار داشت: بنابراين با وجود بارش‌هاي نسبتا خوب دو ماه گذشته در كشور بدهي قبلي ما به سيستم طبيعت همچنان پابرجاست چراكه كمبود بارشي كه در بلندمدت ايجاد شده در كوتاه‌مدت بر طرف نمي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون