• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3411 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۷ آذر

هاديان‌فر اعلام كرد

دستگيري 53 حامي تفكر داعش در فضاي مجازي

اعتماد| پليس فتاي كشور در هشت ماه نخست امسال 53 حامي تفكر داعش در فضاي مجازي را دستگير و 175 كانال منتسب به اين گروه تروريستي را شناسايي و حذف كرده است. رييس پليس فتاي ناجا، صبح ديروز در دومين نشست خبري خود ضمن بيان اين موضوع به ارايه آمارهايي متعدد از بيشترين جرايم فضاي مجازي كشور، مبالغ ميلياردي كلاهبرداري شده اينترنتي از شهروندان و ساير كشفيات پليس فتا در اين زمينه پرداخت.
مسدود شدن 175 كانال منتسب به داعش
در يك سال و هشت ماه گذشته، 285 سايت اقدام به حمايت و ترويج افكار داعشي كرده بودند كه از سوي پليس فتا شناسايي و حذف شدند. در هشت ماه نخست امسال نيز 175 گروه منتسب به داعش از تلگرام حذف و 53 نفر در اين رابطه دستگير شده‌اند. به گزارش ايسنا، سردار كمال هاديانفر، رييس پليس فتاي ناجا با بيان اين موضوع گفت: از كل 285 سايت حذف شده، 108 عدد در خارج از كشور و از طريق پليس اينترپل بسته شده، 34 صفحه نيز غيرفعال بوده و 53 نفر از حاميان تفكر داعشي نيز كه اقدام به راه‌اندازي اين صفحات كرده بودند شناسايي و دستگير شده‌اند. رييس پليس فتاي ناجا از معرفي اين افراد به محاكم قضايي خبر داد و افزود: اين افراد عضو داعش نبوده و تنها خود را حاميان اين تفكر مي‌دانستند. برخي از آنان از روي ناآگاهي و غفلت دست به اين اقدام زدند كه با تعهد آزاد شدند اما افرادي كه بر اعمال خود اصرار داشتند مورد مجازات و محاكمه قرار گرفتند. به گفته سردار هاديانفر عمده فعاليت اين افراد در استان‌هاي مرزي كشور متمركز بوده است.
كشف 85درصدي جرايم فضاي مجازي
سردار هاديانفر در نشست ديروز خود از كشف 85 درصدي جرايم فضاي مجازي خبر داد و گفت: جرايم فضاي مجازي در سال 91، 64 درصد رشد داشت. اين جرايم در سال 92 نسبت به سال 91 رشدي 49 درصدي داشته و در سال 93 نيز نسبت به سال 92، 47درصد افزايش داشته است. در 8 ماهه سال 94 نيز نسبت به مدت مشابه سال قبل اين جرايم 7/13درصد رشد داشته است كه نشان از كاهش شيب رشد آمار جرايم دارد.
برداشت غيرمجاز در صدر جرايم
بيشترين جرم در فضاي مجازي به برداشت‌هاي غيرمجاز از حساب‌هاي شهروندان برمي‌گردد به نحوي كه 52درصد از كل پرونده‌ها را شامل شود. ارزش ريالي وجوه كلاهبرداري شده در اين پرونده‌ها به بيش از 47 ميليارد تومان مي‌رسد كه 60 درصد آن به مالباخته‌ها برگردانده شده است. سردار هاديان‌فر با بيان اين موضوع به تشكيل 50 هزار پرونده در فضاي مجازي طي 1700 روز گذشته اشاره كرد و گفت: در اين مدت 28 هزار نفر دستگير شده‌اند كه از اين تعداد 85 درصد مرد و 15درصد زن هستند. متوسط سن مجرمان در فضاي مجازي نيز 5/23 سال است و مجرمان 15 تا 32 سال سن دارند. به گفته سردار هاديانفر 63 درصد از جرايم رخ داده در فضاي مجازي با هدف منافع مالي و تحصيل درآمد نامشروع حاصل شده است. 14درصد مربوط به موضوعات ضداخلاقي است، 13درصد مربوط به انتقام‌جويي، رقابت شغلي و تسويه‌حساب شخصي بوده و 10درصد نيز مربوط به كنجكاوي، اثبات توانايي و... بوده است.
افزايش 148درصدي مزاحمت اينترنتي
به گفته رييس پليس فتاي ناجا، در هشت ماه نخست امسال، 10 هزار و 176 فقره پرونده در حوزه جرايم فضاي مجازي تشكيل شده است كه نشان مي‌دهد جرايم هتك حيثيت، نشر اكاذيب و نقد حريم خصوصي 92درصد و مزاحمت اينترنتي 148درصد افزايش داشته است. در سوي مقابل آن اما آمار كلاهبرداري رايانه‌اي 60درصد و انتشار اعمال خلاف حقيقت 72درصد كاهش را نشان مي‌دهد. از كل شكايت‌هاي ثبت شده در حوزه جرايم فضاي مجازي در هشت ماهه اخير نيز20 درصد مربوط به پيامرسان‌ها بوده كه نرم افزار موبايلي تلگرام 40 درصد از اين آمار را به خود اختصاص داده است.
برخورد با بيش از 47 هزار سايت مجرمانه
سردار هاديان‌فر با بيان اينكه 47 هزار و 782 سايت مجرمانه در حوزه فساد و فحشا، تبليغ موارد ممنوعه، فروش موادمخدر، پولشويي و... در كشور طي 1700 روز شناسايي و حذف شده‌اند، گفت: پليس فتا عمليات‌هاي مشتركي را نيز با محوريت اينترپل در سراسر جهان انجام داده است.
اسراييل، امريكا و عربستان
بيشترين حمله‌كنندگان مجازي به ايران
به گفته رييس پليس فتاي كشور بيشترين حمله‌ها در فضاي مجازي به ايران از سوي رژيم صهيونيستي، امريكا و رژيم سعودي انجام مي‌شود. سردار هاديان‌فر با بيان اين موضوع گفت: پليس فتاي ايران با پليس تمام كشورها به غير از رژيم صهيونيستي همكاري دارد. با امريكا نيز در پيگيري پرونده‌هايي همكاري داشته‌ايم.
سايت همسان‌گزيني تبيان، تنها سايت مجاز همسريابي
افزايش سايت‌هاي همسريابي در فضاي مجازي باعث شده است تا فعاليت آنها يكي از محورهاي نشست رييس پليس فتا را شكل دهد. سردار هاديانفر تنها سايت همسريابي مجاز در كشور را سايت همسان‌گزيني تبيان اعلام كرد و گفت: هيچ سايتي تحت عنوان همسريابي در كشور مجوز ندارد و تنها سايتي كه اجازه فعاليت به آن داده شده، سايت همسان‌گزيني تبيان است .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون