• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3411 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۷ آذر

«فرزندان دو آيت‌الله» در «دانشگاه شهيد بهشتي» از «روز دانشجو» گفتند

خاتمي: چه شد كه فصل سوم قانون اساسي را كنار گذاشتيم

مطهري: مجلس ضعيف حاصل نيامدن به پاي صندوق‌ها بود

  ناهيد مولوي/ در نيمه آذري كه سوداي زمستان در سر داشت و در ميان روز برفي تهران، در شمالي‌ترين نقطه پايتخت، دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي يكصدا روزشان را به جشن نشسته بودند. نه بدقولي‌هاي مسوولان دانشگاه كه شب برگزاري ساعت برنامه را از 2 بعدازظهر به 10 صبح تغيير دادند و نه برف و يخبندان كه رفت و آمد در خيابان‌هاي پايتخت را دشوار كرده بود، سبب نشد تا از شور و شوق دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي چيزي كم شود و از قطار برنامه‌هاي نيمه آذر كه تب و تابش دانشگاه‌هاي سراسر كشور را گرفته بود ،جا بمانند.
انجمن اسلامي دانشگاه شهيد بهشتي ديروز ميزبان محمدرضا خاتمي نايب‌رييس مجلس ششم و علي مطهري نماينده مردم تهران بود. مهمانان در ميان شور و شوق و شعارهاي دانشجويان وارد سالن اجتماعات امام علي(ع) شدند. دو مهمان از دو جناح سياسي كشور؛ يكي اصلاح‌طلب و ديگري اصولگرا. محمد‌رضا خاتمي براي دانشجويان يادآور دولت اصلاحات بود و وقتي براي سخنراني پا روي سن گذاشت فريادها و شعارها در حمايت از دولت اصلاحات در سالن طنين‌انداز شد. علي مطهري اما اين روزها براي دانشجويان و همه فعالان سياسي اصلاح‌طلب حكايت ديگري است و در چشم آنها فرزند شهيد مطهري مردي قابل احترام و پايبند بر اصولش است كه وقتي مجري نامش را خواند تا براي سخنراني پشت تريبون برود دانشجويان به احترامش ايستادند و يكصدا شعار مي‌دادند: اصولگراي واقعي، علي مطهري. محمدرضا خاتمي با ديدن حال و هواي دانشجويان وجود چنين فضايي را ناشي از روح آزاديخواهي و آزادي‌طلبي دانشجويان دانست و گفت: با وجود تمام تحولاتي كه در سال‌هاي گذشته در دانشگاه‌ها رخ داده هنوز هم شاهد شنيده شدن آوايي كه در 16 آذر 1332 از دانشگاه بلند شد، هستيم كه آن صدا فرياد آزاديخواهي و آزادي‌طلبي است. و خطاب به دانشجويان امروز گفت: جمع دانشجوياني كه امروز در اين جلسه نداي آزادي سر مي‌دهند اين چند سال نبوده‌اند تا ببينند چه بر سر دانشگاه‌ها و دانشجويان آمد، اما فريادي كه امروز از گلوي شما خارج مي‌شود همان فرياد است و اين نشان‌دهنده پويايي جنبش دانشجويي ايران است. علي مطهري اما در ميان مواضعي كه اين روزها بيش از هر زماني بر آنها تاكيد دارد از انتخابات مجلس گفت. نماينده مردم تهران ديروز در ميان شور و حرارت دانشجويان با اين جملات همه ملت ايران را به شركت در انتخابات اسفند ماه دعوت كرد «اگر در انتخابات سال 90 همه مردم پاي صندوق‌هاي راي مي‌آمدند ما شاهد تشكيل چنين مجلس ضعيفي نبوديم، حضور همه مردم پاي صندوق راي در اسفند ماه مي‌تواند تضمين‌كننده تشكيل مجلسي قوي باشد.» شايد تشويق پر حرارت دانشجويان بعد از اين جمله علي مطهري نشان از اسفندماهي متفاوت داشته باشد.
با وجود تلاش‌ برخي، 16 آذر مصادره نشده است
محمدرضا خاتمي در اين مراسم با بيان اينكه صحنه‌اي كه امروز در اين دانشگاه و شايد در تمام دانشگاه‌هاي كشور شاهد هستيم نشان‌دهنده روح آزادي‌خواهي و آزادي‌طلبي دانشجويان است، ادامه داد: با وجود تمام تحولاتي كه در سال‌هاي گذشته در دانشگاه‌ها رخ داده هنوز هم شاهد شنيده شدن آوايي كه در 16 آذر 1332 از دانشگاه بلند شد، هستيم كه آن صدا فرياد آزادي‌خواهي و آزادي‌طلبي است. وي ادامه داد: 16 آذر جزو معدود مناسبت‌هايي است كه با وجود تلاش‌هاي عده‌اي مصادره نشده و همچنان خاص دانشجويان است چرا كه دانشجويان نيز همچنان فرياد آزادي‌خواهي سر مي‌دهند و به دنبال تحقق آرمان‌هاي خود و رسيدن به پيشرفت و توجه به حرمت انساني در جامعه هستند. وي با اشاره به تحولات سال‌هاي گذشته و حوادث رخ داده پس از انتخابات رياست‌جمهوري سال 88 در دانشگاه‌ها از پويايي دانشجويان و هزينه‌هاي آنها سخن گفت و بر‌اينكه امروز بايد مطالبات نسل اول و دوم انقلاب را با آنچه امروز نسل جوان مي‌خواهد مطابقت داد، تاكيد كرد. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به گفته‌هاي شهيد مطهري و مقام معظم رهبري درباره آزادي انديشه و ترويج روحيه انتقاد‌گري در جامعه گفت: اگر در حال حاضر جريان اصلاحات در كشور حيات دارد به خاطر اين است كه مي‌كوشد تا قطار انقلاب را به ريل اصلي‌اش بازگرداند و مي‌خواهد به دانشجويان بگويد كه مبادا فريب تبليغات عده‌اي را بخورند كه با روح انقلاب و آنچه من در اينجا از شهيد مطهري و بزرگان انقلاب ياد كردم، مطابقتي ندارد. خاتمي با اشاره به ناديده گرفته شدن فصل سوم قانون اساسي توسط عده‌اي در كشور اظهار كرد: يكي از مترقي‌ترين بخش‌هايي كه در قانون اساسي ما وجود دارد فصل سوم آن است.  اما چه شده است كه امروز آن را كنار گذاشته‌ايم. اگر جريان اصلاحات به اجراي بدون تنازل قانون اساسي تاكيد مي‌كند به اين دليل است كه مردم را در برابر حكومت داراي حق و حقوق مشخصي مي‌داند.
وي ادامه داد: امروز يك عده هر چه مي‌خواهند عليه يك جريان به دروغ‌بافي مي‌پردازند اما يك لحظه به طرف مقابل اجازه دفاع داده نمي‌شود. وي با انتقاد از وضعيت آزادي بيان دانشجويان و اساتيد دانشگاه تصريح كرد: تا زماني كه مسوولان كشور رويكرد خود را به علم و آگاهي متحول نكنند اين مشكلات در كشور وجود خواهد داشت و پيشرفتي حاصل نخواهد شد. خاتمي تصريح كرد: عده‌اي امروز تمام تلاش خود را مي‌كنند تا دانشگاه‌ها را از مواضع خود عقب بنشانند.
اگر در سال 90 همه پاي صندوق‌هاي راي حاضر مي‌شدند اين مجلس ضعيف شكل نمي‌گرفت
علي مطهري نيز در اين مراسم با بيان اينكه اهميت 16آذر در اين بود كه با وجود فضاي خفقاني كه در كشور وجود داشت جمعي از دانشجويان برقي را در تاريكي ايجاد كردند، اظهار كرد: دانشجو و دانشگاه يكي از ديده‌بان‌هاي اصلي جامعه است كه بايد به موقع آژير خطر را بكشد و در قيام 15 خرداد نيز كه بي‌نتيجه ماند علت اصلي‌اش اين بود كه قشر دانشجويي در آن حضور نداشتند. هر چند كه اين قيام مقدمه‌اي براي انقلاب اسلامي شد. مطهري تصريح كرد‌: هيچ تضميني وجود ندارد كه انقلاب از مسير خود خارج نشود چرا كه انقلاب اسلامي از انقلاب صدر اسلام كه پس از 50 سال به حادثه كربلا رسيد بالاتر نيست.
مطهري تاكيد كرد: هركس در جايگاه خود وظيفه دارد و وجود ولايت فقيه وظيفه را از گردن هيچ كس ساقط نمي‌كند، كما اينكه اگر ما از ابتداي انقلاب به وظايف خود عمل كرده‌ بوديم دچار آسيب‌هاي فعلي نمي‌شديم. وي آسيب دوم در مسير انقلاب را برداشت غلط از حفظ نظام دانست و اظهار كرد: بعضي‌ها اشاره مي‌كنند كه امام (ره) گفته‌اند حفظ نظام از اوجب واجبات است در حالي كه چنين كلامي به صراحت توسط ايشان بيان نشده و در نتيجه عده‌اي به اين اعتقاد رسيدند كه مي‌توانند براي حفظ انقلاب دست به هر عملي بزنند. اين نماينده مجلس معتقد است: متاسفانه مجلس نهم برخلاف مجلس هشتم كه حداقل 50نماينده شجاع در خود داشت مجلسي ضعيف است و اميدوارم در انتخابات اسفندماه مجلسي قوي‌تر تشكيل شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون