• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3423 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳ دي

ارتش افغانستان به استان هلمند نيروي كمكي اعزام كرد

محاصره «سنگين» هلمند

طالبان براي گسترش قلمرو در افغانستان مي‌جنگند و پس از قندوز اكنون نوبت هلمند است. مدت كوتاهي پس از انتشار نامه سرگشاده «رسول يار»، معاون فرماندار ولايت هلمند به اشرف غني احمدزي، رييس‌جمهور افغانستان درباره رسيدن طالبان به دروازه هلمند، اكنون شرايط در اين ولايت بحراني شده است. نيروهاي افغان در شهر «سنگين» استان هلمند تحت محاصره سنگين نيروهاي طالبان قرار دارند و در حال مقاومت هستند. نيروهاي كمكي افغان به همراه مشاوران نظامي ناتو براي شكستن محاصره سنگين راهي استان هلمند شده‌اند. اما معصوم استانكزي، سرپرست وزارت دفاع افغانستان مي‌گويد شهر كاملا توسط تروريست‌هاي طالبان تحت فشار و محاصره قرار دارد و طالب‌ها توانسته‌اند جاده‌هاي منتهي به شهر «سنگين» را مسدود كنند. با اين حال رييس پليس ولايت هلمند وعده مي‌دهد وضعيت از آغاز هفته بهتر شده است اما مبارزه در «سنگين» كماكان ادامه دارد.
مقام‌هاي افغان اعلام كرده‌اند براي مقاومت نيروهاي باقي‌مانده در شهر سنگين كمك‌هاي نظامي و غيرنظامي هوايي ارسال شده است. پيش‌تر فرمانده پليس اعلام كرده بود طالبان راه‌هاي ارتباطي شهر را بسته و آذوقه نيروهاي پليس سنگين نيز تمام شده است.
به گزارش رويترز اگرچه تمركز نيروهاي نظامي روي شهر سنگين معطوف شده است اما مبارزه شديد در سراسر استان هلمند ادامه دارد. گفتني است استان هلمند يك مركز سنتي براي تهيه ترياك است و طالبان با تصرف بر اين منطقه مي‌تواند به منابع مالي خود بيفزايد. شاهدان عيني در هلمند به خبرگزاري رويترز گفته‌اند، در شهر مارجه، نزديكي لشكرگاه مركز ولايت هلمند هر روز شرايط جنگي وجود دارد و مردم در حال مبارزه هستند و هر روز و هر زماني هر يك از مردم كه به بازار براي خريد مي‌روند بايد نگران كشته شدن باشند.
نيروهاي دولتي افغانستان در استان هلمند نيز معتقدند كه نيروي هوايي ناتو پس از ترك هلمند ديگر پوشش هوايي از نيروها انجام نمي‌دهند از همين رو شرايط براي نيروهاي افغان سخت شده است.
با اين وجود گفته مي‌شود مشاوران نظامي بريتانيايي ناتو پس از وخامت اوضاع در هلمند براي مشاوره نظامي به كمك نيروهاي افغان آمده‌اند تا بتوانند به نيروهاي افغان در دفع حملات طالبان كمك كنند. ناتو اعلام كرده است كه سربازان در هلمند توانسته‌اند بخش زيادي از هلمند را در اختيار بگيرند اما گفته نشده كه در ميان نيروهاي مشاور نيروهاي كماندوي ويژه نيز وجود داشته يا خير. همچنين طالبان در واكنش به خبر پيوستن مشاوران نظامي به نيروهاي افغان اعلام كرده كه اضافه شدن اين نيروها تقويت‌كننده نااميدي در نيروهاي افغان است. سخنگوي طالبان نيز خطاب به دولت كابل گفته است دولت نمي‌تواند بدون خارجي‌ها از خود حفاظت كند و ملت اين را قبول نمي‌كند. گفتني است پس از سقوط شهر قندوز افغانستان در ماه سپتامبر به دست نيروهاي طالبان، سقوط هلمند، موجب افزايش فشارها و بحران در دولت اشرف غني احمد زي خواهد شد.

 

پيش‌بيني سقوط هلمند

محمدجان رسول‌يار، معاون فرمانداري ولايت هلمند، يك درخواست غيرمعمول در صفحه شخصي فيس بوك خود منتشر كرد و طي آن هشدار داد كه اگر اقدامي فوري صورت نگيرد هلمند سقوط خواهد كرد. وي در اين متن از اشرف غني خواسته بود تا به اين استان سفر كند. وي همچنين در نامه‌اي به رييس‌جمهوري گفت شرايط امنيتي در هلمند بسيار وخيم است و اغلب شهرستان‌هاي استان در محاصره مخالفان مسلح قرار گرفته و بيش از 90 نفر از نظاميان افغان، فقط در دو روز در درگيري با گروه طالبان كشته شده‌اند. «ميرزا خان رحيمي»، استاندار هلمند البته سخنان معاون خود را رد كرد و نظرات ارتش و وزارت دفاع را تكرار كرد كه اوضاع در اين استان تحت كنترل است.


اخبار ضد و نقيض از گلستان

برخي خبرها نيز حاكي از آن است كه طالبان در بخش‌هايي علاوه بر استان هلمند نيز دستاوردهايي داشته است. به گفته سخنگوي طالبان، نيروهاي آنها توانسته‌اند وارد بخش‌هايي از استان فراه و شهر گلستان افغانستان شوند؛ جايي كه بخش عمده كشت ترياك در آنجا صورت مي‌گيرد. در بيانيه طالبان آمده است كه در حمله نيروهاي اين گروه به گلستان، نظاميان مستقر در اين شهرستان مقاومتي از خود نشان ندادند و غنايم جنگي زيادي را پس از تصرف آن به دست آورده است. برخي مسوولان محلي استان فراه تاييد كرده‌اند كه با حمله طالبان به اين شهرستان، بالگردها و شماري از نيروها را از آنجا خارج ساخته‌اند. اما فرماندار اين شهر اين ادعاي طالبان را از اساس رد كرده است.


بررسي انتقال نيروي هوايي طالبان

معصوم استانكزي، سرپرست وزارت دفاع افغانستان در كنفرانس خبري خود اعلام كرد درباره خبرهايي مبني بر انتقال شورشيان توسط هلي‌كوپتر به مناطق مختلف اين كشور تحقيق مي‌شود. وي همچنين در اين خصوص گفت كه هيات مشتركي شامل مقام‌هاي وزارت دفاع، وزارت كشور، نيروهاي هوايي و اداره امنيت ملي مكلف شده‌اند به محلاتي كه ادعا شده هلي‌كوپترها در آنجا فرود آمده يا افرادي را فرود آورده، بروند و تحقيق كنند. استانكزي افزود كه اين هيات با وسايل فني اين موضوع را بررسي مي‌كند كه كدام هلي‌كوپتر، از كجا پرواز كرده و كجا فرود آمده است. وي تاكيد كرد متاسفانه به دليل اينكه هنوز سيستم سراسري رادار در افغانستان ايجاد نشده است نمي‌توانيم آسمان افغانستان را به طور كامل تحت كنترل داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون