• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3427 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۹ دي

خبر كوتاه

اجراي آتش‌بس ميان دولت و شورشيان
در زبداني
روز گذشته عمليات تبادل و خروج غيرنظاميان و نظاميان محاصره شده در شهرك‌هاي شيعه‌نشين جنوب ادلب در مقابل شبه نظاميان محاصره شده در زبداني با نظارت سازمان ملل پايان يافت.
اين اقدام در راستاي توافق آتش‌بس ميان شبه‌نظاميان و دولت صورت گرفت كه طبق آن لبنان گذرگاه‌هاي خود را براي خروج اين گروه‌ها به همراه خانواده‌هاي خود گشود تا از اين طريق با نظارت سازمان ملل به تركيه منتقل شوند. در آخرين عمليات انتقالي كه صورت گرفت يك هواپيماي وابسته به سازمان ملل 330 شبه‌نظامي، نظامي و غيرنظامي سوري را از شهرك‌هاي شيعه‌نشين فوعه و كفريا در شمال سوريه به فرودگاه بيروت منتقل كرد. در مقابل هواپيماي ديگري 126 شبه‌نظامي مخالف سوري را كه در شهر زبداني در نزديكي مرزهاي لبنان مدت‌هاست توسط ارتش تركيه محاصره شده‌اند به فرودگاه هاتاي در تركيه منتقل كرد.
طبق گزارش‌ها روز دوشنبه بيش از 20 خودروي امدادي به همراه هفت اتوبوس وارد شهرك ارسال شدند تا كساني را كه امكان انتقال آنها به صورت زميني وجود دارد، از اين شهر خارج كنند.
سازمان ملل تلاش دارد چنين توافق‌هايي را در شهرهاي ديگر سوريه از جمله درعا و جنوب دمشق نيز اجرا كند. پيشتر شهر حمص به همين طريق در اختيار نيروهاي دولتي سوريه قرار گرفت و شبه‌نظاميان مخالف با توافقي كه حاصل شده بود اين شهر را ترك كردند.

كسري بودجه بي‌سابقه در عربستان سعودي
وزارت دارايي عربستان سعودي در رياض اعلام كرد، كسري بودجه اين كشور به ۹۸ ميليارد دلار (بيش از ۸۹ ميليارد يورو) رسيده است. دولت عربستان به سرعت تدابيري رياضتي براي جبران كسري بودجه خود اتخاذ كرد: بهاي بنزين به‌شدت افزايش و يارانه‌هاي آب و برق كاهش يافت. درآمدهاي عربستان در سال ۲۰۱۵ به حدود ۶۰۸ ميليارد ريال سعودي (۱۴۸ ميليارد يورو) رسيد كه ۱۵درصد كمتر از ميزان پيش‌بيني ‌شده و ۴۲درصد كمتر از سال پيش از آن بود. هزينه‌هاي عربستان نيز در سال ۲۰۱۵ حدود ۹۷۵ ميليارد ريال سعودي و بيش از ميزان پيش‌‌بيني‌شده بود. اين دومين سال پياپي است كه بزرگ‌ترين صادركننده نفت در جهان با كسري بودجه مواجه مي‌شود. وزارت دارايي عربستان پيش‌بيني كرده كه كسري بودجه كشور در سال ۲۰۱۶ به حدود
 ۸۷ ميليارد دلار (نزديك به ۷۹ ميليارد يورو) خواهد رسيد. پيش‌بيني مي‌شود كه درآمدهاي عربستان نيز نزديك به ۵۱۴ ميليارد ريال سعودي برسد. اين كمترين ميزان درآمد اين كشور از سال ۲۰۰۹ به بعد است. ارزيابي شده كه هزينه‌هاي عربستان در سال آينده به
 ۸۴۰ ميليارد ريال سعودي رسيد.

افزايش تحريم عليه تركيه
كرملين با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد كه رييس‌جمهوري روسيه با امضاي حكمي تحريم‌هاي اقتصادي روسيه عليه تركيه را گسترش داده است. اين حكم اجراي تحريم‌هايي كه در دوره اول تحريم‌ها عليه تركيه در تاريخ 28 نوامبر وضع شد اما هنوز اعمال نشده است را نيز شامل مي‌شود. براساس اين حكم جديد فعاليت‌هاي چندين سازمان وابسته به قوه قضايي تركيه و چند سازمان ديگر تركيه در روسيه منع مي‌شود. ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه همچنين اعلام كرد كه دستور گردآوري فهرستي از توافقات بين «دو ملت» را داده است كه فعاليت‌هاي آنها از ليست تحريم‌هاي روسيه عليه تركيه حذف مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون