• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3135 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ آذر

25 درصد توليد ناخالص داخلي ماليات نمي‌دهد

رييس سازمان امور مالياتي گفت: حجم درآمدهاي مالياتي به ۳۷ هزار ميليارد تومان رسيد
علي عسگري با اعلام اين مطلب در حاشيه هشتمين همايش سياست‌هاي مالي و مالياتي افزود: بررسي‌‌ها نشان مي‌دهد تا پايان آبان ماه 95 درصد درآمدهاي پيش بيني شده مالياتي محقق شده است.
وي درباره ميزان اتكاي بودجه سال آينده به ماليات نيز گفت: ماليات و گمرك حدود 50 درصد درآمدهاي بودجه را تشكيل مي‌دهد.
وي ادامه داد: اطمينان مي‌دهم براي رسيدن به كاهش سهم نفت در بودجه، دور از دسترس نيست و كشور به سرعت و ظرف چند سال مي‌تواند به اين هدف برسد و همه ابزارها و امكانات در اين مسير قرار گرفته كه نياز به تكميل است و نيز اصلاح قانون ماليات‌هاي مستقيم به اين موضوع سرعت مي‌دهد.  وي در بخش ديگري از سخنانش به فرار مالياتي اشاره كرد و ادامه داد: در همه اقتصادها اين موضوع وجود دارد و بايد همه اقتضائات را براي پيشگيري از فرار مالياتي ايجاد كرد، تبادل اطلاعاتي به شفافيت كمك مي‌كند و با تشكيل پايگاه‌هاي اطلاعاتي از دو سال قبل تاكنون قدم‌هاي مثبت در اين زمينه برداشته شده است. يكي از علايمي كه نشان از موفقيت اين كار است، رشد 52 درصدي درآمدهاي مالياتي است كه بخشي از آن ناشي از شناسايي درست درآمدها و موديان و دسترسي‌هاست.
عسكري افزود: حدود 20 تا 25 درصد از توليد ناخالص داخلي در حوزه خاكستري و سياه بوده كه مشمول فرار مالياتي مي‌شوند. وي درباره لوايحي كه در دستور كار بررسي است، گفت: سازمان مالياتي به لحاظ پيشبرد كارهاي آينده نظام مالياتي نيازمند تحول در قوانين و مقررات است. لايحه قانون ماليات‌هاي مستقيم دو سال پيش تقديم مجلس شد كه روزهاي نهايي خود را مي‌گذراند و تا يك ماه آينده ابلاغ مي‌شود. لايحه دوم، مربوط به ماليات بر ارزش افزوده است كه قانون آزمايشي پنج ساله اجرا شد و لازم بود به صورت دايمي درآيد. وي افزود: اين لايحه با استفاده از نظرات كارشناسان و استادان جمع‌بندي و به زودي تقديم دولت مي‌شود. لايحه ديگر مربوط به قانون استفاده نگهداري و نظارت بر صندوق‌هاي فروش است كه به عنوان يكي از حلقه‌هاي اخذ ماليات بر ارزش افزوده و ماليات مستقيم است، تا براساس واقعيت‌ها و شفافيت اقتصادي بتوان ماليات اخذ كرد. عسكري افزود: اين لايحه نيز مراحل پاياني خود را پشت سر مي‌گذارد و به زودي به دولت تقديم خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون