• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3135 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ آذر

ابراز نگراني اتحاديه انجمن‌هاي علوم كشاورزي مدرن كشور از كاهش اعتبارات تحقيقات كشاورزي

صبح چهارشنبه 26/9/93 اتحاديه انجمن‌هاي علوم كشاورزي مدرن كشور متشكل از 23 انجمن علمي تخصصي كشاورزي مدرن طي نامه‌يي به دكتر روحاني، رييس‌جمهور از كاهش چشمگير اعتبارات بخش كشاورزي به ويژه تحقيقات كشاورزي ابراز نگراني كردند.
به گزارش روابط عمومي پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي ايران، اصل اين نامه كه به امضاي رييس اتحاديه انجمن‌هاي علوم كشاورزي مدرن كشور و تاييد 23 انجمن مزبور رسيده است به شرح ذيل است:
با احترام، ضمن تقدير از تلاش‌هاي ارزنده حضرتعالي و همكاران محترم، چنانچه مستحضريد و نتايج مطالعات مختلف داخلي و بين‌المللي نشان مي‌دهد، بخش كشاورزي با آثار پيشين مشهود و اثبات شده و آثار پسين در حال گسترش، مي‌تواند در تقويت اقتصاد مقاومتي، خروج از ركود و كاهش فقر، اشتغال‌زايي و پايداري ساير منابع بسيار موثر باشد. بند‌هاي 6 و 7 سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري نيز بر اهميت تامين امنيت غذايي با هدف كاهش وابستگي كشور تاكيد دارند.
اما بروز توانايي‌هاي بخش كشاورزي، خود در گرو رشد عوامل توليد است. كمبود تاريخي سرمايه در بخش كشاورزي ايران، حداقل در كوتاه‌مدت اميدي به دستيابي رشد از طريق افزايش عوامل توليد باقي نمي‌گذارد. لذا تنها و تنها راه خروج از دور باطلي كه بخش كشاورزي ايران درگير آن است تكيه بر افزايش بهره‌وري است. تحقيقات كاربردي به عنوان موتور محركه به واسطه بدنه بالنسبه بزرگ و كارآمد بخش علمي، هم در حوزه آموزش و هم در حوزه پژوهش مي‌تواند حداقل در كوتاه‌مدت خلأ ناشي از گريز سرمايه از بخش كشاورزي را جبران كند. اما متاسفانه در لايحه بودجه سال 1394 نه تنها به اهميت بخش كشاورزي در كمك به خروج از ركود تورمي كمتر توجه شده و بودجه دستگاه متولي از رشد منفي واقعي برخوردار است، بلكه شدت بي‌توجهي به بودجه تحقيقات كشاورزي عملا حتي امكان جبران تورم برآوردي در لايحه را هم فراهم نمي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون