• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3449 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۵ بهمن

حرف‌هاي يكي از مصدومان از حادثه ديزين

پيست‌هاي بدون مجوز

اعتماد| محمد زرينگري تنها مصدوم حاضر در بيمارستان شهداي هفتم تير است. او را با هلي كوپتر امداد هوايي در روز جمعه به اين بيمارستان منتقل كردند. 45 ساله است. پرستارش مي‌گويد: ساعت دو ظهر روز شنبه 3 بهمن ماه تازه از اتاق عمل آمده و در بخش بستري شده است. مفصل زانويش را عمل جراحي كرده‌اند. پدرش كه تازه از شهرستان آمده بالاي سرش ايستاده. زرينگري مي‌گويد: «حادثه اصلي در ساعت 12 ظهر اتفاق افتاد. آن هم‌زماني كه دختر و پسري جوان در يكي از سراشيبي‌هاي پيست تعادل خود را از دست دادند و سقوط كردند. آنها در مسير سقوط با 20 نفر از اسكي بازان برخورد كردند و باعث مصدوميت آنها شدند. گلوله‌اي كه با توده آدم‌ها درست شده بود در مسير سقوط لحظه به لحظه بزرگ‌تر مي‌شد و شتاب مي‌گرفت. اسكي بازاني كه بيرون از مسير توده انساني ايستاده بودند با چشم‌هاي وحشتزده در هم تنيدن و سر خوردن بقيه را تماشا مي‌كردند. كسي قدرت ايستادگي در مقابلش را نداشت. ثانيه‌هاي طولاني حادثه سپري شد و توده انساني همراه با برف در آخرين مسير از حركت بازايستاد و متلاشي شد. يكي سرش شكست، يكي كتفش شكست، يكي زانويش در رفت و دو كودك قطع نخاع شدند. بخشي از مصدوماني كه كمتر از بقيه مصدوم شده بودند در بيمارستان پيست سرپايي درمان شدند و بقيه براي مداوا راهي تهران شدند. اما در ميان مصدومان دو كودك ضربه نخاعي شدند و دو نفر كه يكي از ناحيه زانو و كمر آسيب ديده بودند در ساعت 5 بعداز ظهر با هلي كوپتر امدادهوايي بيمارستان شهداي هفتم تير به اين بيمارستان منتقل شدند.» مسوول بخش اطلاعات بيمارستان شهداي هفتم تير مي‌گويد تعداد آسيب ديدگاني كه با امداد هوايي به بيمارستان آورده شده‌اند چهار نفر بوده‌اند كه سه نفر از آنها در همان روز حادثه از بيمارستان مرخص شدند. اما مسوول پذيرش اورژانس مي‌گويد دو كودك حادثه ديده از ناحيه نخاع را براي ادامه درمان به بيمارستان ديگري منتقل كرده‌اند.

چه كسي مجوز بهره‌برداري را مي‌دهد؟
حميد مهدوي، سرپرست دبيري فدراسيون اسكي به «اعتماد» مي‌گويد: «مجوز بهره‌برداري از پيست‌هاي اسكي را اداره كل استانداردسازي و هيات اسكي مي‌دهد. اما مشكلات زيادي بر سر دادن مجوز وجود دارد و قانوني براي متوقف كردن فعاليت پيست‌هاي اسكي به دليل نداشتن مجوز استاندارد‌سازي وجود ندارد. آن هم به دليل اينكه تعداد پيست‌هاي اسكي كه در ايران وجود دارد كم است. متاسفانه خلأ قانوني در اين زمينه وجود دارد و آن هم پيگيري سازمان استانداردسازي و هيات اسكي است كه تا مجوز صادر نشده اجازه بهره‌برداري را ندهند. پيست ديزين در اختيار بهره‌برداري است كه براساس قانون بايد مجوز بهره‌برداري را از سازمان تجهيز، اداره كل ورزش و جوانان كه پيست در آن قرار دارد بگيرد البته اين مجوز بايد به امضاي هيات اسكي استان تهران كه نماينده فدراسيون اسكي است برسد. اما در مورد پيست اسكي ديزين ما هنوز مجوزي نديده‌ايم.

 پيست اسكي ديزين مجوز ندارد
صحبت‌هاي حميدرضا تفته، بهره‌بردار پيست اسكي ديزين هم‌چنين موضوعي را تاييد مي‌كند. او در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس درباره مجوز نداشتن پيست اسكي ديزين گفته: «هيچ پيستي مجوز نگرفته است. شش ماه طول مي‌كشد تا استانداردها تاييد شود و بازرسان استانداردسازي دو ماه است كه در پيست ديزين مستقر شدند تا هر ايرادي باشد رفع كنند. » همچنين رضا دوستي، مدير مجموعه‌هاي اسكي در شركت توسعه و نگهداري اماكن ورزشي درباره مصدوميت 37 اسكي‌باز در پيست ديزين نيز گفت: مصدوميت‌ها در پيست‌هاي اسكي عادي است و چنين مصدوميت‌ها و حوادثي همه روزه در پيست‌ها اتفاق مي‌افتد. حادثه روز جمعه ربطي به مشكلات سخت افزاري نداشته و بر اثر بي‌احتياطي اسكي‌بازان اتفاق افتاده است. اما نخستين بار آمار مصدومان پيست اسكي ديزين از زبان رييس مركز حوادث و فوريت‌هاي پزشكي استان البرز مطرح شد. آماري كه از طرف نوروزي، مسوول اورژانس ديزين رد شد. او گفت: در ميان مصدومان كساني بودند كه به دليل سرماخوردگي يا فشار خون به ما مراجعه كرده بودند اما اسامي آنها جزو مصدومان حادثه رد شده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون