• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3451 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۷ بهمن

همزمان با سفر رييس‌جمهور تونس به كشورهاي خليج فارس

نيروهاي پليس به معترضان پيوستند

هر نوع تغيير در تونس مي‌تواند به معناي يك شوك بزرگ و جديد به جهان عرب باشد. اما دولت تونس هنوز قادر به كنترل اعتراض‌ها نشده است. معترضان تونسي با وجود قانون منع آمد و رفت به حضور در خيابان‌ها ادامه مي‌دهند. دولت معترضان را اراذل و اوباش معرفي مي‌كند. اما اين در حالي است كه همزمان بخشي از نيروهاي امنيتي تونس نيز دست به اعتصاب زده‌اند. در حالي كه معترضان تونسي خواستار حل معضل بيكاري هستند، اين ماموران پليس نيز درخواست بهبود وضعيت اجتماعي و افزايش حقوق‌شان را مطرح مي‌كنند. در همين حال رييس‌جمهور تونس به كشورهاي عربي سفر مي‌كند تا از حمايت مالي آنها برخوردار شود.
مطالبات پليس
«دستمزدها هنوز هم زير خط قرمز است»، « ما از ملت دفاع مي‌كنيم، ما حقوق مي‌خواهيم» اينها شعارهاي نيروهاي امنيتي هستند كه روز دوشنبه در لباس‌هاي غيرنظامي در مقابل كاخ رياست‌جمهوري در منطقه قرطاج تجمع كرده بودند. به گزارش الجزيره اين نيروها كه شمارشان به سه هزار تن مي‌رسيد خواهان بهبود اوضاع اجتماعي و افزايش حقوق‌شان هستند و از باجي قائد سبسي، رييس‌جمهور تونس مي‌خواهند تا خواسته‌هاي‌شان را برآورده كند. شكري حامادا، سخنگوي سنديكاي نيروهاي امنيت داخلي مي‌گويد تظاهرات آنها پس از شكست مذاكرات با وزارت كشور و بعد دولت برگزار شده است. او تاكيد دارد «ديگر اين نيروها اعتمادي به دولت ندارند.» اما اعتصاب نيروهاي امنيتي تونس نگراني‌ها را درباره شرايط امنيتي اين كشور افزايش داده است. اين نيروها در خط مقدم جنگ عليه افراطگراياني هستند كه مكان‌هاي توريستي، هتل‌ها و پست‌هاي بازرسي ارتش را مورد حمله قرار مي‌دهند.
ادامه اعتراض‌ها در سيدي بوزيد
اعتراض جويندگان كار در شهر مركزي سيدي بوزيد، جايي كه محمد بوعزيزي سال 2011 خود را آتش زد و تونس را تبديل به مهد «بهار عربي» كرد، ادامه دارد. روز دوشنبه نيز صدها فارغ‌التحصيل بيكار در اين منطقه تجمع كردند. بر اساس گزارش‌ها هر چند پليس با گاز اشك‌آور با معترضان مقابله مي‌كند، تجمعات ادامه دارد. اعتراض‌ها در تونس بعد از آن گسترش يافت كه رضا يحياوي يك جوان تونسي در اعتراض به معضل بيكاري اقدام به خودسوزي كرد و به محمد بوعزيزي جديد تبديل شد. اما دولت معترضان را اراذل و اوباش مي‌نامد. سخنگوي رسانه‌اي گارد ملي تونس مي‌گويد از آغاز تظاهرات مردم طي بيش از يك هفته حدود 1105 تن بازداشت شده‌اند كه 582 تن آنها در سرقت و غارت دست داشتند و 523 تن ديگر نيز قانون منع آمد و شد شبانه را نقض كرده‌اند.
چالش‌هاي بزرگ دولت
حبيب صيد، نخست‌وزير تونس مي‌گويد هرچه سريع‌تر دنبال راه‌حلي براي وضعيت موجود اين كشور است. پارلمان تونس روز چهارشنبه ميزبان نخست‌وزير است تا درباره اوضاع كشور توضيح دهد. اما اين نشست در حالي برگزار خواهد شد كه حزب حاكم تونس از ماه‌ها پيش به دليل اختلافات داخلي شمار زيادي از نمايندگان خود در پارلمان را از دست داده و در آستانه از دست دادن اكثريت در برابر حزب اسلامگراي نهضت است. در همين حال دولت براي كاهش هزينه‌هاي عمومي و كاهش كسري بودجه تحت فشار وام‌دهندگان بين‌المللي قرار دارد كه مجموع اين اقدامات به عنوان بخشي از اصلاحات اقتصادي به معناي افزايش بيكاري است. نرخ بيكاري در تونس در سال 2015 به 3/15 درصد رسيده است. اين در حالي است كه آن رقمي كه سال 2011 حكومت زين العابدين بن علي را از قدرت ساقط كرد بيكاري در حدود 12 درصد بود. گفتني است فرانسه، حاكم استعماري سابق تونس وعده 1/1 ميليارد دلار كمك مالي داده  است.
سفر رييس‌جمهور تونس به كويت و بحرين
همزمان با گسترش دامنه اعتراض‌ها در تونس، دفتر رياست‌جمهوري اين كشور در بيانيه‌اي اعلام كرد، باجي قائد سبسي، رييس‌جمهور اين كشور به درخواست صباح احمد جابر صباح، امير كويت و حمد بن عيسي آل‌خليفه، پادشاه بحرين، به خليج فارس سفر كرده است. پس از سفر اخير سبسي به عربستان، اين دومين سفر وي به منطقه خليج فارس ظرف يك ماه گذشته است. ناظران احتمال مي‌دهند تونس به دنبال تقويت روابط خود با كشورهاي عربي منطقه خليج فارس و جذب سرمايه‌هاي مورد نياز اقتصاد بحران‌زده‌اش در سايه اعتراضات اجتماعي براي افزايش فرصت‌هاي شغلي و توسعه در كشور است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون