• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3451 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۷ بهمن

«بوفالو» مخاطب را به فكر وا مي‌دارد

    زهره عزپور/  فيلم سينمايي «بوفالو» به كارگرداني كاوه سجادي حسيني و تهيه‌كنندگي همايون اسعديان و با بازي پرويز پرستويي، سهیلا گلستانی، هومن سیدی و پانته‌آ پناهی‌ها از 10 دي ماه روي پرده سينماها است. فيلمي كه سال گذشته در سي‌وسومين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر به نمايش درآمد. داستان فیلم درباره زوج جواني است که مرتکب دزدی شده‌اند و به بندر انزلی می‌روند تا شخصی را ملاقات کنند اما در آنجا حوادثی سر راه‌شان قرار می‌گیرد. فيلم در فضاي سرد و ابري بندرانزلي تصويربرداري شده و به روابط بين انسان‌ها مي‌پردازد. مخاطب بيشتر با تصوير درگير مي‌شود و از اين روي فيلم سجادي فيلمي قصه‌گو نيست و به نوعي در اين فيلم شهر و مرداب انزلي يكي از شخصيت‌ها است. گفت‌و‌گويي با سجادي درباره «بوفالو» و حال و هواي آن پس از اكران داشتيم.
  بوفالو فیلمی پیچیده است به دلیل این که شما سکانس‌هایی را به سینمای غرب ارجاع داده‌اید. این مساله چقدر توانسته مخاطب ایرانی را از خود راضی نگه دارد یا چرا فیلم ضد مخاطب است؟
اگر بخواهیم فیلمنامه را یک ژانر بدانیم فيلم «بوفالو» در یک سینمای تجاری قرار نمی‌گیرد و یک فیلم هنری به حساب می‌آید که برای مخاطب خاص ساخته شده و براي سینمای تجاری يا سینمای بدنه ساخته نشده است.  از نظر سینمای بدنه دور است و با تمام ملزومات و الزامات این سینما بیگانه است. اما قرار نیست  فیلم‌هایی ساخته شود که شبیه هم باشند. این فیلم‌ها به یک اندازه مخاطب دارند. مخاطب اين فيلم، مخاطب خاص است و به تماشاگر فعال كمي حوصله‌مند كه دقت عمل بیشتری داشته باشد احتیاج دارد. «بوفالو» فيلمي سرگرم کننده نيست و از مخاطب مي‌خواهد که فکر کند و این باعث می‌شود برای او جذاب باشد. این فیلم فیلمي کاملا مدرن است و در فیلم سعی می‌شود  فضاسازی و نگاه جدیدی به بیننده  ارايه شود.
  در فیلم با وجود فضای مرداب و شخصیت‌های داستان سردی‌ای ایجاد شده است.شما چه کاری انجام دادید که توانستید مخاطب را با قصه همراه کنید؟و این که گره‌گشایی‌ها و عشقی که قرار بود در فیلم اتفاق بیفتد که نیفتاد آیا این موضوع در یک شهر کوچک یا کلانشهر هم می‌توانست اتفاق بیفتد؟
من به یک شهر کوچک یا کلان شهر فکر نکرده بودم. مهم‌ترین شخصیت در اين فیلم مرداب است. از همين روي جایی را پیدا کردیم که در آن‌جا مرداب باشد. در ایران مرداب انزلی هم از لحاظ بصری و هم از لحاظ موقعیت برای فیلم‌برداری جای مناسبی بود  و همين لوكيشن براي فيلم انتخاب شد. مرداب در فیلم باعث سردی فضا می‌شود و اين سردي در كل فضاي فیلم تسری می‌يابد و باعث می‌شود فضای فیلم سرد شود و روابط دچار اغتشاش و اختلال شود.
  اصلا چرا برای فیلم اسم «بوفالو» را انتخاب کردید؟
انتخاب اين اسم دو دلیل دارد. نخست این‌که سلیقه‌ای است و دوست داشتم این اسم را انتخاب کنم. دليل ديگر اين‌كه برای شخصیت‌پردازی بهرام دنبال یک اسم حیوان می‌گشتم و فکر می‌کردم که بهرام شبیه چه حیوانی می‌تواند باشد و به اسم بوفالو برخورد کردم. «بوفالو» (حیوانی که تنها به خود اهمیت می‌دهد و هیچ چیز برایش مهم نیست). انتخاب پرویز پرستویی در نقش بهرام بوفالو در ذهن تداعی‌کننده يك آدم بزرگ است و من می‌خواستم اين مساله پارادوکسي داشته باشد.
  بازخورد فیلم را تاكنون چطور دیده‌ايد؟
بازخورد تماشاگران خوب بود . اما زمان اكران فيلم جشنواره فجر تماشاگراني حضور داشتند که برای دیدن فیلم نیامده بودند و فقط قصد خراب کردن فیلم را داشتند. در هر صورت فیلم هنر‌ی بود و نیمی از تماشاگران از منتقدان بودند. فیلم بازخورد خوبی داشت. در هر حال این فیلم جزو پنج فیلمی بود که از داوری خارج شد و باعث شد مقداري مهجور باقی بماند و اکرانش هم در این مهجوریت ادامه دارد. این فیلم از سوي هیچ‌کس حمایت نشد و یک اکران معمولی داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون