• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3470 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱ اسفند

عارف: اگر مي‌خواهيم دولت روحاني يك دوره‌اي نشود نبايد بگذاريم مجلس افراطي تشكيل شود

پنجشنبه‌اي كه گذشت روز شلوغي براي اصلاح‌طلبان و به ويژه براي محمد رضا عارف سرليست انتخاباتي اصلاح‌طلبان در تهران  و الياس حضرتي مدير مسئول روزنامه اعتماد و نامزد انتخاباتي اصلاح طلبان تهران بود. به گزارش اميد نامه محمد رضا عارف رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در جمع حقوقدانان و وكلا طي سخناني به نسبت قانونمداري و توسعه اشاره كرد و اظهار داشت: ما بر اين باوريم اگر بخواهيم كشوري پيشرفته در چارچوب قانون اساسي داشته باشيم چاره‌اي جز ايجاد اصناف مختلف نداريم. تجربه ايجاد يك صنف تخصصي را در ايجاد سازمان نظام پزشكي داشته‌ايم. با سازوكاري كه در حوزه نظام‌پزشكي بود تجربه آن موفق بوده است.  سرليست انتخاباتي اصلاح‌طلبان در تهران در ادامه در خصوص نگاه حقوقي به قوانين افزود: قوانين متضاد با هم بايد رفع شوند. تفسيرهاي غلط از قانون باعث شكاف خواهد شد. مجلس دهم بايد مساله تورم قوانين را با جديت دنبال كند. عارف افزود: قوانين بايد ويژگي جرم‌زدايي داشته باشند. اين طور نباشد كه يك نفر به دليل واهي دستگير شود. همان طور كه مي‌دانيد باتوجه به اينكه ما بازداشت موقت نداريم، متهم يكسره به زندان مي‌رود و خب اين قول معروف است كه كسي كه يك‌بار پايش به زندان باز شود دوباره برمي‌گردد. عارف بر اهميت مشاركت حداكثري در اين دوره تاكيد كرد و گفت: نتيجه راي ندادن آن چيزي نيست كه مردم مي‌خواهند. توجه جدي به مقابله با فساد بايد در راس توجه مجلس دهم قرار بگيرد. ريشه فساد در قوانين است. عارف درخصوص اهميت ايجاد كميسيون‌هاي مشورتي در مجلس گفت: كميسيون‌هاي مجلس نبايد دور خودشان خط بكشند. آنها بايد به طور سيستماتيك كمك بگيرند و بحث كنند. با ايجاد چنين سازوكارهايي بحث كاهش تورم قوانين در كنار كاهش تورم اقتصادي دنبال خواهد شد. عارف درخصوص اهميت راي دادن به كل ليست اصلاح‌طلبان اظهار داشت: ممكن است بخشي از كانديداهاي اصلاح‌طلبان از لحاظ سياسي شناخته شده نباشند اما بايد بدانيم كه اين ليستي وزين است و دادن راي به ائتلاف اصلاحات كار ارزشمندي خواهد بود.
صادقي: برخي در پي مأيوس كردن مردم هستند
پس از سخنان محمدرضا عارف نوبت به محمود صادقي استاد دانشگاه تربيت مدرس و يكي از كانديداهاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان رسيد. اين نامزد انتخاباتي اصلاح‌طلبان تهران در سخنراني خود در همايش حقوقدانان و وكلا با تاكيد بر اينكه اصلاح‌طلبان با نظام زاويه ندارند، گفت: اصلاح‌طلبان اصل نظام هستند. اينها بودند كه نظام جمهوري اسلامي را ايجاد كردند. هشت سال دفاع مقدس را هدايت كردند. هشت سال با حداقل امكانات زماني كه كف انبارهاي نان و آرد ما خالي بود با سيلي صورت خود را سرخ كردند. نامزد  اصلاح‌طلب عضو ليست ائتلاف فراگير اصلاح‌طلبان گفت: بنده حتي اگر هم در ليست وجود نداشتم تمام توانم را در اختيار ليست 30 نفره قرار مي‌دادم تا با شعور بالاي ملت ايران كه با وجود تحركاتي كه براي عدم ترغيب مردم و ايجاد يأس و نااميدي در آنها از سوي يك طيف صورت گرفته مبارزه كنم. به نظر مي‌رسد در اين دوره اراده ترغيب مردم به حضور در پاي صندوق‌هاي راي وجود ندارد.

حسيني: اميدوارم مشاركت زنان در امور كشور يك فرصت تلقي شود نه تهديد
سيده فاطمه حسيني، ديگر كانديداي ائتلاف فراگير انتخاباتي اصلاح‌طلبان هم در سخناني در همايش كانون وكلا، حضور نامزدهاي «وكالت ملت» در جمع «وكلا» را فرصت مغتنمي در آستانه انتخابات مجلس دانست و گفت: اميدوارم كه بانوان كشورم، ركورد جديدي در مشاركت در انتخابات به ثبت برسانند. چه بانوان وكيل در انتخابات كانون وكلا و چه تمامي بانوان اين سرزمين در انتخابات مجلس. به اميد روزي كه بانوان اين سرزمين به جايگاه حقيقي خود در مناصب رسمي و تصميم‌گير دست يابند. هم جسارت حضور داشته باشند و هم جسورانه از حضورشان استقبال شود و مشاركت زنان در امور كشور يك فرصت تلقي شود نه تهديد.  

  افراطي‌ها به دنبال يك دوره‌اي كردن دولت آقاي روحاني هستند
محمدرضا عارف، رييس شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان و  الياس حضرتي مديرمسئول روزنامه «اعتماد» همچنين روز گذشته به دعوت شندآبادي‌هاي مقيم مركز (از توابع شبستر در آستان آذربايجان شرقي) در جمع آنان سخنراني كردند.  عارف در اين جلسه ضمن بيان گوشه‌اي از رشادت‌هاي اهالي آذربايجان شرقي اظهار كرد كه دوست دارد زبان آذري را فرابگيرد.  او همچنين با بيان اينكه برخي براي دولت خواب‌هايي ديده‌اند به موضوع لزوم تقويت حمايت از دولت توسط مجلس آتي پرداخت و گفت: آنها به دنبال يك دوره‌اي كردن دولت آقاي دكتر روحاني هستند و از بيان اين موضوع نيز ابايي ندارند كه راه يك دوره‌اي كردن دولت روحاني از پيروزي‌شان در مجلس مي‌گذرد.  اين كانديداي اصلاح‌طلب مجلس دهم در ادامه گفت: بنابراين اگر مي‌خواهيم آنها به هدف نرسند و دولت روحاني يك دوره‌اي نشود نبايد بگذاريم مجلس بعدي يك مجلس افراطي باشد. چرا كه ما خود را موظف به حمايت از دولت مي‌دانيم. محمدرضا عارف همچنين روز گذشته در مسجد نارمك تهران گفت: سالم‌ترين مديران نظام،  مديران دولت اصلاحات بودند. وي افزود: افراطي‌ها هرگز نتوانستند كوچكترين اتهام‌هاي مالي به مديران اصلاح‌طلب بزنند. محمدرضا عارف در حاشيه مراسم سخنراني خود در مسجد جامع سمنگان نارمك در گفت‌وگو با ايرنا برهم زدن سخنراني مصطفي كواكبيان را مايه تاسف خواند و افزود: بايد اين ظرفيت را ايجاد كنيم كه اگر در جمع، كسي نظر مخالف دارد اجازه دهيم نظرش را مطرح كند و ما اين را نياز داريم كه در داخل خانواده بزرگ انقلاب ديدگاه‌هاي مختلف مطرح شود. وي تاكيد كرد: اجازه دهيم مردم تشخيص دهند كه چه كسي درست مي‌گويد و چه كسي نمي‌گويد. عارف در خصوص راهكار پيشگيري از وقوع چنين كارهايي گفت: قبل از اينكه حرفي بزنيم وظيفه نيروي انتظامي است كه اين كار را انجام دهد و ما از جوانان مي‌خواهيم كه همديگر را تحمل كنند و اين ظرفيت در كشور وجود دارد، تحمل داشته باشيم هر كسي حرفش را بزند. وي گفت: حوصله داشته باشيم هر كسي حرفش را بزند اگر به جاي خشن رسيد طبيعتا نيروي انتظامي بايد عمل كند و اميدوارم هيچگاه نيروي انتظامي لازم نباشد.

درسي كه از تجربه‌اي تلخ گرفتيم
الياس حضرتي، كانديداي ائتلاف اصلاح‌طلبان و مديرمسوول روزنامه در جمع شندآبادي‌هاي مقيم مركز گفت: خانم باربارا تاكمن كتابي به نام عصر خردگرايي دارد. در آنجا مي‌گويد 80 درصد تصميمات سياستمدارن از روي بي‌عقلي بوده است. بر اساس اين نكته داستان‌ها تعريف مي‌كند. مي‌گويد هيتلر زماني كه فرانسه را گرفت 10 دقيقه به احترام ناپلئون بر سر قبر او سكوت كرد. اگر در آن دقايق فكر مي‌كرد علل شكست ناپلئون چه بود به سرنوشت شكست او دچار نمي‌شد. ده‌ها داستان ديگر از اين دست در اين كتاب وجود دارد كه ثابت مي‌كند با بي‌خردي سياستمداران مسير تاريخ عوض شده است.
وي با بيان اينكه اين مقدمه، داستان خود ما و شرايط‌مان است، گفت: بعد از دوم خرداد و پيروزي آقاي خاتمي ايشان در يك اقدام اساسي تصميم گرفت قانون شوراها اجرايي شود. شوراي اول با آن داستان‌ها خاتمه يافت. در انتخابات شوراي دوم اصلاح‌طلبان در يك مستي قدرت (اين بدترين نوع مستي است) يك رقابت منفي درون جناحي را شروع كردند و حزب همبستگي با سرليستي ابراهيم اصغرزاده، حزب مشاركت با سرليستي سعيد حجاريان، حزب كارگزاران با عاشوري و بقيه احزاب اصلاح‌طلب و ملي- مذهبي‌ها با سرليستي ابراهيم يزدي در انتخابات فهرست كانديداهاي خود را ارائه كردند. وقتي مردم ديدند يك تفرقه و حركت بي‌منطق و ناعاقلانه از طرف جبهه اصلاحات ديده مي‌شود ترجيح دادند در انتخابات شركت نكنند و از درون اين عدم مشاركت و در خلوت حضور مردم با يك مشاركت 12-10 درصدي شورايي تشكيل شد كه از درونش دكتر محمود احمدي‌نژاد بيرون آمد و از آنجا مسير تاريخ با بي‌خردي اصلاح‌طلبان تغيير كرد و در سال 84 هم همين اتفاق به شكل ديگري افتاد. به گونه‌اي رفتار شد كه با چهار كانديدا وارد ميدان شديم و در واقع مي‌توان گفت اصلاح‌طلبان با پراكندگي آرا و تصميم غيربالغانه آقاي احمدي‌نژاد را كمك كردند تا در كاخ رياست‌جمهوري مستقر شود و تاريخ به آن‌گونه كه ديديد ورق خورد.
حضرتي با اشاره به اينكه در سال92 مردم ايران با وجود مشكلات و گله مندي‌ها منتظر ماندند تا تصميم اصلاح‌طلبان را ببينند، گفت: مسوولان سياسي و فعالان اصلاح‌طلب در اين مقطع تصميم عاقلانه‌اي گرفتند و اين تصميم عاقلانه با اقدامات آقايان هاشمي، خاتمي و ايثار تاريخي آقاي عارف صورت گرفت. اينجا اصولگراها بودند كه كار سال 84 اصلاح‌طلبان را تكرار كردند و سنت تاريخ بر اين است كه جايي كه تفرقه باشد شكست با بوق و كرنا از راه مي‌رسد. مديرمسوول روزنامه اعتماد ادامه داد: در انتخابات فعلي مجلس اصلاح‌طلبان با جمع‌بندي آن تجارب با وجود اينكه تعداد زيادي از شخصيت‌هاي ممتاز و صاحب نظر و محبوب كه امكان راي‌آوري‌شان به راحتي ميسور بود ثبت نام نكردند، تعدادي از ثبت نام كرده‌ها را هم رد صلاحيت شده ديدند اما در يك تصميم عاقلانه و تصوير خوبي كه از خودشان ارائه دادند، شوراي سياستگذاري منسجم از تمام شخصيت‌ها و احزاب تشكيل دادند و توانستند تعداد محدودي از شخصيت‌هاي شاخص باقيمانده را با تعدادي از چهره‌هاي تحصيلكرده و عالم اما بي‌نام و نشان تلفيق كنند و يك ليست 30 نفره را داشته باشند و به اين اكتفا نكردند و براي اينكه دو ليست از طرف اعتداليون اصلاح‌طلبان بيرون نيايد با اعتدالگراها و طرفداران دولت هم به يك ائتلاف نشستند و در واقع آمدند به كامل‌ترين شكل تجربه موفق 92 را تكرار كنند و من مطمئنم با ديدن تصوير اين تصميم عاقلانه و عقلايي كه در درون آن صبر و متانت موج مي‌زند مردم هم با يك شور و حال به مراتب بيشتر از سال 92 به ميدان خواهند آمد تا شاهد تشكيل مجلسي پخته و باتجربه كه اهل تعامل مثبت و سازنده با دولت است خواهيم بود.

فراكسيون «اصلاح‌طلبان و اعتداليون» را تشكيل مي‌دهيم
الياس حضرتي كانديداي ليست ائتلاف اصلاح‌طلبان همچنين در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به سوالي در خصوص علت حضور كاظم جلالي و بهروز نعمتي در ليست اصلاح‌طلبان، اظهار كرد: ما يك تجربه موفقي را در سال ۹۲ پشت سر گذاشتيم كه اجماع بين اصلاح‌طلبان با طيف اعتدالي و ميانه بود و آقاي عارف به نفع روحاني كنار رفت و آقايان خاتمي، هاشمي و شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب هم پشت‌سر روحاني قرار گرفتند و يك انتخابات پيروز را رقم زديم. وي افزود: بنابراين عقل ايجاب مي‌كند كه به آساني از كنار اين تجربه عبور نكنيم و براي انتخابات مجلس دهم تكرار يك تجربه موفق را داشته باشيم.
حضرتي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا اصلاح‌طلبان قصد نداشتند ليستي كاملا اصلاح‌طلبانه داشته باشند، توضيح داد: اين سياست بر اساس همان نگاه ما به تجربه موفق سال ۹۲ بود. ما نمي‌خواستيم اصلاح‌طلبان، دوستان حزب اعتدال و توسعه و اصولگرايان معتدل، ليست‌هاي جداگانه ارايه كنند، بنابراين سياست ما در تهيه ليست يك اقدام كاملا عقلاني در شرايط فعلي بود. كانديداي ليست ائتلاف اصلاح‌طلبان در پاسخ به سوالي در خصوص تعهد افراد داخل ليست براي حضور در فراكسيون اصلاح‌طلبان گفت: ما از كسي تعهد نگرفتيم كه حتما در فراكسيون اصلاح‌طلبان باشد، ولي وقتي يك ليست بسته مي‌شود به صورت طبيعي اين كار انجام خواهد شد؛ يعني هر تفكري كه افراد را متقاعد كند تا در يك فهرست انتخاباتي قرار بگيرند و در مبارزات انتخاباتي باشند، در مجلس هم ايده‌ها و سوژه‌هايي را دنبال مي‌كنند كه دغدغه‌ها و نگاه‌هاي مشترك است، بنابراين خود اين مساله يك فراكسيون را شكل مي‌دهد. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا آقايان جلالي و نعمتي در فراكسيون اصلاح‌طلبان قرار مي‌گيرند يا خير، گفت: عنواني كه ما براي فراكسيون خود در مجلس آينده در نظر گرفتيم، «فراكسيون اصلاح‌طلبان و اعتداليون» است. حضرتي با اشاره به حمايت اصلاح‌طلبان در مجلس آينده از دولت و تفاوت‌هاي آن با يك مجلس وكيل‌الدوله، تصريح كرد: تفاوت‌هاي اين دو عنوان بسيار واضح است. اصلاح‌طلبان بارها اعلام كرده‌اند كه ما در مجلس در راستاي ايفاي وظيفه نمايندگي خود سعي مي‌كنيم با دولت يك تعامل مثبت داشته باشيم و به دولت در تحقق مسووليت‌هاي سنگين، كمك كنيم. مديرمسوول روزنامه اعتماد خاطرنشان كرد: اين كمك كردن به يك هماهنگي تنگاتنگ نياز دارد، اما در عين حال انجام وظايف نمايندگي مانند تذكر، نظارت و سوال جزو وظايف نمايندگان مجلس است كه تعطيل‌بردار هم نيست؛ چرا كه براي يك نماينده آنچه اولويت دارد، انجام وظايفي است كه به ملت تعهد داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون