• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3470 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱ اسفند

گفت‌وگوي «اعتماد» با قائم‌مقام گردشگري يونان : اشتراكات ايران و يونان بهترين بهانه براي ارتقاي روابط گردشگري

چند هفته پيش بود كه تصاوير بازديد نخست‌وزير يونان از بناهاي بي‌نظير اصفهان در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شد. الكسيس سيپراس، نخست‌وزير يونان در صدر يك هيات سياسي و اقتصادي به ايران سفر كرد. هفتم آذر ماه هم نيكوس كوتزياس، وزير امور خارجه اين كشور سفري به تهران داشت. هر چند مذاكرات بين مقامات دو كشور حول محور اقتصاد و فروش نفت پس از اجراي برجام شكل گرفت، اما حالا در سالن شماره 40 نمايشگاه بين‌المللي گردشگري، غرفه چهار نبش يونان پرتكاپو و پرميهمان، نشان از آغاز مذاكرات در زمينه فرهنگي دارد. يونان براي اولين بار در نمايشگاه بين‌المللي گردشگري ايران شركت كرده است و اين مويد اين موضوع است كه مذاكرات اين كشور با مقامات ايراني پا را فراتر از مرزهاي اقتصاد گذاشته‌اند. Elena kountoura  قائم‌مقام وزير گردشگري يونان اولين باري است كه به ايران سفر كرده است. او به سادگي مي‌پذيرد تا روي يكي از ميزهاي گرد غرفه اين كشور در نهمين نمايشگاه بين‌المللي گردشگري و صنايع وابسته به سوالات‌مان پاسخ دهد. گفت‌وگوي زير نتيجه اين گپ كوتاه است.
    به عنوان يك صاحب نظر در حوزه گردشگري وضعيت گردشگري ايران را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
اين اولين بار است كه يونان به صورت رسمي در نمايشگاه گردشگري ايران شركت مي‌كند. از اين اتفاق خوشحالم. تا به حال كه همه‌چيز خوب پيش رفته، غرفه خيلي خوبي هم داريم.
   چطور شد كه تصميم گرفتيد در اين نمايشگاه شركت كنيد و چرا قبل از اين در نمايشگاه گردشگري ايران حضور نداشتيد؟
بازار گردشگري ايران بسيار قوي است، آمده‌ايم تا يونان را به اين بازار معرفي كنيم. وجوه اشتراك ايران و يونان بسيار زياد است. همين مي‌تواند باعث توسعه همكاري‌ها شود. دليل حضورمان هم همين است كه كشور زيباي خودمان را به مردم ايران معرفي كنيم.
   مهم‌ترين وجه اشتراك ايران و يونان را چه موردي مي‌دانيد؟
مسلما تمدن و فرهنگ اين دو كشور پيوند تاريخي با هم دارند، تاريخ مشتركي دارند. همين طور ذائقه‌هاي اين دو كشور و غذاهايي كه دارند بسيار به هم نزديك است. خود من چلوكباب خيلي دوست دارم (با خنده) احساس مي‌كنم همين نزديكي فرهنگي مي‌تواند سفر شهروندان اين دو كشور را تسهيل كند. سواحل و جزاير بسيار زيبايي در كشورمان وجود دارد، ما مي‌توانيم با يك بار ميزباني شما، شما را بدعادت كنيم. مردم اين دو كشور بسيار شبيه هم هستند، چهره‌هاي خنداني دارند، چشم‌هاي زيبايي دارند، مهمان‌نوازي‌شان هم بسيار به هم نزديك و شبيه است.
   به نظر شما مهم‌ترين فاكتوري كه دو كشور براي ايجاد تبادلات فرهنگي و گردشگري بايد در نظر بگيرند، چيست؟
روابط دوجانبه كشورها بسيار مهم است. روابط ايران و يونان هم همواره روابط مثبتي بوده. سفر اخير نخست‌وزير يونان به ايران اين موضوع را تاييد مي‌كند. يكي از اهداف يونان توسعه روابط با ايران در همه زمينه‌ها از جمله حوزه گردشگري است. همچنين ارتباطات شركت‌ها و فعالان گردشگري دو كشور با همديگر هم بسيار مهم است، تورليدرها، هتل‌داران، مديران آژانس‌هاي مسافرتي و به طور كلي كساني كه با مبحث توريسم سروكار دارند بايد ارتباط موثري با هم داشته باشند تا بتوانند بستر لازم را ايجاد كنند. در ادامه اين تفاهم‌ها و تداركات صورت گرفته توسط مقامات مسلما بحث حمل و نقل مطرح است كه با پروازهاي مستقيم مي‌توان زمينه سفر آرام شهروندان دو كشور را فراهم كرد. با توجه به اينكه پرواز مستقيم آتن - تهران و بالعكس توسط خط هوايي Asian برقرار شده است، ارتباطات و انتقال مسافران بسيار راحت‌تر شده است، مي‌شود گفت اين جزو قدم‌هاي مثبت اوليه‌اي ا‌ست كه برداشته شده است.
   در طول مدتي كه با حوزه گردشگري در ايران در ارتباط بوده‌ايد، زيرساخت‌هاي گردشگري ايران را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
برداشت من اين است كه حرفه‌اي عمل مي‌كنند، به خصوص تور اپراتورها خوب كار خودشان را بلدند. ما مي‌خواهيم بين فعالان اين حوزه در يونان ارتباطات برقرار شود. اين را هم مي‌دانم كه در ايران هتل‌هايي در دست ساخت هستند، همين طور اين را هم شنيده‌ام كه در حال توسعه اين صنعت هستند. ما در تبادل با يكديگر مي‌توانيم تكنولوژي و تجربه‌هاي موفق خودمان را در اختيار فعالان اين حوز در ايران قرار دهيم. اميدوارم اين روابط بتواند موفقيت‌آميز ادامه پيدا كند، به هر كسي هم كه بخواهد به يونان بيايد خوشامد مي‌گويم. اميدوارم با توسعه اين روابط چهره‌هاي خندان ايراني‌ها را در يونان و همين طور شهروندان يونان را در ايران زيبا ببينيم. ما در تمام حوزه‌ها پذيراي شما هستيم. در حوزه اقتصادي، تاريخي، گردشگري، مهرباني و... به شما خوشامد مي‌گوييم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون