• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3470 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱ اسفند

اعتراض كميته ملي المپيك به تصميمات خلق‌الساعه وزارت ورزش و جوانان

هاشمي مقابل گودرزي

  وحيد جعفري  / اين گزارش را كه مي‌خوانيد پنج ماه و14 روز تا آغاز المپيك ريو باقي مانده؛ رويدادي كه همه ورزش انتظارش را مي‌كشند و از اهميت بالايي برخوردار بوده و به نوعي در سرنوشت ورزش و مسوولان تاثيرگذار است. در اين چند ماه حساس تا المپيك، ورزش ايران براي اينكه بتواند افتخارات المپيك لندن را تكرار كند، بيشتر از هر چيز نياز دارد به آرامش، براي همين هم وزارت ورزش و كميته ملي المپيك به عنوان متواليان ورزش بايد اين بستر را براي ورزش كشورمان به وجود بياورند؛ اما متاسفانه اين روزها خلاف اين را شاهد هستيم و مي‌بينيم كه تصميمات وزارت ورزش مبني بر «اصلاح اساسنامه فدراسيون‌ها» كه با پيشنهاد وزير ورزش به هيات دولت رفته، با واكنش و اعتراض تند كميته ملي المپيك، آن هم در ماه‌هاي منتهي به المپيك مواجه شده و بي‌ترديد اين موضوع حواشي خاص خود را به همراه خواهد داشت و اين به هيچ‌وجه به نفع ورزش ايران -كه مي‌خواهد در ريو به موفقيت برسد -    نيست.
نامه به معاون رييس‌جمهور
«هر سخن جايي و هر نكته مكاني دارد»؛ ‌اي كاش وزارت ورزش و كميته ملي المپيك به اين موضوع توجه داشتند و در اين برهه حساس كه ورزش ايران نيازمند آرامش است، مسائل اينچنيني را به آينده موكول مي‌كردند؛ اما انگار كسي توجهي به اين مسائل ندارد تا اين‌طور برداشت شود كه عمدي در كار است وگرنه چرا بايد در سال المپيك، وزارت به اين موضوع ورود كند و كميته ملي المپيك هم شجاعت به خرج داده و اعتراض خود را در قالب نامه‌اي به اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور برساند؟! حالا خيلي‌ها از اين موضوع به عنوان فرار رو به جلوي مسوولان ورزش در قبال شكست احتمالي در المپيك ياد مي‌كنند تا اگر احيانا كاروان ورزشي ايران در ريو ناكام شد، مشكلات اينچنيني را دليل شكست بدانند و مدعي شوند كه تلاش خود را كرده‌اند؛ اما مشكلات موجود مانع شده و اگر مشكلات نبود قطع به يقين ورزش ايران در برزيل به موفقيتي بي‌سابقه دست مي‌يافت.
هاشمي خود با نقض قانون، سرپرست فوتبال شد
يك نفر هم نيست از محمود گودرزي، وزير محترم ورزش سوال كند كه چه وقت اصلاح اساسنامه فدراسيون‌ها بود؟! تا فرد محافظه‌كاري چون كيومرث هاشمي، رييس كميته ملي المپيك اين‌بار سكوت نكرده و مراتب اعتراض خود به اين موضوع را اعلام كند؛ رييسي كه خود روزگاري معاون محمد علي‌آبادي بود و در جايگاه تصميم‌گيري و قدرت تا با تصميم رييس وقت سازمان تربيت‌بدني و ناديده گرفتن قوانين بين‌المللي، محمد دادكان رييس وقت فدراسيون فوتبال بركنار شده و هاشمي به عنوان سرپرست راهي فدراسيون شود؛ اما اين اقدام كه استقلال فدراسيون‌هاي ورزشي را نقض مي‌كرد با واكنش فيفا و تعليق فوتبال ايران همراه شد تا فدراسيون بين‌المللي در ادامه تصميم به تشكيل كميته انتقالي با رياست محسن صفايي فراهاني بگيرد و در نهايت علي كفاشيان با حمايت دولت محمود احمدي‌نژاد به رياست فدراسيون فوتبال رسيد تا به امروز.
كاش دعواها مي‌ماند براي بعد المپيك
اما حالا كيومرث هاشمي درست در نقطه مقابل آن زمان خود قرار گرفته و شاهد اين موضوع است كه وزارت ورزش به عنوان بزرگ‌ترين نهاد داخلي كشور در امر ورزش، تصميم دارد با اصلاح اساسنامه فدراسيون‌ها شرايط را به نفع خود تغيير دهد و همين موضوع با اعتراض كميته ملي المپيك به عنوان بزرگ‌ترين نهاد بين‌المللي كشور در امر ورزش مواجه شده است. حالا كيومرث هاشمي كه خود روزي با تصميم علي‌آبادي قوانين بين‌المللي را ناديده گرفته و به عنوان سرپرست راهي فدراسيون فوتبال شده بود، با اقدامي تحسين‌برانگيز، شجاعت به خرج داده و نسبت به اين اقدام وزارت ورزش براي اصلاح اساسنامه -كه استقلال فدراسيون‌هاي ورزشي را كاهش مي‌دهد- معترض شده است و اين به خوبي ثابت مي‌كند كه زمين چه اندازه كوچك و گرد است و آدم‌ها نسبت به جايگاهي كه در آن قرار گرفته‌اند، تا چه اندازه مي‌توانند تغيير كنند! حالا هاشمي از مشكلات و خطراتي كه تغيير اساسنامه مي‌تواند براي ورزش ايران به وجود آورد، سخن مي‌گويد و بحق هم نسبت به اين موضوع معترض است؛ اما ‌اي كاش اين تقابل و تنش امروز رخ نمي‌داد و مي‌ماند براي بعد از المپيك. براي همين بهتر است همه را به حفظ آرامش دعوت كنيم و از وزارت ورزش و كميته ملي المپيك بخواهيم كه براي ورزش هم كه شده، خويشتندار باشند، حالا فصل تقابل نيست، تعامل كنيم .
مشحون: پس رييس فدراسيون چه‌كاره است؟
محمود مشحون، رييس فدراسيون بسكتبال درخصوص ارايه اساسنامه فدراسيون‌هاي ورزشي به هيات دولت جهت اصلاح و بند جنجالي اساسنامه پيشنهادي وزارت ورزش و جوانان گفت: «اينكه مديركل اداره ورزش و جوانان استان‌ها رييس مجمع انتخابات هيات‌هاي استاني باشند نه تنها استقلال فدراسيون‌ها را زير سوال مي‌برد بلكه شخصيت فدراسيون‌ها را نيز تضييع خواهد كرد و بايد طبق آنچه پيش از اين وجود داشته روساي فدراسيون‌ها رياست مجمع هيات‌ها را برعهده داشته باشند اگر قرار باشد مديركل ورزش استان رييس مجمع باشد پس ديگر رييس فدراسيون چه كاره است؟اين موضوع در نشست هيات اجرايي كميته ملي المپيك مورد بحث قرار خواهد گرفت.» رييس فدراسيون بسكتبال در پاسخ به اين سوال كه آيا اين بند پيشنهادي مورد تاييد فدراسيون‌هاي جهاني قرار خواهد گرفت، گفت: «من در مورد بسكتبال صحبت مي‌كنم بايد تاييد اين موضوع را از فدراسيون جهاني بگيريم و ببينيم كه مورد تاييد آنها است يا نه.»

 

هاشمي‌طبا: اينكه بخواهيم همه‌چيز در سيطره وزارت باشد خوب نيست

مصطفي هاشمي‌طبا، رييس پيشين سازمان تربيت‌بدني در خصوص نامه كيومرث هاشمي رييس كميته ملي المپيك به اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهوري كشورمان مبني بر اقداماتي كه وزارت ورزش انجام مي‌دهد باعث شده تصميمات خلق‌الساعه‌اي گرفته شود، گفت: «نمي‌دانم چرا عده‌اي تمايل دارند كه همه‌چيز دولتي باشد و همه اتفاقات در سيطره وزارت ورزش وجوانان رخ دهد؛ اما قطعا اين كار حركت درستي نيست. اينكه روساي هيات‌هاي استاني مدير كل ‌آن استان باشند و رييس فدراسيون نباشد تصميم درستي نيست و طبعا اين موضوع ورزش را دچار مشكلاتي خواهد كرد. زماني كه ما در سازمان تربيت‌بدني وقت بوديم اساسنامه‌اي را تهيه كرديم كه اين اساسنامه اختيارات مردمي را بيشتر مي‌كرد و مهم‌ترين موضوع هم موضوع مجمع بود؛ اما مديران بعدي تغييراتي در اين اساسنامه به وجود آوردند كه اجازه بركناري روساي فدراسيون را به روساي سازمان تربيت‌بدني و حتي انتخاب سرپرست مي‌دادند و اين مسائل مغاير با شعارهاي دموكراسي و كار در دست مردم بودن است. اين مسائل اتفاقات خوبي نيست و بايد در مسير درست گام‌برداريم. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون