• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3472 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳ اسفند

جب بوش از انتخابات رياست‌جمهوري امريكا كنار كشيد

دورخيز كلينتون براي كارولينا ، ترامپ براي نوادا

انتخابات رياست‌جمهوري امريكا به روزهاي پرهيجان خود نزديك مي‌شود. تنها ده روز تا روز «سه شنبه بزرگ» اول مارس مانده و در اين فاصله يك انتخابات با تغيير ايالت جمهوريخواهان و دموكرات‌ها برگزار مي‌شود. در حالي كه جب بوش از اردوگاه محافظه‌كاران كنار رفته و برني ساندرز در سخنراني آتشين خود بعد از اعلام نتيجه انتخابات درون حزبي دموكرات‌ها در نوادا، بار ديگر سيستم انتخابات ايالات متحده را آلوده معرفي مي‌كند و وعده مي‌دهد كه او قصد دارد اين سيستم را تغيير دهد، ساندرز مي‌گويد: «باد پشت ماست.» رقابت در اردوگاه دموكرات‌ها شانه به شانه است. برني ساندرز، سايه به سايه هيلاري كلينتون پيش مي‌رود. اما در اردوگاه جمهوريخواهان، با آنكه دونالد ترامپ ميلياردر جنجالي، خود را بي‌رقيب مي‌بيند، نامزدهاي جوان محافظه‌كاران ماركو روبيو و تد كروز همچنان به آينده اميدوارند.  حالا در حالي كه امروز جمهوريخواهان به نوادا مي‌آيند تا چهارمين انتخابات درون حزبي خود را در اين ايالت برگزار كنند، دموكرات‌ها به كاروليناي جنوبي مي‌روند تا روز 27 فوريه، شنبه آينده چهارمين انتخابات درون حزبي خود را برگزار كنند.
كاكس نوادا به كام هيلاري
برني ساندرز، سناتور 74 ساله در سخنراني انتخاباتي نوادا گفته بود: « 10 سال، يا 20 سال بعد، مردم به گذشته بازخواهند گشت و خواهند ديد اينجا چگونه انقلاب سياسي رخ داد. »، اما نتيجه كلي كاكس نوادا براي دموكرات‌ها، تقريبا همان نتيجه نظرسنجي‌ها است. هيلاري كلينتون توانسته برني ساندرز را در اين ايالت شكست دهد. اما ميان نتيجه كاكس نوادا و با نتيجه نظرسنجي‌ها يك اختلاف فاحش وجود دارد؛ ساندرز كه در نظرسنجي‌هاي اوليه تنها راي حدود ۲۰ درصد از مردم نوادا را گرفته بود، توانست در انتخابات كاكس با پيشرفتي چشمگير 5/47 درصد آراي اين ايالت را به خود اختصاص دهد. در حالي كه هيلاري با تنها حدود 5 درصد اختلاف يعني با 4/52 درصد آرا پيروز شد. بر اساس اين نتيجه مي‌توان گفت برني ساندرز اگر چه در نوادا پيروز نشد اما رشد چشمگير طرفداران او كه اغلب جوانان هستند، پيش‌بيني در اردوي دموكرات‌ها را غيرممكن كرده است. در نخستين انتخابات درون حزبي در آيووا نيز برني ساندرز تنها مغلوب اختلاف راي كمتر از يك درصد با هيلاري كلينتون شد. در اين دور از انتخابات مقدماتي دموكرات‌ها در آيووا رقابت آنقدر به قدري شانه به شانه بود كه در بعضي از حوزه‌ها كار به شير يا خط كشيد. دور دوم انتخابات مقدماتي، در ايالت نيوهمپشاير واقع در شمال شرقي امريكا برگزار شد. جايي كه مطابق نظرسنجي‌ها برني ساندرز، سناتور ايالت مجاور (ورمونت) به راحتي هيلاري كلينتون را شكست داد و نام خود را بطور كاملا جدي بر سر زبان دموكرات‌ها انداخت.
پيام پيروزي كلينتون
«اين پيروزي شماست»؛ اين جمله را هيلاري كلينتون در نخستين واكنش به اعلام نتيجه انتخابات نوادا در توييتر خود نوشت و بعد در حالي كه دوشادوش او همسرش،
بيل كلينتون، رييس‌جمهوري سابق امريكا ايستاده بود در يك سخنراني، اين پيروزي را مقدمه‌اي بر ديگر پيروزي‌ها براي آنچه بهتر شدن امريكا ناميد، دانست. در حالي كه ساندرز در سوي ديگر پيروزي كلينتون را حاصل حقه كثيف مي‌خواند، هيلاري گفت امريكايي‌ها حق دارند از وضعيت موجود عصباني باشند و همچنين براي راه‌حل‌هاي واقعي تشنه باشند. كلينتون گفت من مخالف عبارت «من و آنها» هستم. ما بايد با هم مشكلات پيش‌رو را حل كنيم.  نامزد پيشرو دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا؛ در جديدترين وعده‌هاي انتخاباتي همچنين اعلام كرد در صورت پيروزي بهره وام دانشجويي را نصف خواهد كرد. او همچنين گفت برنامه‌اي براي مهاجران خواهد داشت.  
كاروليناي جنوبي به كام ترامپ
دونالد ترامپ ميلياردر عظيم‌الجثه و نچسب جمهوريخواهان، آراي اين حزب در كاروليناي جنوبي را هم بلعيد. در اين ايالت، ترامپ، پيشتاز اردوي جمهوريخواهان كه با دو رقيب اصلي‌اش تد كروز، سناتور تگزاسي و مارك روبيو، سناتور اهل فلوريدا رقابت مي‌كرد، موفق شد با اختصاص بيش از ۳۴ درصد آرا پيروز شود. اين پيروزي راه ترامپ را بيش از پيش براي كسب نامزدي نهايي حزب جمهوريخواه هموار مي‌كند. پيروزي براي ترامپ با اختلاف فاحش آرا در حالي رقم مي‌خورد كه در روزهاي گذشته نه تنها باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا، بلكه پاپ فرانسيس، رهبر كاتوليك‌هاي جهان هم حملات تندي عليه ترامپ داشتند. اما دونالد ترامپ كه در يك سال گذشته تقريبا هميشه در صدر توجه طرفداران حزب جمهوريخواه بوده، در كارولينا نيز با برتري مطلق آرا نام خود را به عنوان نامزد پيروز معرفي كرد. با اين حال براي محافظه‌كاران مخالف ترامپ، قرار گرفتن مارك روبيو در رتبه دوم انتخابات مقدماتي كاروليناي جنوبي، اميدهايي نسبت به اين سناتور جوان اهل فلوريدا، ايجاد كرده است. به ويژه اينكه با كنار كشيدن جب بوش، فرماندار سابق فلوريدا، روبيو مي‌تواند اميدوار باشد كه بخشي از طرفداران او اكنون از وي حمايت كنند چرا كه نتيجه نخستين انتخابات در اردوي جمهوريخواهان در آيووا هم با وجود پيش‌بيني‌ها، غيرمنتظره بود؛ جايي كه تد كروز توانست دونالد ترامپ پيشتاز را شكست دهد. با اين حال دونالد ترامپ در نيوهمپشاير نتيجه را جبران كرد. اما هنوز تد كروز و مارك روبيو را رقباي جدي خود مي‌بيند.
خداحافظي جب بوش از انتخابات
سال گذشته و در زماني كه سياستمداران امريكايي يكي يكي خود را براي نامزدي دو حزب دموكرات و جمهوريخواه معرفي مي‌كردند، از جب بوش، فرماندار سابق فلوريدا، به عنوان اميد نخست جمهوريخواهان ياد مي‌شد. اما روز گذشته او در حالي كنار كشيد كه همين چند روز پيش، برادرش جورج دبليو بوش، رييس‌جمهوري سابق، به كمك كارزار انتخاباتي‌اش آمده بود. بوش در انتخابات مقدماتي در كاروليناي جنوبي، فقط حدود هشت درصد آرا را كسب كرد و با اختلاف فاحش نسبت به ترامپ، روبيو و تد كروز، در رتبه چهارم قرار گرفت. پيش از اين جب بوش در آيووا تنها سه درصد و در نيوهمپشاير نيز ۱۱ درصد آرا را به دست آورده بود. جب بوش 63 ساله در نطق كناره‌گيري‌اش گفت: «مردم در آيووا، نيوهمپشاير و كاروليناي جنوبي حرف‌شان را زدند و من به خواسته آنها احترام مي‌گذارم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون