• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3472 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳ اسفند

رمز پيروزي؛ صندوق راي

چهره‌هاي اصلاحات از مردم براي مشاركت حداكثري در انتخابات دعوت كردند

گروه احزاب| عصر عسرت و فصل خزان اصلاحات در زمستان 94 مي‌رود كه به پايان برسد. اين را مي‌شود از حال و روز پر اميد و نشاط رفرميست‌هاي سياسي ايران و اشتياق هواداران گفتمان اصلاحات در كوچه و بازار ديد. اميد و نشاطي كه برآمده از بذر عقلانيت و اجماع جبهه‌اي اصلاح‌طلبان از خرداد 92 و انتخابات رياست‌جمهوري است. حالا هم بازيگران سياسي اصلاح‌طلب و هم پايگاه اجتماعي اين جريان سياسي مي‌دانند كه «صندوق‌هاي راي؛ رمز پيروزي» است. آنان در چنين ساحات و ساعاتي بهتر از هر زمان ديگري مي‌خواهند رنگ اراده به نيت‌هاي‌شان براي تغيير تركيب مجلس بپاشند. همين است كه بر خلاف اصولگرايان كه در سه دوره پيشين انتخابات مجلس به لطايف الحيل و با فرمول مشاركت حداقلي مردم يعني با ميانگين 35 درصد مشاركت مردمي توانستند صندلي‌هاي سبز پارلمان را مصادره كنند مدام بر طبل مشاركت حداكثري مردم در انتخابات مي‌كوبند. مارش آماده باش اصلاح‌طلبان براي هواداران‌شان براي آمدن پاي صندوق‌هاي راي در روز جمعه همان چيزي است كه آشفتگي اصولگرايان را آشفته‌تر از قبل كرده تا جايي كه غلامعلي حداد عادل، سرليست انتخاباتي اصولگرايان در كنفرانس خبري خود و بي‌توجه به رد صلاحيت گسترده كانديداهاي اصلاح‌طلبان گفته است: «صداي پاي مجلس ششم مي‌آيد.» بي‌ترديد اشاره اين چهره ارشد اصولگرا به تكثر نامزدهاي انتخاباتي اصلاحات نيست. ترس اصولگرايان از احتمال مشاركت حداكثري مردم در انتخابات و راي به ليست اميد (ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرايان) بي‌ترديد روز جمعه تعبير خواهد شد. چنين است كه چهره‌هاي شاخص اصلاحات همچون سيد محمدرضا خاتمي، مصطفي معين، حسين مرعشي و فائزه هاشمي با اظهارنظرهاي مشابه از ضرورت حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي سخن گفته‌اند. ضرورتي كه محمدرضا عارف روز شنبه و در همايش اصلاح‌طلبان بارها روي آن تاكيد كرده و گفته بود: «اين روزها خيلي‌ها مردم را تشويق مي‌كنند تا به مسافرت بروند اما من از هواداران اصلاح‌طلبي مي‌خواهم روز جمعه به جاي سفر رفتن پاي صندوق‌هاي راي بيايند تا مجلس حامي دولت ساخته شود.»
 انتخابات موثرترين زمينه تحقق مشاركت سياسي است
از همين رو مصطفي معين روز گذشته در پيامي از عموم مردم خواست كه حضوري گسترده در پاي صندوق‌هاي راي در هفتم اسفندماه داشته باشند. به اعتقاد اين چهره شناخته شده اصلاح‌طلب انتخابات موثرترين زمينه تحقق مشاركت سياسي و فرصتي مهم براي آينده‌اي بهتر است.  معين در پيام خود انتخابات را شناخته شده‌ترين و موثر‌ترين زمينه تحقق مشاركت سياسي و بزرگ‌ترين ميدان اعمال حقوق شهروندي اعم از حق انتخاب شدن و حق انتخاب كردن دانسته و گفته است: از همه مي‌خواهم كه بدون هيچ وقفه و ترديدي راه را با عبور از ميدان امكان و واقعيت ادامه دهند.  وي در اين پيام آورده است: بايد همچنان بر ضرورت حضور جدي و مشاركت آگاهانه و مسوولانه عموم مردم در انتخابات تاكيد داشت. هر راي آگاهانه شهروندان گامي است در جهت دوركردن خطر افراطي‌گري، جهل و خشونت از كشور و نزديك كردن نهاد مجلس به عقلانيت و اعتدال و تداوم بخشيدن به انتخابات 92 و كمك به دولتي كه در جهت خواسته‌هاي اكثريت ملت تلاش مي‌كند.  وي خاطرنشان كرده است: من به تاسي از بزرگان دلسوز و انديشمند اصلاحات و همه كساني كه دغدغه منافع و مصالح ملي را دارند از آحاد ملت در سراسر كشور مي‌خواهم كه نمايندگان خود را بر پايه معيارهاي شايستگي، يعني برخورداري از دانش تخصصي، انديشه توسعه‌گرايي و داشتن نگاه كلان به مسائل در سطوح ملي و منطقه‌اي، مردمي بودن و داشتن حسن شهرت و تجارب موفق در گذشته از ميان نامزدهاي موجود انتخاب كنند و با اين اقدام خود افراطي‌گري و انحصارگري را از صحنه سياست ملي و قانون‌گذاري دور كنند.  معين افزود: من خود در همه جا راي به فهرست ائتلاف فراگير اصلاح‌طلبان را كه نتيجه التزام به خرد جمعي و سياست ورزي واقعيت‌گرايانه است، گامي موثر در پيشبرد دموكراسي و اصلاح‌طلبي و تامين منافع و مصالح ملي مي‌دانم و در كنار همه شخصيت‌هاي متعهد، خوشنام و دلسوز اصلاح‌طلب كه در شهر شيراز رد صلاحيت شدند، از عموم شهروندان عزيز و همه زنان، مردان و جوانان مسوول و آگاه مي‌خواهم كه به فهرست كامل ائتلاف راي دهند.
اميدوارم گام دوم با آگاهي مردم محكم‌تر از گام اول برداشته شود
محمدرضا خاتمي، نايب رييس مجلس ششم هم طي اظهاراتي با انتقاد از نابرابري فضاي انتخاباتي و خالي بودن دست اصلاح‌طلبان براي ورود به ميدان انتخابات ابراز اميدواري كرده مردم با آگاهي و بصيرت و براي جلوگيري از تكرار تجربه تلخ حاكميت مطلق اصولگرايان و محافظه‌كاران در سال‌هاي گذشته پاي صندوق راي بيايند و گام دوم را محكم‌تر از گام اول (انتخابات رياست‌جمهوري 92) بردارند.  خاتمي كه با ايلنا گفت‌وگو كرده با يادآوري شرايط انتخاب حسن روحاني به عنوان رييس‌جمهور در انتخابات سال ۹۲ اظهار كرد: گام دوم كه در انتخابات مجلس برداشته خواهد شد گام بلندي در جهت دستيابي به آرمان‌ها نيست اما گامي جلو براي بهبود وضعيت كنوني كشور خواهد بود. نايب‌رييس مجلس ششم با بيان اينكه اصلاح‌طلبان مي‌خواهند مجلسي را تشكيل بدهند كه حامي قانون‌شكني، فساد، جنگ و تحريم نباشد، تصريح كرد: اين مجلس بايد در عين انجام وظايف خود و نظارت بر دولت و ساير نهادهاي حاكميتي همراه خوبي براي دولت يازدهم براي از بين برداشتن محدوديت‌ها و مشكلات باشد تا حاصل آن گشايش در معيشت مردم باشد.
تندروها مي‌خواهند با مشاركت اندك مردم پيروز شوند
فائزه هاشمي‌رفسنجاني هم معتقد است كه زمينه پيروزي تندروها وابسته به مشاركت اندك مردم در انتخابات است. به گفته فائزه هاشمي عملكرد اين افراد و گروه‌ها (تندروها) نشان‌دهنده ترس و نگراني از شكست در انتخابات است. وي افزود: آنها مي‌دانند راي ندارند بنابراين با توسل به اين روش‌هاي ايذايي و خلاف دين و خلاف اخلاق و... مي‌خواهند كمبود آرا را جبران و راي مردم را به سمت خود جلب كنند. فكر مي‌كنم اين مسائل تاثير چنداني نداشته باشد. وي در خصوص لزوم شركت در انتخابات نيز گفت: اين انتخابات بسيار با اهميت است و اگر مردم در انتخابات شركت نكنند، به يك معنا در زمين تندروها بازي كردند و بستري را فراهم مي‌كنند تا خواسته واقعي آنها به ثمر برسد؛ يعني مردم در انتخابات شركت نكنند و در اين صورت اصولگرايان بتوانند با راي حداقلي كه دارند پيروز ميدان شوند؛ لذا نبايد اين فرصت را به آنها داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون