• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3525 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ ارديبهشت

مشكلات ناشي از تحريم‌هاي ثانويه حل شده


محسن جلال‌پور، حدود يك سال گذشته كه رياست اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران را بر عهده داشته است، علاوه بر آنكه بايد مشكلات، دغدغه‌ها و چالش‌هاي فعالان اقتصادي بخش خصوصي را در اولويت قرار دهد در دوره پسابرجام و رفع تحريم‌ها در انديشه ارتقاي جايگاه اتاق بازرگاني در فضاي اقتصادي كشور هم به سر برد. او كه در سال‌هاي نه چندان دور به عنوان رييس انجمن پسته ايران و يكي از فعالان مطرح در زمينه صادرات پسته شناخته مي‌شد،  همچنان فعاليت خصوصي خود را در زمينه توليد و صادرات پسته حفظ كرده است، هرچند به گفته خودش هر از گاهي در بخش‌هاي ديگري همچون ساخت و ساز دست دارد.
او در گفت‌وگو با ايسنا خبرهايي از سوييفت، ماليات‌ از حساب بانكي و حذف كارت بازرگاني گفته كه خلاصه آن در ادامه مي‌آيد:
*در مورد سوييفت بخش زيادي از مشكلاتي كه مربوط به تحريم‌هاي ثانوي و برجام بوده برطرف شده است اما مسائلي مانند تحريم نقل و انتقال دلار كه به تحريم‌هاي اوليه بر‌مي‌گردد و قرار نبوده با اجرايي‌شدن برجام لغو شود، سر جاي خود باقي است.
*هرچند كه در اين شرايط پيمان‌هاي پولي با كشورهاي ديگر مي‌تواند مناسب باشد؛ اما راهگشاي كامل براي انجام مراودات نيست.
*كارت بازرگاني تقريبا در تمام كشور‌هاي دنيا منسوخ شده است. به گمان من در مورد حذف يا ماندگاري كارت بازرگاني بايد به جاي صدور كارت بازرگاني، عضويت فراگير براي فعالان اقتصادي در اتاق جايگزين شود؛ اقدامي كه به گفته او مي‌تواند مشكلات مربوط به كارت بازرگاني را حل و فصل كند.
*به اعتقاد من وقتي در كشور تورم 10 درصدي داريم اين ضرورت وجود دارد كه نرخ سود به شكل متعارف و با روال طبيعي افت پيدا كند؛ اتفاقي كه در ماه‌هاي گذشته رخ داده است.
*شرايط امروز شرايط مناسبي براي اجرايي كردن قانون مالياتي آن هم به صورت تكه ‌تكه نيست. قانون جامع مالياتي بايد همزمان و به طور كامل اجرا شود. ما امروز در شرايط رونق و فضاي جديد اقتصادي قرار داريم و سازمان مالياتي هم بايد فرصت مناسب را در اختيار فعالان اقتصادي قرار دهد تا بتوانند دفاترشان را شفاف و منظم كنند و شرايط‌ خود را با بانك‌ها تطبيق دهند. بانك‌ها نيز همكاري لازم را انجام دهند تا زماني كه ترازهاي پايان سال مشخص مي‌شود، ترازها واقعي باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون