• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3144 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۱ دي

مرضيه افخم در پاسخ به« اعتماد»

كاهش بهاي نفت تنها به اراده عربستان بستگي نداشت

آيا ايران و عربستان به روزهاي جنگ سرد رسيده‌اند؟ آيا طلاي سياه امروز به ابزاري براي گروكشي‌هاي سياسي تبديل شده است. در شرايطي كه بهاي نفت هر روز سير نزولي را طي مي‌كند به نظر مي‌رسد كه هر چند تهران و رياض تلاش مي‌كنند در ملاعام از تقسيم تقصير خودداري كنند اما در حقيقت كاهش بهاي نفت به جديدترين ابزار در اختيار عربستان براي مقابله با قدرت رو به رشد ايران بدل شده است. مرضيه افخم سخنگوي وزارت خارجه كشورمان روز گذشته در نشست هفتگي خود با خبرنگاران به چند پرسش خبرنگار« اعتماد»  در اين خصوص پاسخ داد:

 چندي پيش خبري منتشر شد مبني بر اينكه نامه‌يي تهديد آميز از سوي وزارت امور خارجه ايران يا دفتر رياست‌جمهوري براي عربستان ارسال شده است، آيا چنين نامه‌يي از سوي تهران براي رياض ارسال شده است؟ آخرين نامه‌نگاري ميان دو كشور به چه تاريخي و پيرامون چه موضوعي بازمي‌گردد؟

نامه‌يي كه از سوي برخي رسانه‌ها منتشر شده بود در ميان نبوده است و آخرين نامه‌يي كه بين دو كشور مبادله شده نامه‌يي بود كه آقاي ظريف به همه همتايان خود در جهان فرستادند و خيلي طبيعي و روشن است كه اين نامه براي همه كشورها به غير از رژيم صهيونيستي بوده است. همچنين در همين رابطه عربستان نيز در بين همان كشورها بود و پاسخي نيز مقام‌هاي عربستان براي ما داشتند و مبادله پيام به صورت رسمي صورت گرفت و چيزي فراتر از اين نامه در ميان نبوده است كه ما اين را هم اعلام كرديم. پاسخ عربستان هم در چارچوب ديپلماتيك و اعلام موضع رسمي در خصوص مفاد نامه آقاي ظريف بوده است و نه بيشتر.

 در چند هفته گذشته شاهد كاهش چشمگير بهاي نفت بوده‌ايم و از سوي ديگر برخي گمانه‌زني‌هاي رسانه‌يي هم حاكي از اين است كه سعودالفيصل در جريان مذاكرات هسته‌يي ايران با 1+5 در وين در ماه نوامبر در ديدار خصوصي با جان كري اين بحث را مطرح كرده كه مي‌توانيم با بازي با ابزار نفت، ايران را به امتياز دهي بيشتر در مذاكرات وادار كنيم. وزارت امور خارجه ايران چه سهمي براي عربستان در اين مساله قايل است ؟

اين گمانه‌زني‌ها نه‌تنها در سطح ايران بلكه در سطح منطقه و جهان پيرامون بازار نفت و تاثيرات آن بر روندهاي اقتصادي و مبادلات تجاري و اقتصادي در حوزه‌هاي سياسي فراوان بوده است. آنچه كه در حال حاضر وجود دارد اين است كه بازار نفت سال‌هاي متوالي و در دوره‌هاي مختلف شاهد نوساناتي از اين دست بوده است و اين نخستين بار نيست كه در تاريخ اوپك و ساير كشورهاي توليدكننده نفت بحث كاهش قيمت‌ها رخ مي‌دهد ولي شايد اين‌بار همزماني با برخي رويدادها و تحولات منطقه‌يي و بين‌المللي و سياسي گمانه‌زني‌ها در خصوص تاثير تصميمات سياسي در اين روند را بيشتر كرده است. اينكه آيا مي‌شد بهتر از اين تصميم‌گيري شود يا نه صاحبنظران معتقد هستند كه در هر صورت تصميم‌گيران مي‌توانستند بهتر از اين بر روند كاهش قيمت‌ها تاثير بگذارند. البته اين هم اغراق است كه بگوييم صرفاً يك كشور اراده داشته و اراده يك كشور باعث شده است چنين آثاري در بازار جهاني نفت رخ بدهد. بنابراين بايد مجموعه اين عوامل را با يكديگر در نظر بگيريم. اينكه رايزني‌هايي در اين مورد صورت گرفته است يا نه بايد بگويم ما هم در خبرها ديديم ولي چيزي كه به صورت رسمي و مستند كه ملاك دقيقي براي ما باشد را فعلا در اختيار نداريم.

 آيا دستگاه‌هاي ديپلماسي ايران و عربستان برنامه‌يي براي رفت و آمدهاي ديپلماتيك در سطح عالي در آينده نزديك دارند؟

در حال حاضر برنامه‌يي به صورت فوري كه بخواهيم الان اعلام كنيم نداريم. ولي در عين حال تهران و رياض داراي مناسبات سياسي هستند و روابط دو كشور برقرار بوده و سفارتخانه‌هاي دو كشور فعال هستند. همچنين گفت‌وگوها و تماس‌ها نيز برقرار هستند و در خصوص موضوع‌هاي مختلف گفت‌وگو مي‌شود و سفرا فعاليت‌هاي خوبي را انجام مي‌دهند ولي اينكه سفري در يك سطح بالاتر موردنظر باشد در حال رايزني است و چنانچه زمان و شرايط مناسب آن فراهم شود اين سفر صورت مي‌گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون