• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3144 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۱ دي

محمدباقر نوبخت در حاشيه جلسه هيات دولت مطرح كرد

همه‌چيز كشور نبايد موضوع نظامي باشد

گروه سياسي| سخنگوي دولت ديروز دست پري براي رسانه‌ها داشت. شب قبلش دولتي‌ها از جلسه مشترك با كميسيون برنامه و بودجه مجلس سربلند بيرون آمده بودند؛ جايي كه معلوم شده بود ادعاي برداشت از صندوق توسعه ملي، كذب بوده است. بيانيه مشترك مجلس و دولت هم همين را مي‌گفت. همين اتفاق باعث شد تا نوبخت منتقدان دولت را در ابتداي سخنانش در جمع خبرنگاران خطاب بدهد كه «چقدر خوب است به جاي طرح موضوع حقوقي، كارشناسي و تخصصي در محافل رسانه‌يي آنها را در جلسات تخصصي و محافل رسمي حل و فصل كنيم.» بعد از آن هم معلوم شد كه دولتي‌ها قصد دارند تا اين اتفاق را فراموش كنند. آقاي سخنگو تاكيد كرد كه خبري از پيگيري حقوقي اين جريان توسط دولت نخواهد بود. اما دلخوري دولتي‌ها از اين موضوع آنقدر جدي بود كه نوبخت يك نسخه از روزنامه‌هاي منتقد خود را همراه آورده بود تا نشان دهد كه گزارش‌ها و استدلال‌هاي آن چقدر با مستندات فاصله دارد. در هر حال نوبخت در چند جا از سخنانش به انتشار مسائل غيرواقعي و نسبت دادن آنها به دولت انتقاد كرد. به اعتقاد او «اخلاق فقط بخش‌هاي منكراتي كه در ذهن برخي است، نيست. دروغ گفتن و تحريف كردن و ذهن جامعه را با يك كلمه و جمله مشوش كردن درست نيست.» نوبخت همچنين با اين اظهارنظر كه «انتظار داريم آقاي سرافراز بتواند به نحو شايسته‌يي نسبت به افزايش و ارتقاي جايگاه رسانه ملي اقدام كند»، نشان داد هنوز دولتي‌ها انتقاداتي نسبت به رويكردهاي سازمان صدا و سيما دارند. او در پاسخ به سوال روزنامه اعتماد درباره نامه 31 منتقد توافق ژنو به محمد سرافراز و موضع دولت در رابطه با حضور منتقدان مذاكرات هسته‌يي در صدا و سيما گفت: «رسانه ملي گاهي اوقات در انعكاس ملي و بين‌المللي مذاكرات در پاره‌يي موارد مفهوم خاصي را القا مي‌كند.» وي درباره ادعاي اين نمايندگان كه معتقدند تريبوني براي بيان نظرات‌شان ندارند هم گفت: «مگر كميسيون‌هاي مختلف مجلس آقاي ظريف را دعوت نكردند؟ نبايد در افكار عمومي تشويش اذهان ايجاد كنيم. مردم را خسته نكنيم.» وي در اين نسشت خبري شايعه استعفاي وزير صنعت و همين‌طور فعاليت‌هاي انتخاباتي علي يونسي، مشاور رييس‌جمهوري در امور اقوام و اقليت‌ها را نيز شديدا تكذيب كرد. سخنگوي دولت در پاسخ به دو سوال درباره بحث منشور حقوق شهروندي و همين‌طور جريان بنزين‌هاي آلوده و وضعيت نامناسب هواي كلانشهرها هم ترجيح داد سخني نگويد. البته اين به آن معنا نبود كه قراري براي پاسخ نگفتن به اين سوالات در ميان باشد، چرا كه نوبخت وعده داد در جلسه آينده نشست خود با خبرنگاران، الهام امين‌زاده معاون حقوقي رييس‌جمهوري و همين‌طور معصومه ابتكار رييس سازمان محيط زيست نيز به جمع اهالي رسانه بيايند تا پاسخ اين سوالات به صورتي مشروح و مستند داده شود. او همچنين در پاسخ به سوالي درباره اينكه رييس‌جمهوري گفته است كه موضوع موشكي براي ما اقتدار ايجاد نمي‌كند، توضيح داد: «به يك قسمتي از موضوع توجه شده و به يك قسمتي توجه نشده است و ايشان تاكيد داشتند كه ما به اقتدار موشكي نيازمنديم، اما همه‌چيز كشور نبايد موضوع نظامي باشد. حال اگر اين موضوع گفته شده به منزله نفي اقتدار موشكي نيست. هم اكنون هم شاهد هستيم كه آقاي رييس‌جمهور در جمع نيروهاي مسلح هستند و حضور ايشان گوياي اهميت اين موضوع است.»
 در راستاي توسعه كشور و افزايش توليد و رفع محروميت از برخي شهرها و روستاها مصوب شد كه وزارت نفت با 7/4 دهم ميليارد دلار تمامي روستاها و شهرهاي كشور را كه به آنها گازرساني انجام نشده است گازرساني كند. ‌كليه روستاهايي كه حداقل 20 خانوار و يا صد نفر جمعيت داشته باشند، مشمول اين مصوبه قرار مي‌گيرند و در اين مصوبه تصريح شده كه به روش لوله‌گذاري، سي‌ان‌جي و ساير روش‌ها اين خانوارها كه دو ميليون و 363 هزار خانوار خواهند بود از نعمت گاز برخوردار شوند.
 حتي اگر توجيه شود كه اين تحريم‌ها تحريم جديدي نيست، ولي علامت جديد و منفي كه امريكايي‌ها مي‌دهند قلمداد مي‌شود وما اين تحريم‌هاي جديد را غير عادلانه، غير قانوني و نادرست مي‌دانيم و آن را رد مي‌كنيم.
 ما بايد با صدا و سيما متعامل باشيم و مطالب آنها را بشنويم و توقعات و انتظارات دولت را براي آنها اعلام كنيم. در برخي موارد صدا و سيما اين فرصت را فراهم مي‌كند تا دولت بتواند نظرات خود را بيان كند ولي در برخي موارد من فكر مي‌كنم جناب آقاي دكتر سرافراز بايد تجديدنظر كند؛ چرا كه كاملا به صورت محسوس احساس مي‌شود كه در جايگاه و رويكرد ملي در رسانه ملي صحبت نمي‌شود.
 برخي رسانه‌ها عنوان خبرگزاري را براي خود انتخاب كرده‌اند بايد بدانند كه با يك سايت معمولي فرق مي‌كند و لازم است تا رعايت اخلاق و امور حرفه‌يي را داشته باشند و خود را در حد يك سايت اپوزيسيون مخالف دولت محدود نكنند. حال به ويژه اين انتظار از رسانه ملي هم مي‌رود. به همين جهت آقاي دكتر سرافراز كه از شخصيت‌هاي محترم و ارزشمند نظام هستند بايد فرصت كنند و اين دست از مسائلي كه در برخي از بخش‌ها اتفاق مي‌افتد را مورد توجه قرار دهند. به هر ترتيب در صدا و سيما نيروهاي بسيار فهيم و باشخصيت و علاقه‌مند به كشور وجود دارد ولي اينكه برخي بخش‌هاي توليدي و خبري بخواهند مطالب غيرواقعي و غيراخلاقي نشان دهند درست نيست.
 ‌اخلاق فقط بخش‌هاي منكراتي كه در ذهن برخي است، نيست. دروغ گفتن، و تحريف كردن و ذهن جامعه را با يك كلمه و جمله مشوش كردن درست نيست به همين جهت ما انتظار داريم جناب آقاي دكتر سرافراز بتواند به نحو شايسته‌يي نسبت به افزايش و ارتقاي جايگاه رسانه ملي اقدام كند.
 من ارقامي را كه سايت‌هاي بيگانه نسبت به تقويت نيروهاي مسلح بيان كردند، نادرست مي‌دانم. همه‌چيز در بودجه منعكس است و اگر مجلس محترم و رييس قوه مقننه بخواهد مقداري به اين مبلغ اضافه كند و از جايي داشته باشد، ما هم از آن استقبال مي‌كنيم.
 جلسه مشترك بين وزير اقتصاد و دارايي، رييس كل بانك مركزي، رييس صندوق توسعه ملي، با بنده و اعضاي كميسيون برنامه و بودجه و همچنين دادستان ديوان محاسبات بار ديگر نشان داد كه به جاي طرح مسائل حقوقي و كارشناسي در سطح عمومي اگر جلساتي را مدنظر قرار داد كه طرفين حرف‌هاي همديگر را مستقيما از همديگر بشنوند اين موضوع در روشن شدن اذهان موثر خواهد بود تا اينكه بخواهيم موضوعي را به رسانه‌ها كه هر كدام به سليقه سياسي خود تفسير خاص ارايه مي‌دهند واسپاري كنيم.
 وقتي هيچ كار خلاف قانون و يا خلاف رويه و تخطي صورت نگرفته است بهتر است كه طرفين بنشينند و اگر انتقاد، ترديد، و ياسوالي دارند با هم صحبت كنند.
 محصول اين جلسه منتج به صدور يك بيانيه شد، اما متاسفانه برخي از رسانه‌ها از افراد غيرمسوول پيگيري‌هايي را انجام دادند. از طرف كميسيون برنامه و بودجه آقايان توكلي، مصباحي مقدم، تاجگردون و همچنين آقاي نادران حضور داشتند و از سوي دولت نيز آقاي طيب‌نيا و آقاي سيف حاضر بودند و من هم در جلسه حضور داشتم. بيانيه مشترك منتشر شده يك بيانيه صريح و شفاف با دقت در مضامين حقوقي است و برخي از رسانه‌ها دقت نكردند و با افرادي مصاحبه كردند كه به عنوان نماينده مستقيم در اين جلسه حضور نداشتند.
 برخي از رسانه‌ها به انتشار اين بيانيه نپرداختند و يكي از رسانه‌ها نيز در اين بيانيه دست برده بود. من فكر مي‌كنم كه اين قبيل موارد به صلاح كشور نيست. اين نمايندگان دور هم نشستند تا اينكه تشويش اذهان عمومي انجام نشود و ما از رسانه‌ها انتظار نداريم كه نسبت به تحريك طرفين تلاش كنند. برخي از رسانه‌ها واژه برداشت را در موضوع و بند اول بيانيه اضافه كرده بودند كه اين اقدام درستي نيست.
 ‌من جناب آقاي دكتر توكلي را فردي متدين و دلسوز مي‌دانم كه آنچه تشخيص مي‌دهند بر اساس اصول و مباني بيان مي‌كنند. ما به آقاي دكتر توكلي و هر نماينده ديگري كه در چارچوب قانون باشند احترام مي‌گذاريم. ضمن اينكه از آقاي تاجگردون و نادران و همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين مصباحي مقدم كه در جهت تنوير اذهان و رفع كدورت‌ها اين جلسه را مدنظر قرار دادند تشكر مي‌كنيم و همچنين از سخنگو و اعضاي محترم كميسيون برنامه و بودجه نيز تشكر مي‌كنيم.
 جايگاه مجلس در نظام جمهوري اسلامي بسيار رفيع است و مشروعيت و مقبوليت همه اقدامات قوه مجريه منوط به مصوبات مجلس است، دولت همواره نسبت به قوانين مطيع است و خود را موظف مي‌داند كه قانون را رعايت كند.
 ‌همكاران من براي اينكه بودجه 94 را همچون بودجه 93 به وقت تقديم كنند تا صبح كار مي‌كردند براي اينكه رعايت زمان قانوني را مورد توجه قرار داديم با اين وجود مي‌توان گفت دولت تدبير و اميد هيچ حركتي را كه خلاف قانون باشد تاييد نمي‌كند. ‌بيانيه مشترك ما نافي پيگيري ديوان محاسبات نيست، بنابراين تصريح شد كه رسيدگي در ديوان محاسبات كماكان ادامه داشته باشد و من خودم به رييس ديوان محاسبات زنگ زدم كه حتما اين پرونده به مستشاري برود.
 از درايت اعضاي كميسيون برنامه و بودجه كه با دقت اسناد ارايه شده از سوي دولت را مورد ملاحظه قرار دادند تشكر مي‌كنم، چقدر خوب است كه ما به جاي طرح هر گونه موضوع كارشناسي حقوقي و تخصصي در جلسات رسمي اين موضوعات را در محافل رسانه‌يي مطرح نكنيم.
 منفعل بودن دولت نسبت به اشتياق و استقبال روسيه و چين از گسترش روابط تجاري با ايران را رد مي‌كنم. كميته‌هاي تخصصي در اين راستا تشكيل شده و فعالانه اقدام مي‌كنيم و بيش از سايرين معتقديم كه بايد از ظرفيت‌هاي موجود استفاده كنيم و چنين خبري اصلا صحت ندارد.
 دولت غير از فرصت‌هاي مطلوبي كه به صورت غير رسمي در اختيار دارد از طريق دستگاه ديپلماسي مي‌تواند اقدامات لازم را انجام دهد و از همه اين ظرفيت‌ها به تناسب شرايط براي استيفاي حقوق ملت و داشتن روابط بهتر با همسايگان در حال استفاده است.
 جناب آقاي يونسي شخصيت بسيار محترمي هستند، اموري به ايشان واسپاري شده كه مربوط به اقليت‌ها و اقوام است و حزب اعتدال و توسعه اين سعادت و توفيق را ندارد كه از عضويت جناب آقاي يونسي برخوردار شود و ماموريت‌هاي آقاي يونسي با برنامه‌هاي حزب اعتدال و توسعه ارتباطي ندارد.
 ما هم اكنون به صورت بودجه‌ريزي عملياتي لايحه را تنظيم كرده‌ايم و در اين راستا به يك دستگاه بر مبناي كاري كه در يك سال انجام دهد، اعتبار داده مي‌شود و او بايد اثبات كند كه بر اساس ميزان فعاليتش چه مقدار لازم دارد. اينكه يك دستگاه در سال قبل از اعتبارات خاصي دارا بوده و امسال هم حتما بايد به آن چيزي اضافه شود اين طور نيست و اين اعتبار مي‌تواند كمتر هم شود.
 در معاونت اول رياست‌جمهوري ماموريت‌هاي جديدي به ويژه در بحث‌هاي نظارتي فراهم شد كه بايد متناسب با آن بودجه داده مي‌شد. سازمان مديريت و برنامه‌ريزي هم تمام اين موارد را بررسي كرد. يكي از معاونت‌هاي موجود حوزه معاونت اول در خود معاونت نظارت راهبردي متمركز شده بود و دوباره با اين شرايط جديد آن معاونت بايد فعاليتش را زير نظر معاونت اول انجام دهد. ما خودمان در سازمان مديريت سختگير هستيم و دانه-دانه مدارك بررسي مي‌شود.
 رويكرد بانك مركزي نسبت به نرخ ارزشناور يك رويكرد مديريتي است، يعني ما يك نرخ ارز شناور و مديريت شده داريم ضمن اينكه به ساز و كارهاي بازار معتقديم ولي بايد نظارت بانك مركزي نسبت به برخي نوسانات را مورد توجه قرار دهيم.
 بخشي از مسائل در موضوع ارز جنبه‌هاي رواني دارد. اميدواريم كساني كه مي‌خواهند وارد اين بازار شوند بدانند كه اين بازار پر ريسك است و به هر ترتيب ما تلاش مي‌كنيم اين بازار از تعادل مناسب برخوردار شود.
 ‌نمايندگان مي‌توانند از تريبون مجلس كه يك جايگاه قانوني است استفاده كنند. اگر هم عنوان يك سليقه سياسي خاص است در چارچوب احزاب و فراكسيون‌ها مي‌توانند موضوعات خود را در رسانه‌ها منعكس كنند. رسانه ملي گاهي اوقات در انعكاس ملي و بين‌المللي مذاكرات در پاره‌يي موارد مفهوم خاصي را القا مي‌كند. صدا و سيما در چارچوب مصالح ملي اقدام كند و قطعا نظرات آن دوستان در مجلس و ميزگردها مي‌تواند مطرح شود. به هر ترتيب اگر موضوع خاصي مورد نظر آنهاست مي‌توانيد از سخنگوي‌شان سوال كنيد.
 ما به ديالوگ و مباحثه علاقه‌منديم و در چارچوب مصالح ملي عمل خواهيم كرد. منتها كجا دانند حال ما سبكباران ساحل‌ها. ‌مگر كميسيون‌هاي مختلف مجلس آقاي ظريف را دعوت نكردند؟ نبايد در افكار عمومي تشويش اذهان ايجاد كنيم. مردم را خسته نكنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون