• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3144 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۱ دي

برادر محسن؛ از «سرداري» تا «دبيري اتاق فكر نظام»


  مجتبي حسيني/  «از كجا معلوم همين كساني كه مقابل موسوي و كروبي هستند فردا فتنه بزرگ درست نكنند؟» محسن رضايي با گفتن اين جملات نشان داد همچنان نگران است و گلايه دارد. نگران آنكه ماجراي ديگري، گريبان نظام را نگيرد و گلايه از آنكه هم خود و هم بسياري از هم‌كيشان و رفقايش در اين سال‌ها براي جمع كردن ماجراهايي نظير 88 بايد جدي‌تر وارد صحنه مي‌شدند. محسن رضايي اين روزها حسرت روزهاي جواني‌اش را هم مي‌خورد؛ روزهايي كه جوان بوده و مي‌توانسته در كارها دخالت كند. البته برادر محسن همچنان، حال و هواي پاسداري دارد حتي اگر 17 سالي باشد كه يونيفرم نظامي را از تن به درآورده و لباس سياست پوشيده باشد. پاسداري در عالم سياست را كمتر از پاسداري در سپاه نمي‌داند. همين است كه دبيري اتاق فكر نظام با سرداري فرقي ندارد. در نگاه او تدوين چشم‌انداز 20 ساله در دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام همانقدر پر اهميت است كه فرماندهي عمليات‌هاي نظامي در دفاع مقدس. اما محسن رضايي بازهم فراتر از اين حرف‌ها، حرف براي گفتن دارد؛ گفتني‌هايي به قدمت يك تاريخ 40 ساله؛ سياستمداري كه نامش با مبارزه عليه شاه، سازمان مجاهدين انقلاب، سپاه پاسداران، مجمع تشخيص مصلحت نظام و اين سال‌هاي اخير با انتخابات رياست‌جمهوري پيوند خورده است. شايد بتوان گفت خاطرات او در كنار تعداد كمي از چهره‌هاي ارشد كشور، «صندوق اسرار نظام» را مي‌سازد و پر سند مي‌كند. برادر محسن ديروز و دكتر رضايي امروز اما راهي طولاني را در اين 40 سال با آزمون و خطا پيموده تا چهره‌يي شود كه گفته‌ها و ناگفته‌هايش براي اهالي سياست، مهم باشد. چنين است كه براي شناخت بهتر برادر محسن، نگراني‌ها و گلايه‌ها و آينده سياسي‌اش بايد دانست كه؛
1) محسن رضايي از اعضاي بلندپايه گروه چريكي – اسلامي منصورون بود كه پس از انقلاب اين گروه به همراه 6گروه ديگر، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي را تاسيس كردند. سال 58 و در 25 سالگي رييس اداره اطلاعات سپاه شد؛ جايي كه شايد يكي از مهم‌ترين پرونده‌هاي پر سر و صداي تاريخ سياسي پس از انقلاب در آن تشكيل شد؛ برخورد و دستگيري سران حزب توده. حزبي كه جداي از اطلاعات سپاه، اطلاعات نخست‌وزيري با مديريت سعيد حجاريان و خسرو تهراني به دنبال آن بودند. اما شكار توده‌يي‌ها در ميانه اين موازي‌كاري اطلاعاتي، از آن اطلاعات سپاه و محسن رضايي شد تا سعيد حجاريان پس از گذشت 30 سال از دستگيري سران توده توسط اطلاعات سپاه و محسن رضايي گلايه كند و بگويد: «بچه‌هاي سپاه اطلاعات غلطي به آقاي موسوي خوئيني‌ها دادند كه اين توده‌يي‌ها در حال فرار هستند. حتي شايد آنها را بازداشت هم كرده بودند و اين اطلاع غلط داده شد. حال آنكه نخست‌وزيري هم آنها را زيرنظر داشت و اگر قرار بود فرار كنند، نخست‌وزيري هم مي‌فهميد. بعد هم نرفتند سراغ نيروي دست چندم حزب توده بلكه صاف رفتند سراغ كيانوري كه دبيركل بود و او را دستگير كردند.» محسن رضايي اما سال گذشته و در گفت‌وگو با «اعتماد» تقسيم كار ميان اطلاعات سپاه و اطلاعات نخست‌وزيري بر سر پرونده حزب توده را كه سعيد حجاريان به مجله انديشه پويا گفته بود، تكذيب كرد وگفته بود كه: «به هيچ عنوان تقسيم كاري نبود. اطلاعات سپاه آنقدر بر تشكيلات توده مسلط و سوار بود كه به اطلاعات نخست‌وزيري احتياجي نداشتند.» محسن رضايي به گفته خودش در آن روزها يونيفرم فرماندهي سپاه را بر تن كرده و سرش درگير جنگ بوده است. هر چه بود توده‌يي‌ها بازداشت شدند، بازداشتي كه به اعتقاد سعيد حجاريان هنوز موعدش نرسيده بود.
2) محسن رضايي سال 1360 در سن 27 سالگي با حكم امام به فرماندهي سپاه پاسداران ايران رسيد تا دوره جديدي از حيات سياسي او آغاز شود. نام او در آن روزها همواره در كنار نام سران نظام مي‌آمد و عكس‌هايش در روزنامه در كنار عكس امام و آيت‌الله خامنه‌اي و هاشمي‌رفسنجاني، قرار مي‌گرفت. خاطرات هاشمي‌رفسنجاني پر است از نام محسن رضايي و شهيد صياد شيرازي. همين نشانه‌يي است از اهميت او در آن دوران. با پايان جنگ و رحلت امام، فصل نويني از زندگي سياسي محسن رضايي آغاز شد. او كه همچنان لباس سرداري را از تن به درنياورده بود و به دليل انقلاب و جنگ، تحصيلات دانشگاهي را نيمه‌كاره رها كرده بود، تحصيل در رشته اقتصاد را انتخاب كرد. برادر محسن پس از جنگ، سپاه پاسداران را با افكار و برنامه‌هايش منقلب كرد. اداره اطلاعات سپاه، سازمان اطلاعات سپاه شد. قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا براي كمك به دولت سازندگي راه‌اندازي شد. اما اين همه تحولاتي نبود كه محسن رضايي براي سپاه در نظر گرفته بود. او مي‌خواست پاسداران، درس خوانده باشند و هم او بود كه دانشگاه امام حسين، دانشگاه علوم پزشكي بقيه‌الله و دانشكده فرماندهي سپاه را تاسيس كرد.
3) سال 76  محسن رضايي پس از آنكه دو مرتبه، رهبري انقلاب استعفايش را نپذيرفت در نهايت توانست لباس سبز رنگ سرداري را از تن درآورد و كت و شلوار بر تن كند. كت و شلواري كه ورود دكتر محسن رضايي به دنياي سياست را كليد مي‌زد. با صدور حكم رهبري انقلاب، سردار نام آشناي سپاه، دبير اتاق فكر نظام (مجمع تشخيص مصلحت) شد. از همان روزها بود كه او به فكر حضور در انتخابات افتاد تا بخت خود را در دموكراسي بيازمايد. در انتخابات مجلس ششم، نتوانست راي لازم را براي حضور در مجلس به دست آورد. در انتخابات رياست‌جمهوري 84پس از احراز صلاحيت، انصراف داد و در دو انتخابات 88 و 92 هم بازي را به محمود احمدي‌نژاد و حسن روحاني واگذار كرد. رضايي گرچه در اين 17 سال كه لباس سياست‌ورزي را پوشيده، نتوانسته طعم پيروزي از صندوق راي را بچشد اما نشان داده قاعده بازي سياسي را به‌خوبي مي‌داند. همين است كه بارها به سياستمداران و رهبران جناحين سياسي كشور هشدار فروپاشي و انهدام‌شان را داده و در ميان همين هشدارها، شانس خود را براي ايفاي ليدر جريان سوم سياسي در كشور امتحان كرده است. اگرچه او توفيقي در بازي سياسي پيدا نكرده است اما روز و روزگار سردار ديروز و دبير امروز را به‌گونه‌يي آزموده كه بايد گفت محسن رضايي اين روزها كسي نيست جز يك «سياستمدار ملي». كسي كه با وجود اختلاف نظر با چهره‌هايي همچون هاشمي‌رفسنجاني همچنان مي‌تواند در كنار او بنشيند، بخندد، حرف بزند و كار كند. شايد همين روحيه و تجربه روزهاي خوش سياسي را براي محسن رضايي به دنبال داشته باشد؛ روزهايي كه شايد او ديگر كانديداي انتخابات نباشد و به جايش مردانش را رهسپار ميادين انتخابات‌هايي همچون مجلس كند.

 

چكيده اظهارات محسن رضايي در  سيما

 من اگر آن سال (88) اختياري داشتم يا پوزيشن بيشتري مي‌داشتم، مثلا رييس مجلس بودم، مساله را حل مي‌كردم. كاملا برايم روشن بود كه قابل حل بود.
 قاعدتا ما كه معصوم نيستيم. من بعضي از ملاحظات را بايد كنار مي‌گذاشتم و جدي‌تر وارد صحنه مي‌شدم. بايد سعي مي‌كرديم ماجرا را زودتر جمع و جور كنيم. خودم همه پيش‌بيني‌ها را كرده بودم. البته سن ما رفته بالا و ما آقا محسن دوران جواني نيستيم كه آن دخالت‌ها را مي‌كرديم. شايد البته اين محافظه‌كاري موثر بود. ولي من و امثال من بايد جدي‌تر وارد صحنه مي‌شديم.
حوادث 88 خسارات زيادي داشت كه يكي از آنها همين تحريم‌ها بود. از كجا معلوم همين كساني كه مقابل موسوي و كروبي هستند فردا فتنه بزرگ درست نكنند؟ من مخالف اين گفتمان صدا و سيما هستم كه روي اشخاص متمركز مي‌شود.
 نظام جمهوري اسلامي با تدبير قاطعانه مساله حصر را حل مي‌كند و من روي اين مساله نگراني ندارم.

سرخط خبرها

 حجت‌الاسلام سيد رضا تقوي، عضو جامعه روحانيت: همايش سراسري اصولگرايان پنجشنبه هفته آتي با سخنراني آيت‌الله‌ علم‌الهدي برگزار مي‌شود. (ايسنا)
 ابراهيم جهانگيري، اولين نامزد اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس دهم در كشور خواهد بود.  برادر كوچكتر اسحاق جهانگيري قرار است از حوزه انتخابيه سيرجان و بردسير وارد گود رقابت با اصولگرايان شود. (اعتماد)

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون