• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3536 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۶ خرداد

محمدرضا عارف:

كنار نمي‌كشم

 محمدرضا عارف سياستمداري است كه اخلاق در كنار نامش به خوبي مي‌نشيند. مردي كه در خرداد 92 به توصيه بزرگان اصلاحات از كانديداتوري رياست‌جمهوري كنار كشيد تا پيروزي دلچسبي را براي اصلاح‌طلبان رقم بزند. حالا او به عنوان نفر اول تهران در ليست اميد اصلاح‌طلبان و حاميان دولت داعيه رياست مجلس را دارد و البته رقيبي قدرتمند به نام علي لاريجاني. منتخب اول مردم تهران در مجلس دهم مي‌گويد كه بنا به همان مصلحتي كه در انتخابات 92 كنار كشيد و در ادامه همان مسير، اين بار وظيفه‌اش در اين دوره حضور جدي به عنوان كانديداي رياست مجلس است. او معتقد است كه به خاطر تعامل خوبي كه هميشه با اركان مختلف حاكميت داشته مي‌تواند در رياست مجلس نيز از اين تعامل به نفع مردم و نظام استفاده كند و در عين حال رقابت را همراه با رفاقت مي‌داند. عارف اين بار آمده است تا آخر بايستد و بر سر رياست مجلس تعاملي نخواهد كرد. پيش از اين هم مشخص شده بود كه كرسي رياست مجلس با توافق و تعامل تقسيم نخواهد شد و حالا عارف هم تاكيد مي‌كند تعامل با اصولگرايان در همه‌چيز منهاي كرسي رياست خواهد بود. به نظر مي‌رسد اصولگرايان هم ترجيح مي‌دهند اين موضوع در صحن علني مجلس حل شود و از همين رو بود كه پيشنهاد برخي چهره‌ها را براي صحبت در اين مورد رد كردند، خبري كه نخستين‌بار محمدرضا تابش اعلام كرد. حالا ديگر روشن است كه رقابتي جانانه انتظار مجلس دهم را مي‌كشد؛ رقابتي كه يك سويش محمدرضا عارف و سوي ديگرش علي لاريجاني ايستاده است. به گزارش ايسنا عارف درباره اينكه رقابتش با لاريجاني براي رياست چقدر جدي خواهد بود، يادآور شد: مبنا و اصل ما تفاهم و همدلي بوده است كه پاسخ اين سوال را هم در ليست اميد داديم. ما با اين نگاه آقاي لاريجاني را در قم سرليست خود كرديم چون احساس‌مان اين بود كه وجود اشخاص ميانه مثل آقاي لاريجاني در مجلس ضروري است. خيلي هم بديهي بود وقتي آقاي لاريجاني انتخاب شود جزو كانديداهاي رياست مجلس باشد.
غير از پست رياست مجلس حاضر به تعامل در ساير پست‌ها هستيم
منتخب اول تهران از تعامل درمورد پست‌هاي مجلس منهاي رياست سخن مي‌گويد و معتقد است در مورد رياست حرف آخر را مجلس خواهد زد. وي با اشاره به اينكه با حفظ مسائل اخلاقي و راهبردها رقابت ايرادي ندارد، ادامه داد: البته ما از ابتدا به دنبال تعامل بوديم و فكر مي‌كنيم مي‌توانيم با تعامل يك مديريت مشترك را در مجلس دنبال كنيم كه در هيچ زمينه‌اي به رودررويي در مجلس ختم نشود. البته درباره انتخاب رييس ما تقريبا از اين مرحله عبور كرديم و براي تعامل به نتيجه نرسيديم، يعني در واقع جلسه‌اي تشكيل نشد. شايد دو طرف مي‌توانستند براي رياست در يك فضاي صميمي رقابت كنند. عارف تاكيد مي‌كند: ما الان هم آمادگي داريم غير از پست رياست كه ان‌شاءالله صحن علني مجلس حرف آخر را مي‌زند، براي بقيه پست‌ها بتوانيم به صورت تعاملي جلو برويم كه همه جريانات تاثيرگذار در مجلس احساس كنند كه مي‌توانند در مديريت مجلس مشاركت كنند. منتخب تهران درباره اينكه آيا امكان دارد براي جلوگيري از تنش از رياست مجلس منصرف شود، تاكيد كرد: هر كسي كه براي رياست انتخاب شود، تنشي ايجاد نخواهد شد. اينها پيش‌داوري‌هايي است كه بر اساس تحليل‌هاي سطحي ارايه مي‌شود. مبناي ما همكاري و رفاقت است و مي‌پذيريم كه حرف آخر را مجلس مي‌زند و با هم كار خواهيم كرد. هيچ تضميني هم نيست كه رييس مجلس اين دو نفري كه مطرح هستند، باشند. ممكن است شخص ديگري خودش را مطرح كند و مجلس به او راي دهد. وي با اشاره به كنار كشيدن خود از انتخابات رياست‌جمهوري سال 92 تصريح كرد: گاهي رفتاردرست در ماندن است و گاهي در كنار كشيدن كه انسان بايد در زمان مناسب تشخيص صحيح و درست در اين زمينه داشته باشد. به همان دليلي كه در 92 آن اتفاق افتاد، امروز هم مي‌گوييم كه در ادامه همان مسير و همان راه محكم بايد جلو بياييم.
در داخل نظام شكست معني ندارد
عارف در پاسخ به اين پرسش كه اگر به رياست مجلس نرسد اين اتفاق يك شكست براي اصلاح‌طلبان به حساب خواهد آمد و آيا توصيه‌اي براي كنار كشيدن از سوي بزرگان اصلاحات به او شده است يا خير، اظهار كرد: با نگاهي كه من دارم در داخل نظام شكست معني ندارد. ما طبق وظيفه‌اي كه داريم به ميدان مي‌آييم و حرف آخر را هم مردم و نهادهاي قانوني مي‌زنند. وظيفه ما حضور براي رسيدگي به مطالبات مردم و بالا بردن جايگاه نظام است. وي درباره نحوه تعامل خود با حاكميت در صورت قرار گرفتن در جايگاه رياست قوه مقننه، خاطرنشان كرد: در طول سي و چند سال گذشته از اوايل انقلاب من مسووليت داشته‌ام و هميشه بهترين تعامل را با همه نهادهاي حاكميت داشته‌ام. هيچگاه با هيچ نهاد حاكميتي تعارض يا مشكلي نداشته‌ام. اگر هم اختلاف نظري بوده كه حتما بوده خصوصي و در فضاي دوستانه آن را حل كرده‌ام. يعني تعارض را هيچ‌وقت به فضاي رسانه‌ها نكشانده‌ام. در خيلي از جاها مديريت من همزمان با يك بحران بوده است. وي خاطرنشان كرد: وقتي در سال 73 رييس دانشگاه تهران شدم دانشگاه به معني واقعي بحران داشت به دليل تعامل خوبي كه با همه داشتم بعد از شش ماه دانشگاه كاملا آرام شد. مديريت راست دانشگاه تهران قبل از من به خاطر فضاي چپ‌ دانشگاه جرأت نكرده بود به جامعه اسلامي دانشجويان مجوز بدهد، اما من مجوز دادم و انجمن اسلامي هم پذيرفت و بعد از چند ماه دانشگاه آرام شد كه اين بيانگر تعامل خيلي خوب من با همه نهادهاست كه به آن اعتقاد دارم. وي يادآورشد: من خودم را هيچ‌وقت با نهادها رقيب ندانسته‌ام. هيچ نهاد حاكميتي نيست كه رابطه‌ بسيار خوبي با آن نداشته باشم. يك نفر بيايد بگويد كه عارف درباره مافوق يا مادون خود كوچك‌ترن حرفي را زده است. در حالي كه خيلي‌ها براي عبور از مادون خود حرف‌هايي درباره‌اش مي‌زنند. من به لابي مثبت داخل نظام به صورت خصوصي اعتقاد دارم و هميشه هم موفق بوده‌ام.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون