• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3536 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۶ خرداد

آغاز مجلس دهم از روز شنبه

هفت كرسي بدون نماينده يك كرسي در تعليق

 اجلاسيه‌اي با چند جاي خالي. دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در حالي از شنبه آغاز به كار مي‌كند كه برگزاري دودوره‌اي انتخابات هم نتوانسته صاحبان تمامي صندلي‌هاي سبز بهارستان را مشخص كند. يك بازمانده از هفتم اسفند و هفت جاي خالي از دهم ارديبهشت، رقم حاضران روز شنبه را به عدد 282 مي‌رساند، تا همچنان وزارت كشور چشم انتظار مراجع تصميم‌گيري نهايي بماند. نهاد نظارتي انتخابات پس از ماجراي مينو خالقي و احاله آن از سوي علي لاريجاني به هيات عالي حل اختلاف قوا، با پايان يافتن دور دوم موضوعات بيشتري براي عدم‌تاييد سلامت انتخابات داشته است. بندرلنگه نخستين و تا اين ساعت آخرين حوزه انتخابيه‌اي است كه با گزارش تخلف از مراجع اجرايي، با مهر ابطال شوراي نگهبان روبه‌رو مي‌شود. اما حوزه‌هاي انتخابيه ديگري هم هستند، سلامت برگزاري در آنها هنوز هم مورد شك و شبهه‌هاي نهاد نظارتي انتخابات است. شوراي نگهبان در تنها دو روز‌مانده به آغاز مجلس جديد، هنوز تكليف انتخابات در اهر و تبريز را مشخص نكرده است. در اين ميان اما تبريز با چهار كرسي ركورددار غايبان روز شنبه خواهد بود. شهري با شش نماينده كه دو نفر از آنها در همان هفت اسفند به‌طور مستقيم راهي بهارستان شده‌اند، چند روزي مي‌شود كه به شمارش مجدد آرا روي آورده است. شمارشي كه به گفته مسوولان هر دو نهاد نظارتي و اجرايي انتخابات همچنان ادامه دارد، گويا قرار نيست اين نمايندگان را به روز آغاز برساند.
با اين حساب مي‌توان گفت كه در مراسم افتتاحيه كه روز شنبه هشتم خرداد برگزار مي‌شود، هشت كرسي متعلق به حوزه‌هاي انتخابيه، بندرلنگه، اهر، مراغه، تبريز (چهار كرسي) و يك كرسي در اصفهان خالي خواهد بود. به گزارش تسنيم، با پايان يافتن بررسي شكايات انتخاباتي در شوراي نگهبان، صحت انتخابات در تمامي حوزه‌هاي انتخابيه به غير از حوزه انتخابيه تبريز و اهر تاييد شده است. بر همين اساس، وضعيت منتخبان دور دوم در حوزه‌هاي انتخابيه تبريز و اهر به‌دليل استمرار بررسي صحت انتخابات در شوراي نگهبان، نامعلوم است. يك مسوول در شوراي نگهبان در همين زمينه با اشاره به بازشماري صندوق‌هاي راي در حوزه‌هاي انتخابيه تبريز و اهر، گفت كه احتمالا بررسي صحت انتخابات در اين دو حوزه انتخابيه تا مراسم افتتاحيه مجلس دهم طول بكشد و بر همين اساس، از طرف اين دو حوزه انتخابيه هيچ منتخبي در صحت علني مجلس حضور نمي‌تواند حضور داشته باشد. با توجه به تعيين چهار كرسي در حوزه انتخابيه تبريز و يك كرسي در حوزه انتخابيه اهر، پنج كرسي در مراسم افتتاحيه مجلس دهم خالي خواهد بود تا نتيجه نهايي بعد از پايان بازشماري آرا و بررسي‌هاي شوراي نگهبان نتيجه نهايي اعلام شود؛ علاوه بر حوزه انتخابيه اهر و تبريز، شوراي نگهبان صحت انتخابات در حوزه انتخابيه بندرلنگه را ابطال كرده است. محمدعلي حسين‌زاده منتخب مردم مراغه نيز در اثر حادثه رانندگي جان به جان‌آفرين تسليم كرد كه كرسي حوزه انتخابيه مراغه نيز در مجلس دهم خالي باشد.
اما تنها تعليق به يك كرسي از اصفهان تعلق مي‌گيرد. انتخاباتي كه تنها براي يكي از منتخبين اين شهر باطل اعلام شده تا با گذشت يك ماه و نيم همچنان مينو خالقي را در بلاتكليفي قرار دهد.
بدين‌ترتيب در مراسم افتتاحيه هشت كرسي متعلق به حوزه‌هاي انتخابيه، بندرلنگه، اهر، مراغه، چهار كرسي در تبريز و يك كرسي در اصفهان خالي خواهند ماند با اين تفاوت كه تكليف پنج كرسي احتمالا تا روزهاي آينده مشخص و سه كرسي ديگر (اصفهان، مراغه و بندرلنگه) در انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس شوراي اسلامي مشخص خواهد شد.

بازشماري آراي تبريز در آينده‌اي نزديك
در حالي اين اظهارات در خصوص غايبان روز افتتاحيه مطرح مي‌شود كه وزارت كشور، در خصوص حوزه انتخابيه تبريز نظر ديگري دارد. نظري كه معتقد است «در آينده كوتاه نتيجه شمارش آراي اين شهر اعلام مي‌شود» تا بر طبق آن بتوان چهار منتخب تبريز را نيز به حاضران جلسه اول مجلس دهم افزود. محمدحسين مقيمي رييس ستاد انتخابات كشور در گفت‌وگو با تسنيم، درخصوص آخرين وضعيت بازشماري آراي تبريز گفت: بازشماري آراي تبريز با نظر شوراي نگهبان در حال انجام است اما اين بازشماري‌ها با حضور هيات اجرايي و نمايندگان شوراي نگهبان انجام مي‌شود. وي در خصوص دلايل بازشماري تمامي صندوق‌هاي آراي تبريز و اينكه گفته مي‌شود برخي آرا در حين شمارش جابه‌جا شده‌اند، اظهار داشت: هر داوطلبي مي‌تواند شكايت كند و اگر شوراي نگهبان تشخيص دهد شكايت وارد است، دستور به بازشماري آرا مي‌دهد. معاون سياسي وزير كشور تصريح كرد: ارقام و آماري كه در برخي سايت‌ها گفته شده خلاف واقع است و صحت ندارد و تا زماني كه نتيجه نهايي بازشماري آرا اعلام نشود، نمي‌توانيم خبر قطعي در اين زمينه بدهيم. مقيمي در پاسخ به اين سوال كه آيا تاكنون و تا اين مرحله بازشماري تغييري در شمارش آرا به وجود آمده است يا خير، گفت: در اين زمينه بايد صبر كنيم. بايد منتظر باشيم بازشماري آرا تمام شود و فكر مي‌كنم در آينده نزديك و زمان كوتاهي انجام ‌مي‌شود. وي همچنين از صدور اعتبارنامه تمامي منتخبين مرحله دوم انتخابات مجلس خبر داد و گفت: اعتبارنامه تمامي منتخبيني كه حوزه‌هاي انتخابيه آنها به تاييد شوراي نگهبان رسيده است صادر و به مجلس ارسال شده است. معاون سياسي وزير كشور درباره علت ابطال آراي حوزه انتخابيه بندرلنگه نيز گفت: شوراي نگهبان در نامه‌اي ابطال آراي بندرلنگه را اعلام كرده اما دلايل آن را نگفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون