• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3545 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۸ خرداد

محمدرضا باهنر در پاسخ به «اعتماد»:

هنوز نامزدي در برابر روحاني نداريم

مريم وحيديان

 محمدرضا باهنر، چهره‌اي كه هفت دوره در مجلس شوراي اسلامي تجربه نمايندگي دارد يكي از معتدل‌هاي جناح راست محسوب مي‌شود؛ چهره‌اي كه در طول مدت انتخابات مجلس دهم معتقد بود اصلاح‌طلبان اقليت قدرتمندي در مجلس را در اختيار خواهند گرفت و البته انتقاداتش به دولت روحاني را در كنار بيان عملكرد مثبت او بيان كرده است. رييس جبهه پيروان خط امام و رهبري روز گذشته نيز زمزمه‌هايي كه از اردوگاه اصولگرايي و رسانه‌هاي اصولگرا مبني بر احتمال رد صلاحيت روحاني در سال 96 شنيده مي‌شود را محكوم كرد و آن را بداخلاقي سياسي خواند. او همچنين در نشست خبري روز گذشته كه به ميزباني پايگاه خبري – تحليلي تابناك برگزار مي‌شد در مورد شايعاتي كه اين روزها درباره عدم قوام فراكسيون ولايت وجود دارد معتقد است كه اين اختلافات طبيعي است. حتي در بين اعضاي احزاب هم اختلاف وجود دارد و آنچه مهم است نتيجه كار است. دبير كل جامعه اسلامي مهندسين همچنين در مورد همكاري بين دولت و مجلس در سال جاري بيان مي‌كند: «مجلس دهم ظرفيت همكاري بالقوه‌اي براي حل مشكلات مردم با كمك دولت را دارد.» باهنر در پاسخ به صحبت يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه شما در مسير و خط آقاي لاريجاني هستيد، مي‌گويد: «ما هميشه در مسيرهايي بوديم و شايد هم آنها در مسيرهايي بودند. بايد ببينيم كه كدام در مسير چه كسي بوده است.» در ادامه به مهم‌ترين سوالات اصحاب رسانه و پاسخ‌هاي باهنر مي‌پردازيم:
 روزنامه اعتماد: صحبت‌هايي از درون اردوگاه اصولگرا و رسانه‌هاي آنها مبني بر احتمال ردصلاحيت روحاني براي سال 96 شنيده مي‌شود. نظر شما چيست و فكر مي‌كنيد چرا چنين صحبت‌هايي مطرح مي‌شود؟ اصولگرايان چه فرد شاخصي را براي كانديداتوري در مقابل آقاي روحاني دارند و فكر مي‌كنيد فردي كه توان و ظرفيت يك دوره‌اي كردن رياست‌جمهوري روحاني را داشته باشد، در اردوگاه اصولگرايي وجود دارد؟
درباره مساله ردصلاحيت اصولگرايان در مورد آقاي دكتر روحاني هيچ ادله‌اي ندارند. بالاخره هر فرد و حزبي مخالف دارد و مخالفين هم ممكن است از هر امكان يا تبليغي استفاده كنند. البته ما كه مدعي اسلام و مسلمان بودن هستيم در رقابت‌هاي سياسي نبايد بداخلاقي داشته باشيم؛ اينها نوعي بداخلاقي است. برخي مي‌گويند دوستداران آقاي روحاني اين حرف‌ها را راه مي‌اندازند. من نمي‌خواهم اينها را قضاوت كنم. در مورد اينكه اصولگراها در مقابل روحاني چه كانديدايي دارند، بايد بگويم اگر كانديدايي داشته باشيم هم نمي‌گوييم ولي نداريم براي اينكه هنوز تصميم نگرفته‌ايم. اصولا اينكه اصولگرايان از آقاي روحاني حمايت كنند يا خير و او رقيب داشته باشد يا نه مقداري زود است. اين مساله به عملكرد دولت يازدهم در سال 95 بستگي دارد. اميدواريم دولت قدم‌هاي مثبت و موفقي را براي حل مشكلات مردم بردارد. آرايش سياسي انتخابات به زمان نياز دارد.
انشقاق در فراكسيون ولايت
  روزنامه خراسان: از زماني كه دو فراكسيون در مجلس دهم تشكيل شده زمزمه‌هايي مبني بر عدم پايداري دو فراكسيون شنيده مي‌شودارزيابي‌تان چيست؟
عموما وقتي احزاب قدرتمند هستند و نمايندگان خود را به پارلمان بفرستند، فعالان پارلمان بيش از دو فراكسيون نخواهند بود و فراكسيون‌هاي ديگر وزنه تعادل مي‌شوند. اگر يك فراكسيون اكثريت قاطع را داشته باشد ديگر نيازي به ائتلاف ندارد اما اگر چنين نباشد فراكسيون‌هاي خرد، وزنه تعادل مي‌شوند و تعامل خواهند داشت. در كشور فراكسيون‌هاي رسمي به صورتي كه در كشورهاي حزبي است وجود ندارد و ما فراكسيون‌هاي شناوري داريم و زماني كه رقابت رسانه‌اي بود برخي گلايه مي‌كردند يك نماينده با ليست خاصي آمده اما در مجلس با ليست ديگري همراهي مي‌كند. در مجلس دهم به صورت رسمي شايد سه فراكسيون اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل امكان شكل‌گيري داشت. مستقلين اگر يك تشكل و يك حزب نشوند و يك مركزيت جدي پيدا نكنند اشكالي كه پيدا مي‌شود اين است كه جمع‌شان زياد و تفرقه هم بين‌شان زياد خواهد بود. من تعبيري كه به كار مي‌برم اين است كه اگر بر فرض 70 درصد مستقل وجود داشته باشد، اين رقم 70 واحد «يك درصدي» است نه 70 درصد به صورت يك كل واحد. بنابراين مستقلين مجلس دهم به طور طبيعي تحت تاثير دو فراكسيون اصلي مجلس دهم خواهند بود. كارشان را خوب شروع كردند. همه طرف‌هاي مجلس از جمله اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقلين در شكل‌گيري اوليه مجلس خوب عمل كردند و اين هفته نيز فضاي رقابت براي كميسيون‌ها و تعيين هيات رييسه كميسيون‌ها است. در مجموع خوب عمل كردند و فكر مي‌كنم اتفاق تغيير‌دهنده‌اي در شكل فراكسيون‌هاي مجلس رخ ندهد.
  روزنامه خراسان: اين تئوري كه مي‌گويد فراكسيون ولايت فقط بر مبناي رياست لاريجاني شكل گرفته و ممكن است در آينده جدا شوند را قبول نداريد؟    
اگر در وضعيت احزاب دقيق شويم ممكن است اعضاي هيات موسس آن نيز با يكديگر مشكل داشته باشند اما نتيجه و افشره كار مهم است كه به صورت واحد پيش مي‌رود.
 ... اخيرا موضوعاتي مبني بر تشكيل فراكسيون سوم در دل فراكسيون ولايت شنيده مي‌شود. با توجه به اينكه اين فراكسيون با اهداف اصولگرايي تشكيل شده اين امر چه عواقبي مي‌تواند داشته باشد؟
برخي فراكسيون‌هاي تخصصي در مجلس تشكيل مي‌شود كه عموما سياسي نيستند. باتوجه به اينكه بنده 28 سال در مجلس بودم اين را با قاطعيت مي‌گويم كه اصلا تصميمات مجلس هم عموما سياسي نيست. در كارهاي كارشناسي و تخصصي و بخشي وارد مي‌شود. تصميمات سياسي مجلس محدود است. شايد حدود 10 درصد تصميمات نمايندگان سياسي باشد. در بحث‌هاي كارشناسي هم عموما فراكسيون‌هاي سياسي كاركرد ندارد.
واكنش اصولگرايان به كانديداتوري احمدي‌نژاد
 ... اصولگرايان چه برنامه‌اي براي انتخابات آينده رياست‌جمهوري دارند؟ اگر آقاي احمدي‌نژاد پا به عرصه انتخابات بگذارد واكنش اصولگرايان درباره او چيست؟ حمايت مي‌كنند يا خير؟
ما در انتخابات سال 96 علاوه بر انتخابات رياست‌جمهوري، انتخابات شوراي اسلامي شهر و روستا را نيز در پيش خواهيم داشت. شايد بيش از 400 مجوز حزب در وزارت كشور براي فعاليت‌هاي سياسي صادر شده است. عملا 80 درصد آنها روي كاغذ هستند. 20 درصدي هم كه فعال هستند بيش از نصف‌شان فعال زمان انتخابات هستند. از اين رو حدود 7 يا 8 درصد از احزاب كار مستمر انجام مي‌دهند كه در اين زمينه مي‌توان به جبهه پيروان اشاره كرد. تجربه نشان داده تكليف انتخابات رياست‌جمهوري و جبهه‌هاي آن در سه، چهار ماه منتهي به انتخابات مشخص مي‌شود. درباره شخص احمدي‌نژاد بايد ديد كه او براي انتخابات رياست‌جمهوري مي‌آيد يا خير و فكر مي‌كنم كه الان فضا براي بررسي اين مساله زود است.
يك دوره‌اي شدن دولت روحاني
  ... :  برخي از اصولگرايان اعلام كرده‌اند بايد تلاش شود كه دولت روحاني تك دوره‌اي باشد. نظر شما چيست؟
اينكه آقاي روحاني يا هر حزب ديگري توقع داشته باشد مخالفي وجود نداشته باشد اين‌طور نيست و آنها نيز علاقه‌مند هستند كه دوره‌آقاي روحاني يك دوره بيشتر نباشد. هر چند كه تجربه نشان داده رياست‌جمهوري در كشور ما دو دوره‌اي است اما به هر حال در سپهر سياسي هيچ اتفاقي غيرممكن نيست و ممكن است تا 8-7 ماه‌آينده براي بالا رفتن احتمال رأي كارهاي مثبتي انجام شود. دولت يازدهم در دو سه تا از اهدافش خوب به جمع بندي رسيده است و مثبت ارزيابي مي‌شود اما چند كار زمين مانده نيز وجود دارد. روي كارهاي بر زمين مانده از جمله ركود و اشتغال تاكيد دارم. اگر در اين بخش دولت موفق شود و بتواند چند قدم عملياتي بردارد از جمله اينكه در پسابرجام گامي بردارد يا با به كرسي نشاندن اقتصاد مقاومتي تحولي ايجاد كند تا اتفاقي به صورت ملموس رخ دهد. بعضا دولتي‌ها مي‌گويند كه ما از ركود عبور كرده‌ايم و ما خواهش‌مان اين است كه اگر دولت از ركود عبور كرده مردم را هم عبور دهد چراكه ركود بسيار سنگين است. مردم بايد حس كنند كه از ركود عبور كرديم و اين حس متاسفانه هنوز به وجود نيامده است.
حضور اصلاح‌طلبان در مجلس
  خبرگزاري ايسنا: بعد از سه دوره شاهد هستيم كه اصلاح‌طلبان در مجلس حضور پررنگ دارند و در هيات رييسه نيز دو عضو اصلاح‌طلب حضور دارند. احساس مي‌شود كه همسويي بين اين دولت و مجلس به وجود مي‌آيد. فكر مي‌كنيد اين همسويي از جنس همسويي مجلس ششم خواهد بود يا مي‌تواند نقاط قوت بيشتري داشته باشد؟
همسويي دولت و مجلس در دوره‌هاي مختلف مطرح بوده و غلظت آن هم متفاوت بوده است. ما به خاطر داريم كه همان مجلس ششم نيز با دولت اصلاحات درگيري‌هايي داشت. حتي استيضاح و پيگيري‌هايي وجود داشت. انطباق مجلس بر مواضع دولت يك آرزوي دست نيافتني است. معمولا دولت‌ها تلاش مي‌كنند مجلس را همسو با خودشان شكل دهند و معمولا اين اتفاق نمي‌افتد. از ديدگاه كلان قوا موظف به همكاري با يكديگر هستند. توصيه مقام معظم رهبري هم در جلسه‌اي كه نمايندگان مجلس دهم به محضر ايشان رفته بودند اين بود كه قوا براي مقابله با يكديگر در قانون اساسي طراحي نشده‌اند، بلكه براي همكاري و همدلي و تعامل طراحي شده‌اند. ما بارها و بارها از طريق رسانه‌ها به دوستان خودمان تاكيد كرديم نمايندگان مجلس موظف هستند از اقدامات مثبت دولت حمايت كنند. اين يك تكليف سياسي و شرعي است اما در عين حال بايد دولت را رصد كنند. جايگاه سه قوه جايگاه همكاري و همدلي است. البته تابع محض همديگر نبايد باشند. نماينده‌اي كه به مجلس مي‌رود نبايد از روز اول نذر كند كه با دولت مخالفت يا موافقت كند كه اين منطقي نيست. نمايندگان مردم بايد منافع ملي را شاخص قرار دهند. مجلس دهم ظرفيت همكاري بالقوه‌اي براي حل مشكلات مردم با كمك دولت را دارد.
حمايت لاريجاني از روحاني
 خبرگزاري رسا: آقاي لاريجاني اخيرا به تمجيد از دولت يازدهم پرداخته‌اند و نقدهايي به دو دولت احمدي‌نژاد متوجه كرده‌اند. نظر شما چيست؟ به نظر مي‌آيد كه شما و آقاي لاريجاني از نظر فكري در يك مسير بوده‌ايد.
بايد از خودشان بپرسيد. من نظر خودم را در مورد دولت يازدهم اعلام كرده‌ام. به نظر من عملكرد دولت يازدهم قابل دفاع است؛ به جز بخش‌هايي كه نتوانست عمل كند و بايد اقدام جدي كند. بنده نقدهاي زيادي را به دولت‌هاي نهم و دهم دارم؛ خصوصا به نحوه تصميم‌گيري‌ها و مقداري شلوغي‌هايي كه انجام شد مثبت نبوده است.
 خبرگزاري رسا: علت مواضعي كه آقاي لاريجاني نسبت به شخص احمدي‌نژاد دارد، چيست؟
‌آقاي لاريجاني برداشت مثبتي از عملكرد دولت نهم و دهم نداردو من هم معدل آن دولت را مثبت ارزيابي نمي‌كنم هر چند نقاط مثبتي دارد كه مي‌تواند تقويت شود و اشكالات آن رفع شود.
 خبرگزاري آنا: شنيده شده كه در انتخابات رياست‌جمهوري سال 96 تصميم به كانديداتوري داريد. آيا صحت دارد؟ پيروزي لاريجاني در مجلس دهم را جناح راست مختص خود اعلام كردند در حالي كه قبل از انتخابات بر سر ائتلاف با او زاويه داشتند. در اين باره توضيح دهيد.
در رابطه با كانديداتوري رياست‌جمهوري در مورد بنده اين خواب‌ها تعبير نمي‌شود و ما با دولت روحاني كار داريم چرا كه من در حال حاضر يك بازنشسته هستم و عملا ابواب جمعي دولت هستم. ما هنوز كانديدايي را نداريم و از جمله بنده هم جزو كانديدا‌ها نيستم و هنوز تصميم‌گيري نشده است. براي انتخابات هيات رييسه مجلس در رسانه‌ها نوعي وزن‌كشي وجود داشت و اصلاح‌طلبان از بعد 7 اسفند اصرار داشتند بگويند ما اكثريت را به دست آورده‌ايم لذا ما هم كه ديديدم قانع نمي‌شوند آنها را به دهم خرداد ارجاع داديم. اقل قضيه‌اي را كه مي‌توانيم بگوييم اين است كه اصلاح‌طلبان اكثريت ندارند و آقاي لاريجاني مشي خاص خودشان را دارد و از ظرفيت اصولگرايان محسوب مي‌شود هر چند كه ممكن است لايه‌هاي اصولگرايي نقدهايي داشته باشند اما نتيجه نهايي كار مهم است. بنابراين هم رييس مجلس و هم اكثريت هيات رييسه از جريان اصولگرايي هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون