• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3575 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۶ تير

همزمان‌ با تصويب سه طرح ضدايراني در كنگره امريكا

ظريف نسبت به اجراي كم‌رمق تعهدات برجام هشدار داد

در حالي كه مقامات امريكايي از باراك اوباما تا جان كري و از ارنست مونيز تا جك لو در سالگرد توافق هسته‌اي ايران با گروه 1+5 با صدور بيانيه‌هايي رنگارنگ مشتركا بر اين نكته تاكيد كردند همانطور كه ايران بر اساس گزارش‌هاي آژانس بين‌المللي آژانس اتمي پايبند به تعهداتش در برجام بوده است، دولت اين كشور نيز به تعهدات خود براساس توافق هسته‌اي عمل كرده و البته اختلافات با ايران در خصوص ديگر مسائل همچنان باقي است و از همه ابزارها براي مقابله با ايران استفاده خواهيم كرد، يكي آن را حاصل تمايل امريكا به تعامل مستقيم با ايران قلمداد كرد و ديگري مدعي شد كه برجام كانال ارتباط با ايران را باز كرده است و فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپايي در بيانيه‌اي بلند بالا از تداوم حمايت‌هاي اين اتحاديه از برجام سخن گفت و بر ضرورت اجرايي شدن كامل تعهدات طرفين تاكيد كرد. محمدجواد ظريف در واپسين ساعات روز پنجشنبه در حساب كاربري خود در توييتر، به آن سخنان واكنشي ظريفانه نشان داد و هشداري را بيان و چشم‌اندازي را ترسيم كرد. او در توييت‌هاي سه‌گانه‌اش نوشت: «توافق هسته‌اي پيروزي ديپلماسي بر زور بود. هنوز هم همان انتخاب روشن پيش‌ روي ايالات متحده امريكا است. يادآور مي‌شوم كه روش‌هاي قديمي همان شكست‌هاي قديمي را به بار مي‌آورد. تا زماني كه رجزخواني‌هاي كوته‌بينانه، اجراي كم‌رمق تعهدات و شعارهاي نخ‌نما ارجحيت داشته باشند، امكان پيشرفت در ابهام خواهد بود. احترام متقابل و اجراي تعهدات برجامي براي اطمينان از رسيدن به مزاياي معهود، افق‌هاي جديد خواهد گشود. » اين واكنش ظريف البته خيلي زود در امريكا اثر خود را گذاشت و منجر به موضع‌گيري سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا در كنفرانس خبري روزانه شد و او مجبور شد همان حرف‌هاي مسوولان امريكايي را تكرار كند. اليزابت ترودو در پاسخ به سوالي درباره توييت‌هاي ظريف گفت: قطعا مخالفيم. اعتقاد داريم كه امريكا همانند ايران، تاكنون به تعهدات برجامي خود پايبند بوده است.
سه‌گانه‌هاي كنگره براي مخالفت با برجام
مخالفت جمهوري‌خواهان با برجام رخداد جديدي نيست. آنها از ابتداي مذاكرات اخير هسته‌اي منتهي به دستيابي به برجام ميان ايران و گروه 1+5 مخالفت خود را نشان دادند و با در دست گرفتن اكثريت كنگره، به مقابله با آن آمدند و در اين چارچوب، روزي نبوده است كه مخالفت خود را نشان ندهند. روزي بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي بدون هماهنگي با دولت اين كشور براي سخنراني در كنگره امريكا دعوت كردند و روزي ديگر، در نامه‌اي به سران ايران نوشتند كه امريكا بعد از پايان دوران اوباما، به توافق هسته‌اي پايبند نخواهد بود. سپس هم به خيال خود طرح نظارت به توافق هسته‌اي را در كنگره تصويب كردند تا اين‌گونه مانع از دستيابي به توافق بشوند. با اين حال، دستيابي به برجام و ناكام ماندن آنها در توافق هسته‌اي در كنگره موجب شده است تا آنها براي ناكام گذاشتن برجام روش‌هاي جديدي را در دستوركار خويش قرار دهند. آنها در آخرين اقدام ضدبرجامي در سالگرد توافق هسته‌اي در كمتر از 24 ساعت، سه طرح عليه ايران را در مجلس نمايندگان به تصويب رساندند تا اين پيام را بدهند كه نه تنها از مخالفت‌شان با ايران چيزي كاسته نشده بلكه عزم‌شان بيش از هر زمان ديگري براي مقابله با برجام جزم كرده‌اند. آنها در نخستين گام، روز چهارشنبه به وقت محلي، «طرح منع خريد آب سنگين از ايران» را به تصويب رساندند. تصويب اين طرح با اكثريت 249 راي موافق در مقابل 176 راي مخالف و هشت راي ممتنع در حالي صورت گرفت كه چندي پيش دولت امريكا 32 تن آب سنگين ايران را به ارزش بيش از 6/8ميليون دلار از ايران خريداري كرد و پيش از آن هم، تام كاتن، سناتور جمهوريخواه و البته تندرو آركانزاس در مجلس سناي امريكا تلاش‌هاي سه‌گانه‌اي را براي عدم انجام اين خريد صورت داده بود اما هر بار با درهاي بسته روبه‌رو شده بود. نمايندگان البته به تصويب اين طرح ضدايراني بسنده نكردند و در دومين گام، روز پنجشنبه طرح ديگري را با نام «طرح مسووليت‌پذيري ايران» و به بهانه برنامه موشكي و ادعاي نقض حقوق بشر با هدف اعمال تحريم‌هاي جديد با 246 راي موافق در برابر 179 راي مخالف به تصويب رساندند. جمهوريخواهان در آخرين اقدام، «طرح ممنوعيت دسترسي ايران به نظام مالي امريكا» را با 246 راي موافق در برابر 181 راي مخالف تصويب كردند تا پازل‌هاي‌شان را براي به چالش كشيدن برجام كامل كنند. از سوي ديگر، سناتور باب كوركر، رييس‌جمهوريخواه كميته روابط خارجي مجلس سنا، طرحي چندوجهي براي وضع و تشديد تحريم عليه ايران به مجلس سنا تقديم كرد. طرح كوركر، خواستار تشديد تحريم‌ها عليه افراد و موسسات دخيل در برنامه موشك باليستيك ايران، سپاه و تهديدهاي سايبري است و موجب تمديد «قانون تحريم‌هاي ايران» تا سال 2026 مي‌شود. طرح كوركر همچنين در صورت تصويب، نهادهاي مالي ايران را از ورود به مبادلات دلاري با بانك‌هاي كشورهاي ثالث منع خواهد كرد. با اين وجود، اين طرح‌ها در حالي تصويب شدند كه قرار است نمايندگان كنگره و سنا به مدت هفت هفته به تعطيلات تابستاني بروند و هنوز مشخص نيست كه چه زماني در سنا به اين طرح‌ها براي تصويب نهايي رسيدگي شود.
ادامه رايزني‌ها در كميسيون مشترك برجام
ولاديمير ورونكوف، نماينده دايم روسيه در آژانس، از برگزاري نشست كميسيون مشترك برجام در شهر وين اتريش خبر داد. به گزارش فارس، وي در مصاحبه با خبرگزاري تاس گفته است كه اين نشست روز 29تير و با مشاركت نمايندگان ايران و گروه 1+5 برگزار مي‌شود. به گفته ورونكوف اين نشست بر دو مساله افزايش ذخاير اورانيوم غني‌شده ايران و تصميم‌گيري در مورد نحوه فروش آب سنگين ايران، متمركز خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون