• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3575 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۶ تير

گرد و غبار در زابل به 11هزارنفر آسيب وارد كرد

اعتماد| پيش‌بيني گرد و خاك در استان سيستان و بلوچستان به واقعيت رسيد و در دو روز گذشته، ‌شهرهاي اين استان با حجم غليظي از گرد و غبار مواجه بودند تا جايي كه سرعت توفان پنجشنبه در زابل به حدود 100 كيلومتر رسيد و شاخص آلودگي هوا در زابل در روز پنجشنبه، 9 هزار و 263 ميكروگرم بر متر مكعب گزارش شد.
علي ملاشاهي، كارشناس پيش‌بيني هواشناسي سيستان و بلوچستان در خصوص توفان شن در سيستان و بلوچستان به ايرنا گفت: وزش باد همراه با گرد و غبار ميزان غلظت ذرات معلق در هواي منطقه سيستان (زابل، هيرمند، زهك، نيمروز و هامون) را در پنجشنبه به 60 برابر حدمجاز و 22 برابر حد بحراني رساند. همچنين سرعت وزش باد در اين مدت 94 كيلومتر بر ساعت ذكر شد. اين وضعيت تا اوايل هفته آينده در منطقه تداوم دارد؛ به‌طوري كه سرعت وزش باد به حدود 105 كيلومتر بر ساعت نيز مي‌رسد.
معاون توسعه و پيش‌بيني سازمان هواشناسي هم اعلام كرد كه شرايط «تنفسي» در زابل خوب نيست. علي عابديني ضمن اشاره به كاهش شدت باد و غلظت گرد و خاك زابل اظهار كرد: وضعيت گرد و خاك اين منطقه تا پايان فصل گرم سال ادامه‌دار است.
او همچنين در خصوص بهبود وضعيت در منطقه گفت: در اوايل صبح روز پنجشنبه ديد افقي در شهرستان زابل به 150 متر رسيد و بسيار غليظ بود اما در صبح جمعه ديد افقي در اين منطقه به 1000 متر رسيد و تا حدي بهبود يافته ولي همين ميزان هم بالاست و شرايط عمومي و تنفسي خوبي در زابل وجود ندارد.
به گفته او، شرايط گرد و غبار كشور حداقل طي سه روز آينده نيز ادامه خواهد داشت اما در روزهاي آينده شرايط گرد و غبار بدتر از اين نخواهد بود. او در ادامه گفت: بادهاي 120 روزه خاصيت مناطق شرقي كشور از جمله استان سيستان و بلوچستان است. اين بادها در اواخر بهار شروع شده، طي فصل تابستان ادامه دارد و نهايتا در اوايل پاييز به پايان مي‌رسد، وزش باد در اين منطقه گرد و خاك را وارد سيستان و بلوچستان، زابل و تا حدي كرمان مي‌كند.
به گفته عابديني، در سال‌هاي كم بارش و با خشك بودن درياچه هامون، اين شرايط حادتر مي‌شود و اين بادها مي‌توانند گرد و خاك بيشتري توليد كنند ولي اگر درياچه آبگيري خوبي داشته باشد شرايط تا حدي بهتر مي‌شود.
استاندار سيستان و بلوچستان هم در جلسه كارگروه احياي تالاب هامون هم به كانون‌هاي گردو غبار هامون اشاره كرد و گفته است: بر اساس آمار موجود در حال حاضر حدود 10 هزار هكتار از اراضي تالاب هامون كانون بحران گرد و غبار است.
13000نفر مصدوم، ‌11 هزار نفر آسيب ديده
آسيب ديدگان اين منطقه طي دو روز گذشته متفاوتند، برخي كارشان به مراكز درماني رسيده و برخي ديگر با امدادرساني نيروهاي هلال، وضعيت‌شان ثابت شده است. گرد و غبار در استان، 1353 نفر را راهي بيمارستان كرد و بيش از 11 هزار آسيب ديده سرپايي داشت. رييس دانشگاه علوم پزشكي زابل به ايرنا گفت: تمامي مراكز بهداشتي و درماني منطقه سيستان از زمان بروز توفان گرد و خاك در منطقه در حال آماده باش كامل هستند. هزار و 353 نفر در سيستان به دليل مشكلات تنفسي ناشي از توفان و گرد و خاك حاكم بر منطقه راهي مراكز درماني شدند. اين افراد به دليل مشكلات تنفسي و قلبي از پنجشنبه شب تا صبح جمعه به مراكز درماني زير پوشش اين دانشگاه مراجعه كردند.
علي اكبر نصيري اظهار داشت: هزار و 323 نفر از مراجعه‌كنندگان به مراكز درماني سيستان به دليل شدت كم مشكلات تنفسي به صورت سرپايي درمان و مرخص شدند. 30 نفر از مراجعه‌كنندگان هم به دليل مشكلات تنفسي حاد در مراكز درماني بستري شدند.
سخنگوي سازمان امداد و نجات هم خبر از ۱۱ هزار نفر آسيب ديده در توفان شن سيستان و بلوچستان داده است. سيد مصطفي مرتضوي در اين خصوص گفت: 11 تيم امدادي در 10 شهر و روستا مشغول به امدادرساني شده‌اند، ‌همچنين‌ 22 هزار و 250 ماسك و تعداد زيادي بسته غذايي ميان حادثه‌ديدگان توزيع شده است. 11 هزار و 50 حادثه‌ديده نيز درحال‌حاضر توسط نيروهاي هلال احمر امدادرساني شده و عمليات كمك به آسيب‌ديدگان همچنان ادامه دارد.
هجوم گرد و غبار به استان، ‌باعث مسدود شدن محور هيرمند هم شد. سرهنگ نادر رحماني، رييس مركز اطلاعات و كنترل ترافيك راهور ناجا در اين خصوص به مهر گفت: محور هيرمند به اديمي در استان سيستان و بلوچستان به علت گرد و غبار و وزش باد شديد تا اطلاع‌ ثانوي مسدود است. همچنين ادارات شهر زابل نيز در روز پنجشنبه تعطيل اعلام شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون