• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3575 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۶ تير

دكتر محمد رضا قاسمي/ پزشك

خرم آن كس كه در اين منزلگاه /خاطري را سبب تسكين است

ضمن اظهار همدردي با خانواده محترم مرحوم كيارستمي و آرزوي شفاي عاجل براي همه بيماران و با احترام به همه كساني كه در طول هفته گذشته پيرامون اين ماجرا دست به قلم بردند و گاه چشم بر وجدان بستند و در پي هجمه گسترده به جامعه پزشكي و جراح آن مرحوم، نكاتي بس مهم كه مغفول مانده و ضايعاتي جبران‌ناپدير به دنبال دارد را با تاكيد مرور مي‌كنم.
 مسووليت خسارت اين غوغا سالاري كه با تاسف بسيار سبب بي‌اعتمادي بيماران و عدم صراحت وشجاعت پزشكان در امر خطيردرمان شده با كساني است كه بدون توجه به قوانين و پيش از قطعي شدن حكم دادگاه در رسانه‌ها به بيان موضوع پرداخته و اغلب همراه با افترا و تهمت و فحاشي فرافكني كردند.
بنده به عنوان عضو كوچك خانواده درمان شديدا متاسف و متاثرم كه افرادي بدون اطلاع دقيق از بطن ماجرا و به صرف شنيده‌ها كه اغلب احساسي و نه بر مبناي واقعيت است به شرح درمان شادروان كيارستمي روي آورده و نقد‌ها و نظرات شخصي و بعضا همراه با خصومت را دستمايه شهرت خود قرار دادند كه اين مساله نه‌تنها كمكي به اصل ماجرا نكرده بلكه تاثير مخرب خود را بر بيماراني كه اكنون در حين درمان هستند به‌شدت نشان داده است. در طول هفته گذشته حقير با سيل تلفن‌ها و مراجعاتي روبه‌رو بودم كه بيماران تازه جراحي شده يا در حين شيمي‌درماني تحت نظر اطباي مختلف به درمان خود مشكوك شده و دچار اضطراب مفرط شدند. سوال اينجاست كه چرا در جامعه براي رسيدن به شهرت و نامدار شدن با روح و روان بيماران بازي مي‌شود؟ رسانه‌اي شدن اين ماجرا در اين سطح چه سودي براي مردم دارد؟ آيا باعث عدم تكرار خطاهاي پزشكي خواهد بود؟ يقينا چنين نيست، بديهي است هر پزشكي در طول فعاليت با چنين رخدادي مواجه است والبته بدون جانبداري از خطا و خطاكار، همه اهل فن مي‌دانند كه خطا در پزشكي و جراحي اجتناب ناپدير است. اگر منظور تنبيه دكتر مير است كه بهتر بود به قوانين نظام پزشكي محول مي‌شد. چرا بيماران كل كشور بايد در اين تنبيه شريك باشند ؟ اصولا چرا منتقدين سينما و اهل هنر نقد پزشكي مي‌كنند؟ گمان مي‌كنم به اندازه كافي موضوع در هنر و ادبيات و سينما براي نقد باشد كه به چنين دست‌اندازي در درمان نياز پيدا نكنند و مهم‌تر آنكه اسناد پزشكي مرحوم و همه بيماران جزو اسرار پزشكي است و هيچكدام از دوستاني كه دست به قلم و نقد بردند مستندي دال بر محكوميت پزشك و بيمارستان ندارند؛ به صرف فوت يك بيمار هرچند عزيز و محترم و سرشناس نمي‌توان بدون ادله و اشراف بر سير درمان حكم محكوميتي صادر كرد چه رسد به فحاشي و تهديد و جو‌سازي!!!!
با واكنشي كه در اين حادثه شاهد بوديم پس از اين درمان هر فرد مشهوري به دست پر توان پزشكان داخلي كه سرآمد پزشكان دنيا هستند بسيار مشكل خواهد بود، يك‌بار از خود بپرسيم زين پس براي درمان به كدام پزشك و مركز درماني اعتماد خواهيد كرد كه چنين بي‌محابا به اين مراكز و حرفه حمله مي‌كنيم؟
متاثر و آزرده‌ام كه جامعه پزشكي تا اين لحظه سكوت مظلومانه داشتند ولي بسيار سپاسگذارم از دكتر مير كه با بزرگ منشي تمام هياهوي هفته گذشته را به احترام روح مرحوم و خانواده محترم كيارستمي و در اعلام همدردي قلبي با ايشان به جان خريده و سكوت محترمانه را جايگزين پاسخ به رفتار نابخردانه و تهمت‌هاي ناروا كرده و عظمت خاندان سخاوتمند مير را مانند سده گذشته بار ديگر براي آرامش بيماران و جامعه به رخ كشيدند. بنده از طرف همه دوستان عزيزي كه كنترلي بر گفتار احساسي خود نداشتند و عجولانه در برخورد با اين قضيه قضاوت و گاه هتك حرمتي كردند از دكتر مير و همكاران جامعه پزشكي عذرخواهي مي‌كنم و شكيبايي در برخورد با مصايب را براي همگان آرزومندم.
اميدوارم براي نامورشدن نه آبرويي بريزيم و نه آرامش جامعه را مختل كنيم.
خداوند «شهرت را نصيب كساني كند كه با شرافت اخوتي ديرينه دارند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون