• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3577 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۸ تير

اعتراض مجلس به ايراد شكلي شوراي نگهبان به يك لايحه

گروه سياسي| اين‌بار مجلس علنا از مخالفتش با نظر شوراي نگهبان پرده‌برداري كرد. براي نخستين بار نمايندگان مجلس نسبت به رد شدن يكي از قوانين‌شان از سوي شوراي نگهبان اعتراض كردند. رد شدن لايحه احكام دايمي برنامه توسعه از سوي شوراي نگهبان به دليل آنكه تعداد موارد الحاقي آن زياد بوده است صداي اعتراض نمايندگان مجلس و حتي رييس مجلس را بلند كرد تا علي لاريجاني آن را از عجايب كار شوراي نگهبان هم بنامد.
ايراد شكلي شوراي نگهبان به تعداد بالاي مواد الحاقي به يك لايحه دولت موجب شد كه ديروز نمايندگان مجلس اعتراضات و انتقادات زيادي نسبت به اين مساله داشته باشند و رييس مجلس روايتي از مذاكراتش با دبير شوراي نگهبان، يعني آيت‌الله جنتي در مورد اين لايحه را براي نمايندگان در جلسه علني بازگو كند.

گفت‌وگوي لاريجاني با جنتي درباره رسيدگي به يك لايحه دولت
در خلال رسيدگي مجلس شوراي اسلامي به لايحه احكام دايمي برنامه‌هاي توسعه كشور و در پي تذكر نماينده چناران، علي لاريجاني از مذاكراتش با دبير شوراي نگهبان درخصوص چگونگي رسيدگي قوه مقننه به اين لايحه خبر داد. به گزارش ايسنا، محمد دهقان در تذكري ايرادات شوراي نگهبان به لايحه مذكور را ايرادات شكلي دانست و افزود: كميسيون مربوطه در زمان تدوين لايحه فوق‌الذكر تعداد زيادي از پيشنهادات نمايندگان را در قالب ماده به لايحه مذكور اضافه كرد كه اين پيشنهادات مي‌توانست در قالب يك طرح جداگانه به صحن علني ارايه شود. عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس يادآور شد: كميسيون برنامه و بودجه تنها مي‌توانست درخصوص لايحه احكام دايمي برنامه‌هاي توسعه‌اي كشور اصلاحات شكلي داشته باشد و نبايد اصلاحات و حذف مواد را در دستور كار قرار مي‌داد چرا كه براساس آيين‌نامه داخلي مجلس تنها موادي بايد مورد اصلاح قرار گيرند كه شوراي نگهبان به آنها ايراد گرفته باشد.
علي لاريجاني در واكنش به اين تذكر اظهار كرد: بنده با آيت‌الله جنتي درباره نحوه بررسي احكام دايمي برنامه‌هاي توسعه‌اي كشور صحبت كردم و ايشان در اين رابطه اعلام كرد مواد الحاقي لايحه مذكور با 10 تا 15 ماده توجيه دارد اما چون در اين لايحه حدود 70 ماده الحاق شده بدين معناست كه حاشيه بر متن غلبه يافته است. رييس مجلس شوراي اسلامي متذكر شد: مجلس در لايحه مذكور تنها از نظر شكلي اقدام به اصلاح كرده و محتوا را تغيير نداده است، هر چند كه ممكن است در اين باره نيز نظر متفاوت با نظر شوراي نگهبان داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون