• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3577 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۸ تير

گروگانگيري سياسي روز گذشته ايروان، يك كشته و سه زخمي بر جاي گذاشت

نبرد «چريكي» در ايروان

ميثم سليماني

 

پس از كودتاي نافرجام تركيه و گذشت مدت زمان اندكي از آن اين واژه در ادبيات سياسي در حال تبديل شدن به يك هجو سياسي است و حتي اگر جاي ديگري از جهان كودتا رخ دهد چندان كسي آن را جدي نخواهد گرفت. روز گذشته خبري از ايروان پايتخت ارمنستان منتشر شد كه در گمانه‌زني‌هاي اوليه بسياري آن را يك كودتا ناميدند و ديگر كسي از شنيدن آن مانند اتفاق تركيه متعجب نشد و در بسياري از شبكه‌هاي اجتماعي اين تحليل به وجود آمد كه اين كودتا به مانند تركيه نيز شكست مي‌خورد و حتي افرادي به تمسخر سرژ سركيسيان، رييس‌جمهور ارمنستان را با رجب‌طيب‌اردوغان تشبيه كردند. اين اخبار در حالي در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌چرخيد كه اخبار ضدونقيضي از ايروان منتشر مي‌شد و هيچ شخص و رسانه‌اي اطلاعات دقيقي از وقايع جاري در ايروان نداشت تا اينكه سرويس امنيت ملي ارمنستان در بيانيه‌اي فرضيه كودتا را به كلي رد و عنوان كرد: يك گروه از مردان مسلح به دفتر مركزي پليس ارمنستان در ايروان حمله كردند و تعدادي را به گروگان گرفتند. در اين بيانيه عنوان شد كه ما در حال مذاكره با اين گروه مسلح براي تسليم مسالمت‌آميز اين افراد به مقام‌هاي رسمي ارمنستان هستيم. در اين بيانيه همچنين عنوان شد كه يك مامور پليس كشته شده و سه تن ديگر زخمي و دو گروگان نيز آزاد شدند. البته حاميان اين مهاجمان اطلاعات نادرستي را درباره شورش افراد مسلح در شبكه‌هاي اجتماعي پخش كرده‌اند. همچنين دستگاه امنيتي ارمنستان بلافاصله در بيانيه خود با رد هرگونه شايعه كودتا گفت: دولت ارمنستان همچنان به كار معمول خود ادامه مي‌دهد و پليس مشغول وظيفه خود در محافظت از نظم عمومي و امنيت است.  گفتني است، يكي از مردان مسلح در رسانه‌هاي اجتماعي اعلام كردند كه گروگان‌هاي آنها شامل معاون رييس پليس كشور مي‌شود. با اين وجود در ساعات اوليه گروگانگيري اطلاعات زيادي در دسترس نبود. با اين وجود پس از انتشار خبر گروگانگيري نيكول پاشينيان از جمله قانونگذار اپوزيسيون دولت در پارلمان نيز براي مذاكره با گروگانگيرها به ساختمان پليس رفت و پس از بازگشت از ساختمان عنوان كرد كه هشت پليس به گروگان گرفته شده است و يكي از گروگان‌ها نيز از فشار خون بالا رنج مي‌برد. با اين وجود او به خبرنگاران گفت كه اطلاعاتي از برنامه پليس براي آزادسازي گروگان‌ها و پايان دادن به آن ندارد.  گزارش‌ها از خيابان‌هاي ايروان نيز در زمان گروگانگيري حاكي از آن بود كه نيروهاي امنيتي و پليس، نيروهاي خود را در پشت‌بام ساختمان‌هاي اطراف محل گروگانگيري مستقر كردند و تك‌تيراندازها به صورت آماده‌باش در محل مستقر شدند. همچنين خيابان‌هاي نزديك دفتر مركزي پليس بسته شد و ساختمان نيز به طور كامل محاصره شده است و پليس مذاكره خود را با گروگانگيرها به صورت جدي براي پايان دادن به آن آغاز كرد.
درخواست گروگانگيرها
گزارش‌ها حاكي از آن است كه گروگانگيرها خواستار آزادي جرار سفيليان، رهبر گروه مخالفان دولت هستند كه در ماه گذشته ميلادي به جرم قاچاق اسلحه و تلاش براي كودتا عليه دولت هستند. يكي از گروگانگيرها در صفحه فيس‌بوك شخصي خود نوشت كه ما خواستار آزادي جرار سفيليان هستيم و تنها از دستورات او اطاعت مي‌كنيم و سركيسيان بايد استعفا دهد. او همچنين عنوان كرد كه معاون رييس پليس ارمنستان و معاون رييس پليس ايروان را به گروگان گرفته است. فيلم‌هاي منتشر شده از گروگانگيرها نشان مي‌دهد كه مردان مسلح با كلاشنيكف و جليقه ضد گلوله در دفتر پليس حاضر شده‌اند و فهرست خواسته‌هاي خود را اعلام مي‌كنند.  گروگانگيرها همچنين خطاب به مردم عنوان كردند: ما از شما مي‌خواهيم تا به خيابان‌ها بياييد و تقاضاي ما اين است كه همه زندانيان سياسي در ارمنستان آزاد شوند. يكي ديگر از گروگانگيرها نيز گفت: ايستگاه پليس كاملا در اختيار ما قرار دارد، پليس‌ها نيز خلع‌سلاح و دستگير شدند و هيچ راهي به جز اجراي درخواست‌هاي ما وجود ندارد. با اين وجود مقام‌هاي نظامي و امنيتي حاضر در محل گروگانگيري به خبرنگاران اعلام كردند كه اجراي درخواست گروگانگيران به هيچ عنوان ميسر نيست. از سوي ديگر تا پيش از اجراي عمليات آزادسازي گروگان‌ها نيز پاول مانوكيان به خبرنگاران گفت كه هيچ جزيياتي را نمي‌تواند به خبرنگاران در خصوص جريان آزادسازي گروگان‌ها ارايه دهد زيرا هر اطلاعاتي ممكن است جان گروگان‌ها را به خطر بيندازد و حتي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران كه در جريان عمليات آزادسازي دو نفر زخمي شده‌اند نيز با رد اين موضوع از پاسخ دادن به آن طفره رفت.  با اين وجود اگرچه گروگانگيرها فراخوان تظاهرات در خيابان‌ها را دادند اما گزارش‌ها از خيابان‌هاي ايروان حاكي از آن است كه هيچ جمعيتي وارد خيابان‌ها براي تظاهرات نشده‌ است. تحليلگران برجسته ارمني معتقدند گروهي كه اكنون دست به گروگانگيري زده‌اند از حمايت گسترده‌اي در ميان مردم برخوردار نيستند و حتي از سوي تعدادي از گروه‌هاي سياسي در ارمنستان اقدام آنها محكوم شده و ممكن است كمتر از پنجاه نفر در خيابان‌ها حامي داشته باشند.
سفيليان كيست؟
سفيليان رهبر يك گروه كوچك اپوزيسيون به نام ارمنستان جديد است كه او به همراه شش تن از هوادارانش در ماه ژوئن به جرم دست داشتن در اجراي يك عمليات نظامي عليه دولت و دست گرفتن چند ساختمان دولتي و امكانات مخابراتي در ايروان دستگير شدند. سفيليان به عنوان يك منتقد دولت در سال 2006 نيز به دليل تماس‌ها و ارتباط‌هايي براي سرنگوني خشونت‌آميز دولت دستگير شد و به مدت 18 ماه به زندان افتاد و در سال 2008 آزاد شد. پس از آن نيز سفيليان يك بار ديگر به همراه گروهي از حاميان خود دستگير شد اما پس از مدتي كوتاه دوباره آزاد شد. گفتني است، سفيليان كه از جمله فرماندهان سابق نظامي ارمنستان شناخته مي‌شود به‌شدت نسبت به سياست‌هاي دولت در خصوص درگيري‌هاي قره‌باغ و حمايت از جدايي‌طلبان ناراضي است و همواره سركيسيان را نسبت به اين موضوع مورد انتقاد قرار مي‌دهند. گفتني است، در ماه آوريل درگيري‌هاي قره‌باغ به طور بي‌سابقه‌اي ميان آذربايجان و ارمنستان شعله‌ور شد كه در نهايت پس از چهار روز با ميانجيگري روسيه به پايان رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون