• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3588 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۱ مرداد

واكنش وزير ICT به عقبگرد اين وزارتخانه براي رجيستري گوشي موبايل

نمي‌خواستيم بدنام شويم

گروه اقتصادي |روز گذشته محمود واعظي كه هنوز گرد سفر به روسيه را نزدوده بود، به جمع خبرنگاران آمد تا هم پاسخگوي سوالات آنها باشد و هم سامانه اندازه‌گيري و پايش كيفي شبكه ارتباطات زيرساخت با حضور وي افتتاح شود. وي كه با بيش از يك ساعت تاخير به جمع خبرنگاران آمده بود خوشروتر از قبل به سوالات پاسخ داد و حتي زماني كه براي شفاف‌تر شدن بيشتر موضوع بحثش- در خصوص تعرفه‌ها و خدمات ارايه شده- از مثال ايجاد بوتيك براي عموم شهروندان به جاي بوتيك براي قشر خاص استفاده كرد با تذكر فرنقي‌زاد، مدير روابط عمومي‌اش مواجه شد كه ممكن است اين مثال‌ها به تيتر يك برخي رسانه‌ها مبدل شود، گفت: «اگر قرار باشد از مثال‌هايي كه استفاده مي‌كنم بترسم بهتر است اصلا نشستي برگزار نكنيم.»
وي كه مسووليت بخش IT كشور را در اختيار دارد طي مصاحبه خود بارها در مواجهه با سوالات مختلف از حقوق مردم نام برد و به اين جهت هم از جملاتي همچون «از سود خود به نفع مردم صرفنظر كرديم»، «مردم به دنبال دريافت خدمات با كيفيت خوب هستند»، «جريمه براي بخش‌هايي كه خدمات نامناسب ارايه مي‌دهند»، «هدف ما افزايش كيفيت در ازاي كاهش تعرفه است» و... نشان داد كه تصميم دارد در اجراي برنامه‌هاي اخيرش تنها به فكر مردم باشد نه اپراتورها و بخش‌هاي ارايه‌دهنده خدمات به شهروندان. شايد به همين دليل هم بود كه زماني كه موضوع به رجيستري موبايل رسيد و حرف‌و‌حديث‌هاي آن رسما اعلام كرد «از اول هم گفتم كه بايد همه گوشي‌ها موجود در بازار رجيستري شود به من ربطي ندارد كه گمرك چرا اجازه ورود اين گوشي‌ها را داده است يا چرا دستگاه‌هاي ديگر كار خود را درست انجام نداده‌اند نبايد با اين كار حقوق مردم را زير پا گذاشت.»
 مخالف رجيستري بوديم، نمي‌خواستم بد نام شويم
شايد به همين جهت هم بود كه در موضوع رجيستري گوشي موبايل، بدون هيچ مكثي اعلام كرد كه «من از همان ابتدا هم اعلام كردم كه با اين كار مخالفم هرچند كه همين الان هم مي‌گويم زماني براي شروع رسمي اين برنامه اعلام نمي‌كنم، هر زمان نتيجه طرح كاملا مثبت بود آغاز طرح را رسما اعلام مي‌كنيم. وزارت ارتباطات مكلف شده رجيستري گوشي موبايل را ظرف 2 ماه اجرا كند كه اقدام مشتركي با گمرك، ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، وزارت صنعت و وزارت ارتباطات است. تدبيرمان اين بود كه وزارتخانه ديگري مسووليت اين كار را بر عهده نگيرد زيرا نمي‌خواستيم تجربه 2 بار شكست طرح در سال‌هاي گذشته پاي وزارت ارتباطات نوشته شود. اما وزارت ارتباطات مجري طرح تعيين شد كه براي قبول مسووليت 2 شرط تعيين كرديم. نخست اينكه نبايد مردم از اين بابت دچار ناراحتي شوند و دوم اينكه همه گوشي‌هايي كه تاكنون در كشور وجود داشته معتبر باشد. به اين ترتيب مقرر شده كه از تاريخ اجراي رسمي رجيستري به بعد، گوشي‌ها مشمول اين طرح شوند. در حال حاضر پايلوت اين طرح از حدود 3 مردادماه آغاز شده و هر زمان نتيجه مثبت بود رسما اعلام خواهد شد و بنابراين تاريخي براي آغاز اين طرح اعلام نخواهم كرد.»
انتشار ليست تخلف شركت‌هاي‌ارتباطي
واعظي در عين حال با اشاره به اينكه هدف وزارت ارتباطات كاهش تعرفه‌ها و افزايش كيفيت اينترنت براي استفاده مردم بوده است، تاكيد كرد: «اعتقاد من اين است كه در كنار بحث كيفيت قيمت هم بايد ديده شود به اين جهت به غير از مشتركين‌خانگي براي تجارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها تخفيف‌هاي اينترنتي بين 16 تا 50 درصد را نيز در نظر گرفتم. اما اين يك واقعيت است كه هر بار خواستيم تعرفه‌ها را كاهش دهيم بخش‌هاي مرتبط جان‌مان را گرفتند تا اين كاهش را اعمال كنند. سري قبل هم كه كاهش 15 درصدي تعرفه‌هاي اينترنت را داشتيم اين كار را انجام دادند اما جان ما را گرفتند. الان هم به رگولاتوري كه هر كسي كاهش تعرفه براي مشترك نهايي داشت، از كاهش تعرفه زيرساخت بهره‌مند شود. به اين جهت براي بهتر شدن كيفيت ارايه خدمات ما از مردم مي‌خواهيم كه اگر جايي شاهد تخلف شركت‌هاي اينترنتي و بالا بودن قيمت‌هاي آنها شدند مراتب را به شماره 195 اعلام كنند تا ما هم در آينده بتوانيم تمامي نگاه‌هاي مردم در قالب گزارشي روي سايت ارتباطات قرار دهيم تا ميزان شكايت از شركت‌ها مشخص شود.»
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره تضمين كاهش قيمت اينترنت كاربران نهايي پس از مصوبه كاهش قيمت اينترنت زيرساخت گفت: «دوره قبل كه وزارت ارتباطات قيمت اينترنت زيرساخت را 20 درصد كاهش داد اپراتورها ما را خون به جگر كردند و هزارجور بازي در آوردند كه اين كاهش قيمت را اعمال نكنند. اما آن زمان صبر كرديم كه هر شركتي كاهش قيمت را براي مشتري خود لحاظ كرد تخفيف مي‌گيرد و اكنون نيز همين شرط را داريم. اين پول يا بايد در خزانه بماند يا به دست مردم برسد و راه سومي ندارد.»
اجراي فاز اول شبكه ملي اطلاعات در هفته دولت
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، با اشاره به راه‌اندازي فاز اول شبكه ملي اطلاعات در هفته دولت اذعان كرد: قطعا پهناي باند داخلي را براي مردم ارزان مي‌كنيم و رقابتي كه شكل مي‌گيرد باعث مي‌شود كيفيت خدمات ارتقا يافته و تعرفه‌ها نيز رقابتي شود. دولت در دو، سه سال گذشته اهتمام جدي بر سر توسعه زيرساخت‌هاي ارتباطي داشته است، اظهار كرد: وضعيت در حال حاضر به گونه‌اي است كه براي نياز تمامي اپراتورها در زمينه پهناي باند قابليت پاسخگويي داريم. در 20، 30 سال گذشته هيچ كس نيامد كه شبكه جامعي را طراحي كند، ما سعي كرديم عقب‌افتادگي‌ها را طي اين چند سال جبران كنيم. آنچه امروز توسعه مي‌يابد براساس طراحي جديد است.
وي درباره تصميمات اخير كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات درباره تعرفه‌هاي ارتباطي عنوان كرد: «قيمت و كيفيت را بايد با هم ديد و هيچگاه دنبال اين نبوديم كه قيمت‌ها را بالا ببريم. بر اين اساس هرچه ميزان استفاده اينترنت در سبد خانوار بالا رفت، طي مقاطع مختلف قيمت‌ها را كاهش داديم. لذا تعرفه‌هاي اينترنتي فيكس و موبايل را كاهش داديم و در موبايل نرخ ديتاي آزاد را از نيم به 4/0 ريال به ازاي هر كيلوبايت رسانديم. در زمينه اينترنت ثابت هم از 16 تا 30 درصد كاهش قيمت داشتيم كه البته در برخي جاها تا 47 درصد هم مي‌رسد.»
 تعرفه‌هاي تلفن ثابت بالاخره مصوب شد
اين وزير كابينه همچنين در ادامه نشست خبري‌اش در پاسخ به سوالي كه در مورد سرنوشت كاهش تعرفه تلفن ثابت سوال مي‌كرد، اعلام كرد: «تا پيش از اينكه تعرفه را افزايش دهيم چند سايت مدام براي ما گزارش مي‌نوشتند كه چرا تعرفه را افزايش نمي‌دهيد و حالا كه تعرفه را افزايش داده و ابلاغ هم كرده‌ايم همان سايت‌ها مي‌پرسند چرا زياد كرديد؟ طبق مصوبات اخير كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات تعرفه‌هاي پيشنهادي‌مان را در حوزه تلفن ثابت به كارگروه تنظيم بازار فرستاديم و سازمان تنظيم مقررات و مخابرات در آن كارگروه به دفاع از اين تعرفه‌ها پرداختند كه نهايتا تصويب و ابلاغ شد.»
كار خوب با اشكالات زياد
وي در ادامه براي ترابرپذيري شماره‌هاي تلفن همراه با بيان اينكه اين طرح بسيار خوبي است كه اشكالات زيادي دارد اما در حال رفع است، گفت: « اين طرح قطعا به نفع مردم انجام شده و يك سال و نيم است كه همكاران ما در اين زمينه زحماتي كشيده‌اند و بنا بود اين طرح در 27 ارديبهشت ماه افتتاح شود اما برخي اپراتورهايي كه احساس مي‌كردند با اجراي آن مشتركان‌شان را از دست مي‌دهند مدام گفتند كه سيستم اجراي ترابرپذيري مشكل دارد و نهايتا مجبور شديم كه طرح را به صورت پايلوت عملياتي كنيم. كار به خوبي انجام شده و مرتبا اشكالات كمتر مي‌شود.»
سرمايه‌گذاران خارجي به‌دنبال‌اپراتورها
واعظي درباره دستاورد برجام براي سرمايه‌گذاري خارجي در حوزه ICT هم افزود: «پس از برجام، فضاي منطقه‌اي تغيير كرده اما معمولا تاثير سياست خارجي تدريجي است و اكنون روي روابط دستگاه‌هاي مختلف تاثيرگذار بوده است. در گذشته مناقصه برگزار مي‌كرديم و مي‌دانستيم كدام شركت‌هاي چيني خواهند آمد اما اكنون از شركت‌هايي كه حتي انتظارشان را هم نداريم در مناقصه‌ها شركت مي‌كنند كه اين تغيير در كيفيت و قيمت مناقصات تاثيرگذار است. هم‌اكنون يك سرمايه‌گذار خارجي براي سرمايه‌گذاري در 49 درصد سهام ايرانيان نت با من مذاكره مي‌كرد و سرمايه‌گذاراني با رايتل و FCP (اپراتور ارتباطات ثابت)‌ها در حال مذاكره هستند. اگر يك شركت وارد شود ترس باقي شركت‌ها مي‌ريزد و 6 ماه ديگر از اين نظر وضع‌مان از الان بهتر مي‌شود.
 هيچگاه وارد قيمت‌گذاري بسته‌هاي اينترنت نمي‌شويم
واعظي درباره رونمايي از سامانه اندازه‌گيري و پايش كيفي شبكه ارتباطات زيرساخت كشور كه روز گذشته انجام شد هم گفت: شفافيت مهم‌ترين عاملي است كه مي‌تواند وضع شبكه را نشان دهد. سامانه‌اي كه رونمايي شد مدت‌ها بين رگولاتوري و زيرساخت مورد بحث بود و در نهايت تصميم بر اين شد كه علاوه بر شبكه بخش خصوصي، بايد شبكه بخش دولتي را نيز مانيتور كنيم. معتقديم كه بحث كيفيت اينترنت و تعرفه بايد با هم ديده شود. البته هيچ‌وقت قيمت اينترنت را بالا نمي‌بريم و هرچه استفاده از اينترنت بيشتر شود بايد تعرفه كاهش يابد همچنان كه اخيرا نيز تعرفه اينترنت ثابت و موبايل كاهش يافت. البته هيچگاه وارد قيمت‌گذاري بسته‌هاي اينترنت نخواهيم شد بلكه همواره سقف تعيين مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون