• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3588 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۱ مرداد

سنگ بزرگ اعتبارات عمراني پيش پاي دولت

گروه اقتصادي | دولت در سال‌هاي اخير تدابيري براي پيشگيري از آغاز پروژه‌هاي عمراني جديد انديشيده اما هنوز نتوانسته است چاه عميق پروژه‌هاي نيمه تمام را با اعتبارات موجود پر كند.
به گزارش خبرآنلاين، در حالي كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد ميزان تحقق اعتبارات عمراني در 5 دولت گذشته در حدود 69درصد گزارش شده، ميزان تحقق اعتبارات عمراني در سال 1391، در سال تشديد تحريم‌ها تنها 36درصد گزارش شده است. شوك ناشي از تشديد تحريم‌ها كه به سه برابر شدن قيمت ارز، كاهش ميزان ذخاير طلا و بحران‌هايي از اين دست منجر شده است سبب شد اقتصاد ايران در سال‌هاي آتي با ناملايمات فراواني روبه‌رو شود. تشديد تحريم‌ها در سال 1391 اعتبارت عمراني را در واقع نصف كرد و حجم 71درصدي تخصيص اعتبارات عمراني در سال 1391 را به 36درصد كاهش داد.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد كاهش قابل‌توجه تخصيص اعتبارات عمراني يكي از دلايل مهم ورود اقتصاد ايران به ركود است. اين ركود در سال‌هاي پس از تشديد تحريم‌ها و همچنين در حال حاضر، با وجود اجرايي شدن برجام پابرجاست از اين رو پيش‌بيني شده است در صورت تداوم روند كنوني حاكم بر اقتصاد ايران، طي دو تا سه سال ديگر بحران اقتصاد ايران كه از ركود نشات مي‌گيرد برطرف شود.
گزارش‌هاي پژوهشي نشان مي‌دهد با طي اين روند در سال 1397 درآمد سرانه ايرانيان مي‌تواند دوباره به سطح سال 1390 بازگردد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون