• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3588 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۱ مرداد

دومينوي سختگيري‌هاي رجب طيب اردوغان ادامه دارد

پايان كار مدارس نظامي، تلاش براي مهار قانوني ارتش

گروه جهان| پانزده روز از كودتا در تركيه گذشته است اما حافظه رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور اين كشور همچنان بر آن شب شوم و چند روز پس از آن قفل كرده است. اردوغان همه‌چيز را رها كرده و به پاكسازي فضا پس از كودتا مي‌انديشد. سيل تغييرات ادامه دارد. گويا ليستي روي ميز قرار دارد كه رييس‌جمهور هر روز بر اساس آن مسير جديدي براي پاكسازي‌ها و به حاشيه راندن‌هاي مخالفان را پيش مي‌برد. صداي اتحاديه اروپا بلند شده است، امريكايي‌ها در پيدا و پنهان انتقاد مي‌كنند اما قطار اردوغان ترمز بريده است. در تازه‌ترين برنامه اردوغان براي تركيه وي به دنبال تغييراتي در قانون اساسي كشور است تا بر اساس آن ستاد ارتش اين كشور زيرنظر وزارت دفاع و در حقيقت شخص رييس‌جمهور قرار بگيرد. اين‌بار اردوغان در مصاحبه با شبكه تلويزيوني «اهابر» از نقشه جديد خود رونمايي كرده و گفت: قصد داريم بسته‌اي كوچك از تغييرات قانون اساسي را به پارلمان ارايه كنيم و اگر تاييد شود، سازمان اطلاعات ملي (آژانس جاسوسي تركيه) و ستاد ارتش تحت كنترل رياست‌جمهوري قرار مي‌گيرد. در مسيري كه اردوغان در پيش گرفته است براي پيشبرد اهداف خود در پارلمان اين كشور به حمايت احزاب اپوزيسيون نياز دارد و البته كه آقاي رييس‌جمهور پس از آنكه مردم حتي مخالفان سياسي وي در شب كودتا براي مبارزه با اين حركت نظامي‌ها به خيابان آمدند و چند روز بعد هم براي نخستين‌بار راهپيمايي چندحزبي را در حمايت از دموكراسي در پايتخت به راه انداختند، گمان مي‌كند كه در اين فضا احزاب اپوزيسيون هم به كمك وي خواهند آمد. با اين‌همه اردوغان براي پيشبرد چنين تغييراتي در قانون اساسي به دو سوم آراي نمايندگان نياز دارد. تصويب چنين مساله‌اي در پارلمان تركيه به زمان بيشتري نياز دارد و البته كه آقاي رييس‌جمهور برنامه‌هاي زودبازده‌تر بيشتري را هم در راس ليست خود جاداده است. بر اين اساس از اين پس مدارس نظامي در تركيه تعطيل خواهد شد و يك دانشگاه ارتش ملي تاسيس مي‌شود. اردوغان در بخش‌هاي ديگري از سخنان خود تاكيد كرده كه روساي آتي نيروهاي هوايي، زميني و دريايي مجبور هستند كه مستقيما به «فكري ايشيك»، وزير دفاع تركيه گزارش دهند. از سوي ديگر اردوغان همچنان بر اساس الگوي فرانسوي كه در ذهن دارد عمل مي‌كند و به دنبال تمديد حالت فوق‌العاده در تركيه از سه ماه به بيشتر است و مي‌گويد كه به اين دليل كه كسي در اين خصوص بر فرانسه خرده نگرفت پس حق انتقاد از تركيه نيز وجود ندارد.
امارات پشت كودتا بود؟
رجب طيب اردوغان تا پيدا كردن كساني كه در داخل يا خارج فرمان كودتا را صادر و از آن حمايت كرده بودند، از پا نمي‌نشيند. رابطه امريكا و تركيه از 15 روز پيش در گرو ماجراي استرداد فتح‌الله گولن، روحاني تركي مانده است كه اردوغان مي‌گويد كودتا كار او بوده و از سوي ديگر نام امارات نيز به عنوان كشوري حامي كودتاچيان در برخي رسانه‌هاي ترك به چشم خورده است. روز گذشته اما گاردين نيز در مطلبي ادعا كرد كه نشانه‌هايي دال بر دخالت اماراتي‌ها به چشم مي‌خورد. بر اساس گزارشي به قلم ديويد هارتز، سردبير فعلي بخش خاورميانه روزنامه گاردين، امارات با تامين مالي توطئه كودتا به صورت مستقيم در كودتاي نافرجام 15 جولاي در تركيه دست داشته است. وي همچنين مدعي شد محمد دحلان، عضو ارشد دفتر مركزي جنبش فتح كه در امارات به سر مي‌برد بر اين مساله نظارت داشته است. بر اساس اين گزارش محمد دحلان، عضو ارشد دفتر مركزي جنبش فتح كه در تبعيد خود‌خواسته در امارات به سر مي‌برد به عنوان رابطي ميان ابوظبي و فتح‌الله گولن، مبلغ اسلامي مستقر در امريكا فعاليت مي‌كرده است. در اين گزارش آمده است كه ظاهرا دحلان چند هفته پيش از وقوع اين كودتا كودتاچيان در تركيه را تامين مالي كرده و از طريق يك تاجر فلسطيني در امريكا با گولن ارتباط برقرار كرده است. هويت اين تاجر كه به دحلان بسيار نزديك است توسط سرويس اطلاعات تركيه شناسايي شده است. پس از آنكه كودتاي تركيه ناكام ماند، دحلان مجبور به ترك امارات شد و گمان مي‌رود در حال حاضر در مصر به سر مي‌برد. سپس امارات عملياتي را
راه انداخت تا خودش را از دحلان دور كند و متعاقبا از اردوغان به عنوان رييس‌جمهور مشروع تركيه حمايت كرد.
محاصره پايگاه هوايي اينجرليك
جدال ميان تركيه و امريكا در خاك تركيه به پايگاه هوايي «اينجرليك» رسيده است. پايگاه هوايي كه ترك‌ها از همان 48 ساعت اول كودتا برق رساني به آن با اختلال‌هايي روبه رو شد و گفته شد كه تركيه در حال انتقام گرفتن از امريكا به دليل تعلل در محكوم كردن اقدام نظاميان است. روز گذشته نيز برخي منابع خبري از حضور حدود ۷۰۰۰ نيروي پليس به‌شدت مسلح تركيه در اطراف پايگاه هوايي «اينجرليك» و تعطيلي اين پايگاه خبر دادند. برخي گزارش‌هاي تاييدنشده از احتمال اعزام اين نيروها براي مقابله با كودتاي جديد حكايت دارد. به گزارش فارس، حدود 7 هزار نفر از نيروهاي پليس مسلح تركيه با خودروهاي زرهي پايگاه هوايي اينجرليك را كه توسط نيروهاي ناتو مورد استفاده قرار مي‌گيرد، محاصره و مسير ورودي به آن را مسدود كردند. اين در شرايطي است كه دسترسي به اين پايگاه هوايي پس از كودتاي نافرجام تا حدي محدود شده بود. برخي گزارش‌هاي تاييد نشده از اين امر حكايت دارد كه اين نيروها براي مقابله با يك كودتاي جديد به اين منطقه اعزام شده‌اند. «عمر چليك»، وزير امور اروپاي تركيه اعلام كرد، اين تنها يك «بازرسي امنيتي» عادي است. اما اين حضور گسترده پليس به‌شدت مسلح سوالاتي را در خصوص اين «بازرسي امنيتي» مطرح مي‌كند. تعطيلي پايگاه اينجرليك به دنبال موجي از تظاهرات در روز پنجشنبه گذشته در حمايت از اردوغان انجام گرفته است. تظاهرات‌كنندگان شعارهاي «مرگ بر امريكا» سر داده بودند و خواستار تعطيلي فوري پايگاه اينجرليك شده بودند.

براي بدترين حالت ممكن آماده بودم

بلال اردوغان: پس از اينكه شنيدم در تركيه كودتا شده است، خود را براي بدترين حالت ممكن آماده كرديم. اكنون زمان اين است كه براي جلوگيري از تكرار وقوع اين حادثه با تغييرات زيربنايي هرگونه اقدام مورد نظر انجام شود. به لطف خدا، ملت تركيه به خوبي مي‌دانند كه در برابر هرگونه تهديد عليه كشور، چگونه از دولت و كشور حمايت كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون