• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3595 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۹ مرداد

معاون اول رييس‌جمهور در اجلاس مديران و روساي آموزش و پرورش:

اقتصاد آموزش و پرورش بايد در دستور كار قرار گيرد

اعتماد| سي و سومين اجلاس مديران و روساي آموزش و پرورش سراسر كشور در سالن اجلاس سران، روز گذشته كار خود را آغاز كرد. در افتتاحيه اين اجلاس كه با حضور معاون اول رييس‌جمهور، وزير آموزش و پرورش و مديران رده‌هاي مختلف آموزش و پرورش برگزار شد، بحث بر سر بودجه دولت و مطالبات فرهنگيان بيش از هر چيز مورد توجه قرار گرفت.
 اسحاق جهانگيري در جمع مديران آموزش و پرورش با اشاره به طرح رتبه‌بندي معلمان گفت: «بدترين سال بودجه‌اي دولت پس از انقلاب سال ۹۴ بود، اما بر اساس وعده‌اي كه به معلمان داده‌ بوديم، اين طرح را اجرايي كرديم.» معاون اول رييس‌جمهور البته از فرصت استفاده كرد تا توضيحاتي در خصوص اولويت برنامه‌ هسته‌اي در آغاز كار دولت يازدهم و عزم اين دولت در مبارزه با فساد بگويد و اشاره‌اي هم داشته باشد به بحث حقوق‌هاي نجومي. اسحاق جهانگيري كه اذعان داشت دولت نتوانسته است سال گذشته پاداش پايان خدمت فرهنگيان را بپردازد وعده داد كه امسال ۴هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان منابع براي پرداخت اين پاداش در بودجه پيش‌بيني شده است. با توجه به مطالبات فرهنگيان از دولت تدبير و اميد، معاون اول رييس‌جمهور شايد لازم ديد در خصوص اولويت‌هاي دولت توضيح بدهد: «در زمان شروع كار دولت، براساس نيازها، يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي كشور، مسائل هسته‌اي و روابط بين‌الملل بود. تقويت روابط بين‌الملل، خنثي كردن تلاش‌هاي دشمنان براي اسلام‌هراسي و ايران‌هراسي و لغو تحريم‌هايي كه وجود داشت به عنوان اولويت نخست دولت در دستور قرار گرفت و با شش كشور قدرتمند دنيا در موضوعات هسته‌اي وارد مذاكره شديم. يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي ديپلماسي ملت ايران توافق هسته‌اي بوده است كه حقوق هسته‌اي ملت ايران محقق شد. »
جهانگيري اشاره‌اي هم داشت به بحث داغ اين روزها در خصوص عمل نكردن امريكا به وعده‌ها و تعهدات پس از برجام؛ «ممكن است غربي‌ها و امريكايي‌ها از سر دشمني به تعهدات خود عمل نكنند، اما آنان ضرر مي‌كنند، زيرا ما ملتي نيستيم كه از حقوق و امتيازات هسته‌اي عقب‌نشيني كنيم. همه دنيا صداقت امريكايي‌ها را در گفت‌وگو با ديگر كشورها مي‌دانند به چه ميزان است و دست آنان براي ملت رو مي‌شود.»
يكي از جدي‌ترين مطالبات فرهنگيان از ميان رفتن تبعيض حقوقي آنها با ساير كارمندان دولت است و شايد همين بود كه خبر فيش‌هاي حقوقي نجومي در ميان آنان بازتاب زيادي داشت. جهانگيري لازم ديد تا در اين مورد هم توضيح دهد: «در مبارزه با فساد جدي هستيم و فسادي كه در كشور به صورت سيستمي شكل گرفت نشانه قانون‌گريزي بود. تا اين فساد سيستمي از كشور ريشه‌كن نشود، توسعه و پيشرفت شكل نمي‌گيرد و شاهد حقوق‌هاي نجومي بوديم كه دل مردم را به درد آورد كه البته در بين تعداد كمي از مديران اتفاق افتاد. »
 او همچنين در خصوص پيگيري اين پرونده گفت: « ليست حقوق ۲۵۰۰ مدير را گرفتم و كمتر از ۵۰ مدير حقوق غيرطبيعي دريافت مي‌كردند و شوراي حقوق و دستمزد كه از سال ۸۶ تشكيل شده بود اما فعاليتي نداشت و با انتشار فيش‌هاي حقوقي فعال شده‌اند. »
جهانگيري با اشاره به اينكه سال آخر دولت است اضافه كرد: «از چند ماه آينده وارد فضاهاي كاذب مي‌شويم كه نبايد به محيط‌هاي آموزشي و توسعه كشور آسيب برساند.»معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينكه آموزش و پرورش براي رسيدن به نقاط مطلوب با تنگناهايي مواجه است، گفت: « اقتصاد آموزش و پرورش مهم‌ترين موضوعي است كه بايد در دستور كار قرار گيرد. معلم نيازمند يك زندگي شرافتمندانه است تا تمام ذهن و توان خود را متمركز تعليم و تربيت كند. معلمان به عنوان گروه‌هاي مرجع، بالاترين رتبه را دارند و بايد به مسائل مالي آنها به صورت جدي توجه كرد.»
جهانگيري با اشاره به بودجه آموزش و پرورش گفت: «با وجود كمبود بودجه و كاهش قيمت نفت، سهم بودجه آموزش و پرورش در مصوب را به حدود ۱۵ درصد رسانديم و تخصيص در آموزش و پرورش به ۱۰۰ تا ۱۱۵ درصد رسيده است. اين سهم در بودجه ۹۵ از ۱۵ درصد هم فراتر مي‌رود و بودجه اين وزارتخانه حدود ۳۰ هزار ميليارد تومان است كه البته با پيش‌بيني‌هايي كه داريم ممكن است تمام بودجه محقق نشود.»
در اين اجلاس وزير آموزش و پرورش از پرداخت پاداش پايان خدمت فرهنگيان تا پايان شهريور ماه خبر داد و گفت: «۴ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان براي پرداخت پاداش فرهنگيان پيش‌بيني شده است.» به گفته علي‌اصغر فاني از ابتداي سال ۹۲ ميانگين حقوق فرهنگيان، يك ميليون و ۲۹۰ هزار بود كه در سال ۹۵ به دو ميليون و ۳۸۰هزار تومان رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون