• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3616 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۳ شهريور

تصويب يك فوريت طرح «اعطاي تابعيت به فرزندان مادر ايراني»

طرح يك فوريتي «اعطاي تابعيت به فرزندان مادر ايراني» در مجلس تصويب شد. اين طرح كه توسط رضا شيران خراساني، نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي مطرح شده بود، ‌توسط نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در نشست علني چهارشنبه، با 120 راي موافق، 36 راي مخالف و 8 راي ممتنع از 221 نماينده حاضر در صحن علني مجلس تصويب شد. به گزارش تسنيم، ‌اين طرح با توجه به تعداد بالاي افراد فاقد تابعيت حاصل از ازدواج شرعي (ثبت‌نشده) مردان خارجي با زنان ايراني و مشكلات و تبعات اين ازدواج‌ها تدوين شده است و در صورت تصويب نهايي كليات و جزييات اين طرح تكليف تابعيت فرزندان با مادر ايراني و پدر غيرايراني مشخص مي‎شود. پيش از اين نماينده مردم مشهد و كلات در مجلس شوراي اسلامي گفته بود كه براساس طرح جديد ارايه شده، به نخبگان مهاجر واجد شرايط و فرزندان مادر ايراني تابعيت ايران اعطا خواهد شد. به گفته شيران خراساني، جمعيت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان غير ايراني بين 800 هزار نفر تا يك ميليون نفر برآورد شده و باوجود سكونت اين جمعيت در ايران، حقوق و تكاليف آنها تعريف نشده است. در صورت تصويب اين طرح، مساله تابعيت و نظام وظيفه فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان غيرايراني تعيين تكليف خواهد شد، اعطاي تابعيت به متخصصين خارجي واجد شرايط و سرمايه‌گذاران بزرگ و كساني كه به نظام جمهوري اسلامي خدمات شاياني ارايه مي‌كنند را نيز تسهيل مي‌بخشد. همچنين رييس فراكسيون زنان مجلس، تصويب يك‌فوريت رسيدگي به طرح تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج مادر ايراني و پدر غيرايراني را نخستين گام مثبت زنان نماينده در مجلس دهم دانست و به آنا گفت: راي دادن نمايندگان به اين طرح بدون جناح‌بندي‌هاي سياسي صورت گرفت. فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مانع بزرگي از جمله نداشتن اوراق هويت و شناسنامه مواجه هستند در حالي كه تنها تفاوت اين افراد ازدواج مادر ايراني و پدر غير‌ايراني است. پروانه سلحشوري افزود: در قانون مدني ايراني مادر نه تنها از نظر نسبي (خون) تاثيري در تابعيت فرزند نداشته است بلكه از نظر محل تولد (خاك) نيز تاثير خاصي در تابعيت فرزند ندارد. متاسفانه در هيچ كدام از مواد قانون مدني كه به بحث تابعيت اشاره داشته، هيچ ماده‌اي به تابعيت مادر با محل تولد زن و تاثير اين تابعيت روي تابعيت فرزند وي اشاره‌اي نكرده و صرفا در بند ٤ ماده ٩٧٦ درباره تابعيت زن خارجي صحبت به ميان آمده است.
سلحشوري ادامه داد: برخي از دختران ما در استان‌هاي خراسان همسران افغانستاني دارند كه مرد پس از ازدواج، همسر و فرزند خود را رها كرده است و حتي بسياري از اين فرزندان شناسنامه ندارند درحالي كه برخي از اين افراد هرگز كشور پدر خود را به چشم نديده و در آن زندگي نكرده‌اند. انصاف نيست كه فردي متولد در خاك ايران و در اين كشور زندگي كرده باشد، از همه امكانات از جمله شناسنامه و سند هويت محروم باشد.
اين نماينده مجلس به دلايل مخالفان با اين طرح اشاره كرد و گفت: مخالفان معتقدند كه ما در كشور با حجم انبوهي از بيكاران داخلي مواجه هستيم و اولويت براي اشتغال با ايرانيان است در حالي كه بايد توجه داشته باشيم اين فرزندان وقتي سال‌ها در ايران زندگي كرده‌اند و مقيم ايران هستند نياز به كار حق طبيعي آنان است و بدون توجه به دارا بودن شناسنامه معمولا كارهاي سخت را بر عهده مي‌گيرند در حالي كه ايرانيان كمتر تن به كارهاي خيلي سخت و دشوار مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون