• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3618 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۵ شهريور

هشدار عارف به اصلاح‌طلبان

غفلت شرايط گذشته را برمي‌گرداند

محمدرضا عارف خبرداد كه رييس‌جمهور از مجاري قانوني به دنبال رفع حصر است

در شرايطي كه اصلاح‌طلبان خود را آماده مي‌كنند تا از مهرماه فعاليت‌هاي انتخاباتي جريان متبوع‌شان را با شوراي عالي سياستگذاري آغاز كنند از گوشه‌و كنار اين جريان انتقاداتي به سازو كار آن وارد شده است. با اين حال اصلاح‌طلبان در آخرين جلسه شوراي عالي به دفتر رييس دولت اصلاحات رفتند و در حضور وي با اجماع راي به ادامه فعاليت شوراي عالي دادند. موضوعي كه مورد تاييد و تاكيد رييس دولت اصلاحات نيز بود. با اين وجود همچنان براي برخي شخصيت‌هاي حزبي هنوز ابهاماتي وجود دارد. ابهاماتي كه مي‌تواند در فضاي تعاملي و نه در عرصه عمومي حل‌و‌فصل شود. از همين منظر روز گذشته محمدرضا عارف، رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان و رييس فراكسيون اميد مجلس در لفافه از منتقدان خواست تا به بهانه نقد، انسجام تشكيلاتي را به هم نزنند. اگرچه عارف خود اعلام كرده است ترجيح مي‌دهد ديگر رييس شوراي عالي نباشد اما هنوز متنفذترين فرد اين شورا اوست و از جايگاه رياست شورا مي‌كوشد تا وحدت و انسجام درون جبهه اصلاحات را حفظ كند. او همچنين نسبت به غرور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس به ويژه در حوزه انتخابيه تهران هشدار داد و اعلام كرد نبايد با نتيجه انتخابات مجلس در تهران و پيروزي به دست آمده مغرور شويم. علاوه بر توصيه‌هاي جدي عارف مبني بر ارجحيت سكوت بر بهانه‌گيري در موقعيت فعلي، او نكاتي را نيز درباره مساله حصر عنوان كرد. پس از اينكه مورد سوال يكي از حاضران قرار گرفت درباره مساله حصر پيگيري را وظيفه خود عنوان و اعلام كرد كه رييس‌جمهور نيز از مجاري قانوني در حال تلاش براي حل موضوع است. محمدرضا عارف روز گذشته در ديدار با اعضاي شوراي فعالين ادوار انتخابات تهران با بيان اينكه نبايد با هر بهانه‌اي انسجام تشكيلاتي اصلاح‌طلبان را به‌هم‌زد، گفت: بايد از هرگونه تك‌روي و ترجيح منافع فردي و حزبي بر منافع گروهي پرهيز كرد. عارف با قدرداني از تلاش‌هاي اعضاي اين شورا بر ضرورت حفظ انسجام اين مجموعه تاكيد كرد و گفت: يكي از مشكلات جدي در كشور ما نبود فرهنگ كار گروهي است در حالي كه در تعاليم اسلامي بر ضرورت كارهاي گروهي و استفاده از خرد جمعي تاكيد شده است. ما در جبهه اصلاحات به ويژه در دهه‌۹۰ در تلاش هستيم كه با حفظ انسجام تشكيلاتي، حاكميت خرد جمعي را به رسميت بشناسيم. وي يكي از دستاوردهاي خوب فرهنگ كار جمعي در جبهه اصلاحات را تشكيل شوراي عالي اصلاح‌طلبان دانست و گفت: در گذشته به دليل نبود يك مركز فرماندهي در جبهه اصلاحات، اين جريان سياسي در مناسبت‌هاي سياسي به ويژه در موسم انتخابات با مشكلات زيادي رو به رو مي‌شد اما در انتخابات مجلس دهم به دليل تشكيل شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان بسياري از مشكلات گذشته مرتفع شد و دستاوردهاي ارزشمندي نصيب جبهه اصلاحات شد. رييس فراكسيون اميد ادامه داد: دستاورد ارزشمندي كه جريان اصلاحات در انتخابات مجلس دهم با وجود رد صلاحيت چهره‌هاي شاخص به دست آورد بايد حفظ شود. رقيب جريان اصلاحات به دليل نداشتن يك مركز فرماندهي در درون تشكيلات‌شان با مشكلاتي روبه‌رو شدند به همين دليل عقلانيت حكم مي‌كند روند طي شده در داخل جبهه اصلاحات با تقويت شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان پيموده شود.
مغرور نشويم
وي به انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا در ارديبهشت ۹۶ اشاره كرد و گفت: انتخابات شوراها از اهميت زيادي برخوردار است و نبايد پيروزي در انتخابات مجلس دهم موجب غرور اصلاح‌طلبان شود. بايد در شوراهاي شهر و روستا انسان‌هاي متخصص، سليم‌النفس و پاكدست حضور داشته باشند و نقش نظارتي خود را به خوبي ايفا كنند و باعث جلوگيري از شكل‌گيري فسادهاي گسترده ‌شوند و به مطالبات و خواسته‌هاي مردم در تحقق يك محيط آرام و امن و توسعه‌يافته براي زندگي پاسخ دهند. عارف كه در آستانه سالگرد رحلت آيت‌الله سيد محمود طالقاني سخن مي‌گفت كه با گراميداشت ياد و خاطره اين روحاني مبارز و نوانديش، گفت: بي‌شك اگر امروز شوراهاي اسلامي شهر و روستا در كشور شكل گرفتند و فعال هستند ثمره نگاه ژرف و دورانديشي آيت‌الله طالقاني است كه صاحب ايده شوراها بودند. ايشان بر حاكميت مردم بر سرنوشت خويش از راه تشكيل شوراها تاكيد داشتند و باعث افتخار دولت اصلاحات است كه اولين انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا در آن دوران برگزار شد. وي با بيان اينكه نبايد با هر بهانه‌اي انسجام تشكيلاتي اصلاح‌طلبان را به‌هم‌زد، خاطرنشان كرد: متاسفانه گاهي در داخل جبهه اصلاحات صداهايي شنيده مي‌شود كه دستاوردهاي ارزشمند به دست آمده را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد بايد مراقب بود از هرگونه تك‌روي و ترجيح منافع فردي و حزبي بر منافع گروهي و جرياني به‌شدت پرهيز كرد.
رييس فراكسيون اميد بر ضرورت گذشت و فداكاري در جبهه اصلاحات به خاطر حفظ منافع ملي و جبهه‌هاي تاكيد كرد و گفت: گاهي حرف نزدن و سكوت كردن هنر است و مي‌دانم كار سختي است و شخصا هم هزينه‌هاي آن را پرداخت كرده‌ام اما معتقدم براي حفظ انسجام تشكيلاتي بايد در برخي موارد سكوت كرد حتي اگر اين سكوت باعث قرباني شدن فرد شود.


پيگيري حصر وظيفه ما است

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوال يكي از حاضران در جلسه در ارتباط با مساله حصر گفت: بارها تاكيد كرده‌ام پيگيري اين موضوع را وظيفه خودم مي‌دانم و تا حد امكان پيگيري‌هايي هم صورت گرفت و رييس‌جمهور هم از مجاري قانوني به دنبال حل اين مساله هستند.
عارف با يادآوري فضاي امنيتي در دوران گذشته، تصريح كرد: يادمان نرود در چهار، پنج سال گذشته تشكيل برخي جلسات محدود سياسي با چه موانعي روبه‌رو بود و چه فضاي امنيتي در كشور حاكم بود شرايط فعلي با گذشته قابل قياس نيست اما شرايط حال حاضر را بايد پايدار نگه داريم چرا كه اگر غفلت كنيم خطر بازگشت به گذشته وجود دارد.  رييس مجمع نمايندگان تهران همچنين از برنامه‌هاي اين مجمع براي حل مشكلات اصلي كلانشهر تهران با همكاري استانداري، شوراي شهر و شهرداري و دستگاهاي اجرايي خبر داد و اظهار اميدواري كرد كه مجمع نمايندگان تهران بتواند پاسخي در خور شان و اقدام ارزشمند مردم خوب تهران بزرگ و شهرستان‌هاي اسلامشهر، شهرري، پرديس و شميرانات در اسفند ۹۴ بدهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون