• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3618 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۵ شهريور

علي صوفي خبر داد

نقش آفريني فراكسيون اميد در شوراي عالي سياست‌گذاري

در آخرين جلسه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با حضور رييس دولت اصلاحات در مورد سازوكار اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش رو بحث‌هايي صورت گرفت. نقدها به عملكرد شوراي عالي و نقاط مثبت كار اين شورا در انتخابات گذشته در اين جلسه شنيده شد و نهايتا با انتصاب حجت‌الاسلام موسوي‌تبريزي به رياست كارگروه بازنگري بر عملكرد شوراي عالي و اصلاح ساختار آن توسط رييس دولت اصلاحات كار پيگيري شد. علي صوفي، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران اسلامي در گفت‌وگو با ايسنا در مورد احتمال رويش‌ها و ريزش‌هاي شوراي عالي و تغيير ساختار و تركيب آن براي انتخابات آتي مي‌گويد.
  رياست شوراي عالي انتخاباتي اصلاح‌طلبان در دور گذشته ابتدا با پيشنهاد رييس دولت اصلاحات و سپس با راي تمام اعضاي شورا به آقاي عارف داده شد. در واقع در نامه‌اي به آقاي عارف درخواست شد كه رياست را بپذيرد كه در همان نامه هم درخواست شد اگر آقاي عارف حضور افرادي را در اين شورا ضروري مي‌دانند، به شورا معرفي كنند در ادامه اعضا از آن افراد استقبال خواهند كرد.
  در جلسه‌اي كه با آقاي خاتمي داشتيم، آقاي عارف اعلام كردند كه رياست شورا را براي سال آتي واگذار خواهند كرد و خواستند تا اين فرصت را به كسي ديگري دهند. اما نظر آقاي خاتمي متفاوت بود و تاكيدا از ايشان خواستند كه رياست شورا را بپذيرند. قرار بر آن شد كه در نهايت در اولين جلسه بعدي شورا، رييس و هيات رييسه انتخاب شوند.
  در اخبار شنيده‌ام كه آقاي نجفي به عنوان رييس ستاد آقاي روحاني فعاليت خواهند كرد اما موثقا از اينكه چنين اتفاقي افتاده باشد خبر ندارم. تنها شنيده‌ايم كه ايشان گزينه رياست ستاد آقاي روحاني براي انتخابات سال آينده هستند.
  قرار است تعدادي از اعضاي شوراي شهر تهران و همچنين تعدادي از اعضاي فراكسيون اميد مجلس دهم براي انتخابات آتي رياست‌جمهوري و شوراهاي شهر و روستا، به شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان بپيوندند. به دليل موازي‌كاري‌هايي كه ميان شوراي راهبردي انتخاباتي اصلاح‌طلبان و شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات و تعدادي از شخصيت‌هاي حقيقي فعال اصلاح‌طلب كه براي انتخابات 94 شكل گرفته بود؛ شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان، به درخواست اصلاح‌طلبان از رييس دولت اصلاحات، با ادغام آن دو شورا، شكل گرفت.
  سه كارگروه به نام‌هاي كارگروه راهبردي، كارگروه تعامل و كارگروه استان‌ها در كنار هيات رييسه به رياست آقاي عارف و دو نايب رييس، آقايان موسوي تبريزي و موسوي لاري كار خود را براي فعاليت انتخاباتي سا ل 1394 آغاز كردند.
  در انتخابات سال 94 محمدرضا عارف در جايگاه رييس شوراي عالي انتخاباتي اصلاح‌طلبان قرار گرفته بود و همه اعضاي شوراي عالي انتخاباتي اصلاح‌طلبان به ضرورت حضور شخصيت‌هايي همچون آقاي عارف تاكيد داشتند؛ كمااينكه تعدادي از شخصيت‌هاي حقيقي براي عضويت در شوراي عالي، توسط ايشان معرفي شدند و در مجموع اين شورا با 42 عضو فعاليت‌هاي انتخاباتي خود را به انجام رساند.
  موازي‌كاري‌ها و چالش‌هايي كه در انتخابات گذشته دچارش بوديم به ويژه در استان‌ها، با شكل‌گيري اين شورا برطرف شد و تمامي امور سياستگذاري و اجرايي انتخابات براي اصلاح‌طلبان بر عهده اين شورا قرار گرفت.
  براساس قرار قبلي با پايان انتخابات مجلس دهم كار شوراي عالي به پايان رسيد. در آخرين جلسه‌ شوراي عالي انتخاباتي اصلاح‌طلبان در 25مرداد ماه سال جاري با حضور رييس دولت اصلاحات، اين شورا توانست ارزيابي مناسبي از عملكردش داشته باشد. اين ارزيابي بر اساس نظرسنجي‌هايي كه هم در ميان اعضاي شورا و هم در بين اعضاي شورا در استان‌ها انجام شد، به دست آمد.
  مجموعه اين اطلاعات در قالب گزارشي در جلسه 25 مردادماه در حضور رييس دولت اصلاحات ارايه شد و در نهايت با توجه به ارزيابي‌ها، نظرسنجي‌ها و گزارش‌ها به اين نتيجه رسيديم كه اين شورا بايد به كار خود ادامه دهد؛ اين در حالي است كه پيشنهاد‌دهنده اين شورا هم بر لزوم ادامه فعاليت شوراي عالي صحه گذاشته و دستور داد كه شورا به كار خودش ادامه دهد.
  شوراي عالي انتخاباتي اصلاح‌طلبان منتقداني نيز داشته است و براي ادامه فعاليت اين شورا پيشنهادها و نظراتي وجود داشت. در مقابل برخي انتقادات هم به عملكرد شورا وارد شد؛ از اين رو كارگروهي به رياست آقاي موسوي تبريزي تشكيل شد كه وظيفه اين كارگروه بررسي پيشنهادات، انتقادات و تعاملات در راستاي ادامه فعاليت شوراي عالي است.
  قرار است افرادي به شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان اضافه شوند؛ به طور مثال قرار است از فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي و از اعضاي شوراي شهر تهران نيز چند نفري عضو شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان شوند. همچنين از شخصيت‌هاي تاثيرگذار حقيقي كه نيز در شوراي عالي جديد بهره خواهيم برد. تدوين سازوكار اصلاح‌طلبان در انتخابات آتي منوط به جمع‌بندي نظرات اعضاي شوراي عالي و تصميم رييس دولت اصلاحات است.
  كار كارگروه بازنگري تقريبا در مرحله نهايي است و گزارش تصريح شده تا آخر شهريورماه خدمت آقاي خاتمي ارايه خواهد شد؛ از اين رو مي‌توان گفت كار انتخاباتي اين شورا از آخر شهريور الي اول مهر آغاز خواهد شد.
  در ابتدا دستورالعمل‌هايي را تعيين خواهيم كرد و تجديدنظرهايي در نحوه برگزاري انتخابات‌هاي درون استان‌ها و چينش افراد به ويژه در شهرستان‌ها خواهيم داشت. يكي از ضعف‌هاي عملكردي شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان در گذشته در حوزه استان‌ها و شهرستان‌ها بوده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون