• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3619 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۶ شهريور

شروع دوباره روزهاي انتخاباتي براي وزارت كشور

نسيم انتخابات در فاطمي

گروه سياسي| اهالي ساختمان فاطمي دو سالي است كه در فصل انتخابات به سر مي‌برند. در چهار سال اول دولت روحاني وزارت كشورش دو ماموريت مهم انتخاباتي را پيش روي خود مي‌ديد. اكنون اما پرونده هفتم اسفند بسته شده و وزير كشور و مديرانش خود را براي انتخابات ارديبهشت ماه سال آينده آماده مي‌كنند. فصل انتخابات براي وزارت كشور هميشه با تغييراتي همراه است. اين تحولات مي‌تواند از استاندارها و فرماندارها تا مديران ارشد وزارت كشور را شامل شود. پيش از انتخابات هفتم اسفند و در تابستان سال گذشته بود كه تغيير فرمانداران در وزارت كشور در دستور كار قرار گرفت، تغييراتي كه با هدف روي كار آمدن مديران همسو با برنامه‌هاي دولت صورت پذيرفت.
 چند ماه گذشته هم وزارت كشور نيز دستخوش تغييراتي بود، تغييراتي كه از يك‌سو با هدف به كارگيري مديران توانمندتر در سطح استانداران در دستور كار خود قرار داد و از سوي ديگر به دليل ترميم كابينه بر وزارت كشور تحميل شد تا رحماني‌فضلي نيروهايي همچون حسينعلي اميري و جمشيد انصاري را به نفع كابينه از دست دهد و نيروهاي ديگري را در ساختمان فاطمي به كار گيرد. با پيوستن اميري به كابينه، رحماني‌فضلي سلمان ساماني را به عنوان سخنگوي اين وزارتخانه منصوب كرد اما پست ديگري در ساختمان فاطمي همچنان خالي مانده بود تا اينكه چند روز پيش اعلام شد محمدحسين مقيمي كه معاونت سياسي را نيز عهده‌دار بود به‌عنوان قائم‌مقام وزارت كشور منصوب شد.

رييس ستاد انتخابات كشور تغيير نمي‌كند
با انتصاب مقيمي به قائم مقامي شايعات درمورد بركناري او از معاونت سياسي شدت گرفت. خبرگزاري مهر حتي از گزينه جايگزين او نام برد و علي اصغر احمدي را كه معاونت امنيتي وزارت كشور دوره اصلاحات را نيز در كارنامه خود داشت به‌عنوان جانشين مقيمي معرفي كرد. اين خبر هيچ واكنشي از سوي وزارت كشور به همراه نداشت اما ديروز ايسنا خبري را از قول وزير كشور منتشر كرد كه شايد به نوعي تاييد‌كننده اين مساله باشد كه رحماني فضلي فعلا قصد ندارد معاون سياسي خود را تغيير دهد. به گزارش ايسنا، وزير كشور در پاسخ به اين پرسش كه آيا رياست ستاد انتخابات كشور براي برگزاري انتخابات 96 تغيير مي‌كند، گفت: خير؛ رياست ستاد انتخابات معلوم است. عبدالرضا رحماني‌فضلي همچنين با اشاره به اينكه ما براي برگزاري انتخابات اسفند 94 مدل ستاد انتخابات كشور را تغيير داديم اظهار كرد: ما اين ستاد را با تركيبي از معاونت امنيتي، بازرسي، تداركات و پشتيباني، استان و حراست ايجاد كرديم و معاون سياسي رياست اين ستاد را بر عهده گرفت و بنده هم در بالادست بايد تصميم اين ستاد را مورد تاييد قرار مي‌دادم. وي با اشاره به اينكه تجربه موفق از اين تركيب به دست آمد افزود: ما همين روش را در ستاد انتخابات كشور براي برگزاري انتخابات 96 اجرا مي‌كنيم. با توجه به اينكه به‌طور معمول معاونت‌هاي سياسي رياست ستاد انتخابات كشور را عهده‌دار هستند، مي‌توان پاسخ منفي رحماني‌فضلي به عدم تغيير رييس ستاد انتخابات كشور را به عدم تغيير در معاونت سياسي نيز تعميم داد.

ادامه رايزني‌ها براي انتخابات تمام الكترونيكي
مديركل دفتر انتخابات وزارت كشور گفت: رايزني‌ها با هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي و شوراي نگهبان براي برگزاري انتخابات تمام الكترونيكي در سال آينده همچنان ادامه دارد. انتخابات تمام الكترونيكي بي‌شك يكي از مهم‌ترين آرزوهاي وزير كشور حسن روحاني است. از همان ابتدا كه سكان اداره ساختمان فاطمي را در دست گرفت تلاش خود را به كار بست تا انتخابات هفتم اسفند را دست‌كم در چند كلانشهر به صورت الكترونيكي برگزار كند اما سد شوراي نگهبان مانع شد تا اين آرزوي رحماني فضلي تحقق يابد. اكنون در آستانه انتخاباتي ديگر بحث انتخابات تمام‌الكترونيكي داغ شده است.
 چند روز پيش بود كه سخنگوي شوراي نگهبان هم در اين مورد اظهارنظر كرده بود و گفته بود برگزاري انتخابات الكترونيكي الزامي است اما در ادامه صحبت‌هايش از امنيت و سلامت نرم‌افزارها نيز سخن گفته بود. به نظر مي‌رسد همان پروسه‌اي است كه سال گذشته ميان شوراي نگهبان و وزارت كشور بر سر الكترونيكي برگزار شدن انتخابات طي شد در ماه‌هاي آينده تكرار خواهد شد. وزارت كشور از آمادگي كامل سخن مي‌گويد و شوراي نگهبان از تضمين سلامت نرم‌افزارها. به گزارش ايرنا علي پورعلي مطلق گفت: وزارت كشور براي برگزاري انتخابات تمام الكترونيكي در سال آينده آمادگي لازم را دارد. وي همچنين در خصوص لايحه نظام جامع انتخابات نيز گفت: اين لايحه تقديم دولت شده است و به زودي در هيات دولت مورد بررسي قرار مي‌گيرد. مديركل دفتر انتخابات وزارت كشور گفت: اين لايحه پس از بررسي و تصويب در هيات دولت به مجلس ارسال مي‌‎شود تا با تصويب اين لايحه در مجلس، قانون جامع انتخابات داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون