• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3629 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۹ شهريور

29 زخمي در نتيجه انفجار تروريستي در نيويورك

زودپزي كه منهتن را لرزاند

گروه جهان|نيويورك بار ديگر در تيررس يك اقدام انتحاري قرار گرفت. انفجاري كه در ساعت 8:30 شب‌شنبه به وقت نيويورك در منطقه منهتن رخ داد، 29 نفر از شهروندان امريكايي را زخمي كرد. شهردار نيويورك بيل دوبلاسو به خبرنگاران گفت كه شواهد اوليه نشان مي‌دهد اين اقدامي عمدي بوده اما آن را يك اقدام تروريستي اعلام نكرد. اما او گفت: هيچ تهديد خاص و معتبري در شهر نيويورك از سوي سازمان‌هاي تروريستي وجود ندارد. محققان و كارشناسان حاضر در محل انفجار معتقدند كه اين انفجار در نزديكي يك سطل زباله رخ داده و به گزارش سي‌ان‌ان، متلاشي شدن سطل زباله منجر به زخمي شدن افراد شده است. همچنين پليس در تلاش است با دوربين‌هاي موجود در محل، فرد مظنوني كه اين اقدام را انجام داده و وسيله انفجاري را به سطل زباله متصل كرده را شناسايي كند. گزارش‌ها حاكي از آن است كه پليس امنيتي در سراسر پنج بخش نيويورك سطح هشدار را افزايش داده است.
زودپز مشكوك
تنها چند بلوك دورتر از محل انفجار اول يك وسيله مشكوك به بمب پيدا شده است. تصاوير منتشر شده از اين وسيله نشان مي‌دهد كه بيشتر شبيه يك زودپز بوده كه سيم‌پيچي‌هاي متعدد دورتادور آن را گرفته بود و يك تلفن همراه نيز به اين زودپز چسبيده بود كه به نظر مي‌رسد به عنوان وسيله كنترل از راه دور براي بمب عمل مي‌كرده است. اما پس از شناسايي، اين وسيله بلافاصله از محل دور شده است. به طور معمول تلفن همراه به اين منظور استفاده مي‌شود كه با يك تلفن مي‌توان آن بمب را فعال كرد. از طرفي استفاده از زودپز در عوامل انفجاري مورد علاقه تروريست‌ها است چرا كه با توجه به فشاري كه در محفظه آن قرار دارد مي‌تواند تاثير بسيار بالايي داشته باشد. گفتني است بمب‌گذاري ماراتن بوستون كه سه نفر در آن كشته و 260نفر در سال 2013زخمي شدند به وسيله يك زودپز صورت گرفته بود. پس از اين واقعه افسران پليس و ماموران فدرال با استفاده از چراغ قوه و روبات‌ها و سگ‌هاي بمب‌ياب تمام ساعات شب‌شنبه و يكشنبه صبح براي اطمينان از اينكه هيچ تهديدي در شهر وجود ندارد منطقه را مورد تجسس قرار دادند، همچنين محل انفجار بلافاصله شست‌و‌شو شد و اثرات انفجار نيز پاك شد. شهردار نيويورك همچنين گفت كه ما بر اين باوريم كه اتصال خاصي بين اين انفجار و انفجار در نيوجرسي كه در كنار يك سطل زباله رخ داده وجود ندارد. گفتني است انفجار نيوجرسي تنها ساعتي پس از آن روي داد كه در نيوجرسي (ايالت همسايه نيويورك) هم روز شنبه يك انفجار در نزديكي محل برگزاري يك مسابقه دو خيريه، به تعطيل شدن اين رويداد انجاميد. در جريان آن انفجار به كسي آسيبي نرسيد. گزارش‌ها حاكي از آن است كه در ميان زخمي شده‌ها، حال يك نفر وخيم گزارش شده است. در ميان زخمي شده‌ها ديويد مارتينز و برندا ابرو حضور داشتند كه پس از مرخص شدن از بيمارستان به سي‌ان‌ان گفتند كه شانس آوردند زنده ماندند. مارتينز در تشريح اين حادثه گفت: هنگام حادثه در حال رانندگي بودم كه نيروي انفجار مارا بلند كرد و به سمت چپ ماشين آسيب رساند. او گفت: من در هنگام رانندگي تنها يك انفجار را احساس كردم و چيزي كه بعدا يادم مي‌آيد اين بود كه در آمبولانس بيدار شدم. مارتينز گفت: درد داشتم و دچار يك آسيب رواني شدم چرا كه نزديك بود پسرم كه در شكم همسرم بوده آسيب ببيند. ابرو كه حامله است گفت: نوزاد آنها آسيب نديده است.
وحشت عمومي
پس از اين واقعه مردم خيابان‌ها و مناطق مختلف نيويورك به‌شدت وحشت زده شدند چرا كه تعدادي از پنجره‌هاي خانه‌ها شكسته بود و پنجره چند بلوك آن طرف‌تر نيز به لرزه درآمد. دانيلو گابريلي ساكن 50 ساله كه هنگام انفجار در چند بلوك آن طرف‌تر مشغول تماشاي تلويزيون بوده است به سي‌ان‌ان گفت: اين يك انفجار بزرگ بود كه كل ساختمان را تكان داد و به ناگاه همه مردم از خانه‌هاي خود خارج شدند و به معناي واقعي يك هرج و مرج جدي به وجود آمد. شهرونداني كه در نزديكي محل انفجار حضور داشتند يك بوي گوگرد شديد را حس مي‌كردند. به گفته گابريلي به طور واقعي تمام محله از اين انفجار ترسيدند.
منطقه شب‌زنده‌دار
محله چلسي در منطقه منهتن نيويورك با رستوران‌ها، ايستگاه‌هاي مترو، فروشگاه‌ها، شركت‌ها و همچنين گالري‌هاي هنري به طور معمول تا آخر شب مردم در آن حضور دارند. خياباني كه در آن انفجار رخ داده است، در قلب محله چلسي بوده است. اين محله از جمله مناطق گران نيويورك محسوب مي‌شود كه ثروتمندان زيادي از آن ديدن مي‌كنند.
گفتني است در طول روزهاي آينده مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك آغاز به كار مي‌كند و تامين امنيت آن از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. اين در حالي است كه وقوع چنين انفجارهايي مانند شنبه‌شب نيويورك مي‌تواند حساسيت‌هاي مجمع عمومي را افزايش دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون