• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3155 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۴ دي

عبدالرضا كاهاني در نشست خبري«استراحت مطلق»

بايد عقدنامه نشان دهيم!

    بيتا موسوي/   عبدالرضا كاهاني صبح سه‌شنبه 23 دي در نشستي خبري در جمع خبرنگاران در مورد وضعيت تازه‌ترين فيلم خود «استراحت مطلق» كه حاضر نشدن آن در جشنواره سي و سوم فيلم فجر حواشي و اظهارات متناقض هيات انتخاب را به همراه داشته، توضيحاتي ارايه كرد. كاهاني در ابتداي اين نشست به خبرنگاران گفت: در اين سال‌ها چهره‌يي از من معرفي شده كه كاهاني هميشه اعتراض مي‌كند. در يكي، دو سال اخير سعي كردم تغيير رويه دهم و بيشتر سكوت كنم اما آنقدر بي‌احترامي و كج‌روي و بداخلاقي صورت گرفت كه احساس كردم بايد رو‌در‌روي شما بنشينم و در مورد اتفاقاتي كه براي «استراحت مطلق» رخ داده توضيح دهم.

مشكل فقط جشنواره نيست

او درباره وضعيت حضور فيلمش در جشنواره فجرگفت: اينكه فيلمي از من در جشنواره نيست اساسا مساله عجيبي نيست. چه وقت فيلم‌هايم بوده كه امسال نباشد؟ نكته تعجب‌برانگيز رفتار دوستان در جشنواره است كه كپي‌برداري از روي دست مسوولان قبلي است. كاهاني تاكيد كرد: قبل از اعلام اسامي فيلم‌ها با صحبت‌هايي با من مطرح شد و جلساتي با مسوولان در ارشاد داشتم. براي نخستين بار با يك مدير سينمايي شام خوردم و تاريخ نمايش فيلم در برج ميلاد مشخص شد، حتي زماني را گذاشتيم كه حساسيت‌ها كمتر باشد و صحبت‌ها اين‌طور پيش رفت كه فيلمي كه در فرانسه ساخته‌ام در بخش بين‌الملل جشنواره در ارديبهشت به نمايش درآيد. براي نخستين‌بار سانسور را پذيرفتم تا چهره ديگري از خودم نشان دهم، حتي براي نخستين بار به ارشاد رفتم و تعهد شفاهي دادم كه تغييرات را در فيلمم اعمال خواهم كرد اما همه‌چيز تغيير كرد.» اين كارگردان ادامه داد: من از حاضر نشدن فيلمم در جشنواره ناراحت نيستم، بيشتر نگران كساني‌ هستم كه هميشه هستند و اين بودن آنان بوي كارهاي سفارشي مي‌دهد.  
كاهاني افزود: من ترجيح مي‌دهم فيلم‌هايي بسازم كه به لحاظ اجتماعي نگراني‌هايي مطرح كند تا اينكه فيلمم از زمان ساخت مشخص باشد كه قرار است كدام جوايز را از جشنواره بگيرد. من افتخار مي‌كنم سينمايي را پيگيري مي‌كنم كه نقدينگي هزينه شده براي ساخت تمامي فيلم‌هايم غير از آنكه در فرانسه ساختم، يك و نيم ميليارد تومان است. در مقابل فيلم‌هايي به عنوان فيلم تجربي ساخته مي‌شود كه هزينه آنها چندين برابر است، اين‌ است كه من را نگران و ناراحت مي‌كند نه حاضر نشدن فيلمم در جشنواره. كاهاني تاكيد كرد: فيلم من قطعا اسفند اكران مي‌شود و در صورت استقبال خوب تماشاگران اميدوارم نمايش آن در سال آينده هم ادامه داشته باشد. اين را با افتخار مي‌گويم و تاكيد مي‌كنم كه من فيلمسازي نيستم كه فيلم بسازم و بعد نتيجه كارم را رها كنم و به سفر بروم و بي‌خيال وضعيت اكران آن شوم. تا زمان اكران شدن فيلمم برايش تلاش مي‌كنم.

مديران قبلي بهتر از مديران فعلي بودند

او همچنين در مورد مميزي‌هايي كه به فيلم وارد شد، توضيح داد: مدت زمان فيلم 76 دقيقه است و من مي‌دانم در چه زماني فيلمم را ببندم كه امكان وارد كردن مميزي به آن و همچنين كوتاه كردن زمان فيلم نباشد. در مورد 16 مورد اصلاحيه‌يي كه به «استراحت مطلق» وارد شده بود، اگر قرار بود همه را اعمال كنيم مدت زمان فيلم از يك كار سينمايي كمتر مي‌شد.
كاهاني در مورد صحنه فوتبال فيلم كه يكي از موارد مميزي است در پاسخ به سوال خبرنگار «اعتماد» افزود: «مساله صحنه فوتبال اين است كه دو تيم فوتبال بازي مي‌كنند، براي اينكه از هم تشخيص داده شوند يك تيم لباس دارند و يك تيم نه. به نظر مي‌رسد در اين صحنه خيلي خوشايند برخي نبوده بابك حميديان با آن ظاهر حضور داشته باشد. بعضي تصور مي‌كنند وقتي يك بازيگر نقشي را ايفا مي‌كند بايد همواره در آن قالب بماند و همان‌طور زندگي كند.» عبدالرضا كاهاني همچنين درباره حضور رضا عطاران با همسرش در اين فيلم در پاسخ به « اعتماد» توضيح داد: گويا ما بايد به گونه‌يي در ابتداي فيلم عنوان كنيم كه اين دو زن و وشوهر هستند و ما بايد در يك آتليه از آنها عكس بگيريم و با عقدنامه نشان دهيم!  اين كارگردان سينما در پاسخ به «اعتماد» درباره مقايسه مديران ارشاد فعلي با دولت قبلي گفت: من به آقاي رضا داد و شوراي نظارت ارشاد به صراحت عنوان كردم كه آقايان شمقدري و سجادپور من را خيلي اذيت كردند. اما آنها مديران بهتري از شما بودند. تفاوت روحاني و احمدي‌نژاد هم در يك لبخند و اخم است. من با نظر مجلس درباره استيضاح وزير ارشاد موافقم اما نه به آن دليلي كه مجلس مي‌خواهد اين كار را بكند. فقط به اين دليل كه نمي‌تواند فيلم‌هاي ما را اكران كند و نمي‌تواند حق فيلمسازان را بدهد. كاهاني همچنين در پاسخ به اين پرسش كه با اتكا به چه نكته‌يي مي‌گويد قطعا فيلمش اسفند اكران مي‌شود، گفت: اتكاي من به تلاش خودم است. چندي است كه نه مجوز‌هاي قانوني ساخت معتبر تلقي مي‌شود و نه پروانه‌هاي نمايشي كه از سوي وزارت ارشاد صادر مي‌شود. من ترجيح مي‌دهم از جايي پروانه بگيرم كه كسي روي آن حرف نزند و مي‌خواهم از خدا مجوز نمايش فيلمم را بگيرم كه ديگر كسي روي آن حرفي نزند. من مطمئنم فيلمم اسفند به نمايش درمي‌آيد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون