• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3155 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۴ دي

نشست سي و سومين جشنواره بين المللي تئا‌تر فجر برگزار شد

مديران مي‌آيند و مي‌روند، آنچه مي‌ماند، تئا‌تر است

    احمدرضا حجارزاده/  دبير سي‌وسومين جشنواره بين‌المللي تئا‌تر فجر رويكرد هنرمندان در برابر مشكلات و ناملايمات تئا‌تر را قابل‌تحسين و جانانه تلقي كرد.
نشست خبري سي‌وسومين جشنواره بين‌المللي تئا‌تر فجر سه‌شنبه ساعت ۱۰ در تالار مشاهير مجموعه تئا‌ترشهر با حضور اردشير صالح‌پور، دبير اين دوره از جشنواره، مهدي حاجيان، عباس غفاري، مدير روابط عمومي اداره كل هنرهاي نمايشي برگزار شد.  در اين نشست كه قرار بود تا ساعت 12 به پايان برسد اما به دليل بحث‌هاي فراوان بين خبرنگاران و دبير جشنواره تا ساعت 13:45 دقيقه به طول انجاميد، اردشير صالح‌پور تلاش كرد به انتقادهاي بي‌پايان اصحاب رسانه پاسخ بدهد، ولي در نهايت نتوانست آنها را قانع كند.  بيش‌ترين انتقادهاي وارده به دبير جشنواره و سي‌وسومين دوره برگزاري اين جشن تئاتري سالانه، به طراحي پوستر بي‌كيفيت و نامطلوب جشنواره توسط يارتا ياران و دعوت از گروه‌هاي نمايشي كشورهايي مانند كويت و عمان در بخش بين‌الملل جشنواره امسال برمي‌گشت.  ابتداي اين نشست، اردشير صالح‌پور با اين توضيح كه دوره سي و سوم جشنواره با رويكرد فرهنگ ايراني و تئا‌تر ملي برگزار خواهد شد، بيان كرد: «جشنواره تئا‌تر فجر عالي‌ترين تجلي‌گاه و تريبون هنر نمايش است كه دستاوردهاي يك ساله تئا‌تر را به نمايش مي‌گذارد. تئا‌تر يك خانواده جهاني و انساني است بنابراين تمامي اهالي تئا‌تر بايد با هم مشاركت و صميميت داشته باشند. خوشبختانه امسال با وجود مشكلات و كمبودهايي كه بر سر راه هنر تئا‌تر بود، هنرمندان با ناملايمات كنار آمدند و رويكرد جانانه و
 قابل تحسيني از خود نشان دادند.» دبير اين دوره از جشنواره با ابراز رضايت از اقبال جشنواره در سي و سومين دوره خود، اظهار كرد: «در بخش تازه‌هاي تئا‌تر ۵۴۸ متقاضي داشتيم كه متاسفانه در ‌‌نهايت توانستيم ۱۲ اثر را در جشنواره شركت دهيم.‌اي كاش شرايط و امكانات تئا‌تر ما طوري بود كه مي‌توانستيم تمامي اين آثار را در جشنواره به نمايش بگذاريم.»  صالح‌پور درباره ميزان اهميت اصحاب رسانه در كنار تئا‌تر عنوان كرد: «اصحاب رسانه پلي ارتباطي ميان هنرمندان و مردم و مسوولان تئا‌تر هستند؛ هنر تئا‌تر از‌‌ همان ابتداي پيدايش در يونان در كنار خود منتقدي به نام ارسطو داشت.» دبير جشنواره تئاتر فجربا اشاره به بخش جديدي در جشنواره تئا‌تر فجر اضافه كرد: «در سي و سومين دوره جشنواره تئا‌تر فجر از چهار شهيد فعال در عرصه تئا‌تر تجليل خواهيم كرد.»  صالح‌پور درباره پوستر جشنواره گفت: «پوستر تئا‌تر از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. جاي خوشحالي است كه براي اولين بار پوستر جشنواره تا اين حد اهميت پيدا كرده و اين موضوع نشان‌دهنده بالا رفتن سواد بصري مخاطبان است.» سرپرست اداره كل هنرهاي نمايشي با اشاره به اينكه از زمان انتصاب به عنوان دبير سي‌و‌سومين جشنواره بين‌المللي تئا‌تر فجر، تنها يك ماه است كه فعاليت رسمي خود را آغاز كرده، بيان كرد: «تغييرات اداري و كاستي‌ها، هميشه به تئا‌تر لطمه مي‌زنند. مديران مي‌آيند و مي‌روند، آنچه باقي مي‌ماند، تئا‌تر است. انتقادات شما نسبت به مسائل مختلف وارد است و مسوولان بايد آن را با شكيبايي بپذيرند و حل كنند.»
ما را نقد كنيد
صالح‌پور با ارايه توضيحاتي درباره مفاهيم نهفته در پوستر جشنواره، افزود: «يارتا ياران، طراح پوستر، در وهله اول يك هنرمند تئا‌تر است. او خود پيشنهاد داد تا پوستر اين دوره از جشنواره را با توجه به فرهنگ و هويت ايراني، بدون دريافت هزينه انجام دهد. او همچنين هنرمند تجسمي است و زيبايي‌شناسي را بلد است. خوشحالم كه پوستر جشنواره تا اين اندازه مساله ايجاد كرده و همه آن را نقد مي‌كنند. مفاهيم در نظر گرفته شده براي پوستر صحيح و از جايگاه خاصي برخوردار است، اما در اجرا نتوانسته موفق عمل كند. براين اساس فرصتي را ايجاد كرديم تا
۲۵ دي ماه، طراحان بتوانند طرح‌هاي پيشنهادي‌شان را ارايه دهند. روز گذشته در انجمن طراحان گرافيست خواستار طراحي پوستر براي سال آينده شدم. بخشي از تئا‌تر سليقه است. در اجرا‌ها هم، همه كار‌ها را نمي‌توانيم بپسنديم. اين چند روز در كنار نقدهايي كه داشتيم، توهين‌هاي بسياري را هم شنيديم، كه به اعتقاد من اصلا اخلاقي و شايسته نبود. ما هم امكان دارد اشتباه كنيم. بنابراين مي‌خواهيم در كنار ما باشيد و ما را نقد كنيد. نقدي كه در بستر صحيحي شكل گرفته باشد.» صالح‌پور در ادامه سخنانش در مورد حضور چند نمايش از كشورهاي عربي در جشنواره امسال اظهار كرد: «ما بخشي به نام كشورهاي اسلامي داشتيم كه قرار بود شش اثر انتخاب شود، با توجه به مساله كمبود بودجه، اين بخش‌ حذف شد و تنها سه كار از كشورهاي كويت، عمان و كردستان عراق با تامين هزينه از سوي سفارتخانه‌هاي‌شان در اين دوره از جشنواره حضور دارند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون