• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3155 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۴ دي

جملات كليدي

  انديشه اصولگرايي و اصلاح‌طلبي در آينده ادامه خواهد يافت، اما معلوم نيست كه جناح‌ها پابرجا بمانند. «جناح اصولگرا نياز به نوسازي دارد»
 اگر اين جناح نيز به سرعت خود را نوسازي نكند از بين مي‌رود همان‌طور كه جناح اصلاح‌طلب نتوانست در عرصه سياسي خود را حفظ كند.
 اميدوارم اين جناح، با نوسازي و اصلاحات واقعي، بتواند همچنان انديشه‌هاي اصولگرايي را نمايندگي كند. از سال 1350 تاكنون اصولگرا بوده و همچنان خواهم بود، اما اگر اين جناح خود را بازسازي نكند به اصولگرايي خود، به صورت مستقل از آنها ادامه خواهم داد.
 جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا نفس آخر خود را مي‌كشند.
 به نظر من لزوم احيا و بازسازي و اصلاح مجدد روحانيت مبارز و روحانيون مبارز از يكسو و زير چتر قرار دادن گروه‌ها و احزاب همسو با خود و كنترل انديشه‌هاي سياسي آنها كه با هر سليقه‌يي كه هستند از دايره اصولگرايي و اصلاح‌طلبي و قانون خارج نشوند و اگر خارج شدند آنها را طرد كنند، احساس مي‌شود.
 جناح راست در زمان امام از جريان انقلابي فاصله داشت و پس از امام اصولگرايان به جريان انقلابي نزديك شدند. هرچند همين نزديكي و دوري باعث يكي فرض كردن جريان انقلابي با جناح‌ها مي‌شد، ولي در واقعيت تفاوت‌هاي زيادي بين جريان انقلابي و جريان جناحي وجود داشت.
  البته نبايد به هم ريختن اين مرزها را در سال‌هاي اخير ناديده گرفت. در سال‌هاي اخير ضعيف شدن مرزهاي انقلابي و جناحي باعث شد كه جريان انقلابي با جناح اصولگرا يكي فرض شود.
 بدترين دوران جريان انقلابي، دوران آقاي احمدي‌نژاد بود كه بسياري آن را ظهور مجدد جريان انقلابي تلقي كردند، در حالي كه همه مشاهده كردند كه چنين مساله‌يي به وقوع نپيوست.
 اگر جريان جناحي از ريل خارج نمي‌شد، حوادث تلخ 10 سال اخير صورت نمي‌گرفت و اگر در آستانه فروپاشي قرار نمي‌گرفتند، چند ليست و چند گروه متخاصم نمي‌شدند.
 اصولگرايان سال 88 نتوانستند به صورت منسجم به مردم و نظام كمك كنند.
 به نظر من هم جناح اصلاح‌طلب و هم جناح اصولگرا به سختي تلاش مي‌كنند كه خودشان را با شرايط سياسي جديد ايران تطبيق بدهند، مقررات و ساز و كارهاي آنها ديگر جوابگو نيست، نفس آخر خود را مي‌زنند. آنها در سه يا چهار انتخابات اخير هيچگاه نتوانستند يك نفر را براي رياست‌جمهوري معرفي يا ليست واحد براي مجلس بدهند، اين به معناي سردرگمي آنهاست. ولي انديشه اصلاح‌طلبي و انديشه اصولگرايي بيش از ۷۰ سال است كه وارد فضاي سياسي ايران شده و در آينده هم خواهد بود، اما آرايش اصلاح‌طلبي و اصولگرايي عوض خواهد شد و مثل گذشته نخواهد بود.
 به نظر من انديشه اصلاح‌طلبي و انديشه اصولگرايي ادامه پيدا خواهد كرد، اما اگر اين دو جناح يك تغييرات اساسي در خود به وجود نياورند كار هر دو تمام شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون