• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3155 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۴ دي

نخستين بازديد رييس‌جمهور از رآكتور بوشهر

باز هم نيروگاه هسته‌اي مي‌سازيم

گروه سياسي: رييس‌جمهور در كنار يكي از مشهورترين پروژه‌هاي هسته‌يي ايران به 1+5 هشدار داد. دوازدهمين سفر استاني حسن روحاني در قامت رييس‌جمهوري مجالي بود تا در جمع مردم بوشهر خطاب به1+5 با تصريح بر اينكه دوران تهديد و تحريم سپري شده است، بگويد كه هر مقدار اين گروه در برابر ايران راه منطقي و سرعت عمل را در پيش نگيرند، ضرر خواهند كرد. روحاني در كنار نيروگاه هسته‌يي بوشهر، حرف‌هاي غيرهسته‌يي هم داشت. حرف‌هايي از بودجه نفتي ايران و فشار غربي‌ها براي كاهش آن. اين‌بار رييس‌جمهوري آماري داشت تا ايران بتواند در اين زمينه هم سرش را بالا بگيرد؛ آماري از مقايسه وابستگي بودجه كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس به نفت با وضعيت كشورمان؛ «آمار و ارقام نشان مي‌دهد كه كشور عربستان 80 درصد بودجه سالانه‌اش به فروش نفت وابسته است و 90 درصد صادرات اين كشور مربوط به فروش نفت خام است. همچنين كويت 95 درصد بودجه‌اش به نفت وابسته است و حدود 95 درصد صادراتش مربوط به فروش نفت خام است. اين در حالي است كه جمهوري اسلامي ايران از لحاظ بودجه امسال فقط 33 درصد به نفت وابسته است و در دولت يازدهم در سال 93 كمترين وابستگي به نفت در بودجه تقديمي به مجلس شوراي اسلامي مشاهده مي‌شود و به طور كلي يك درصد بودجه ما وابسته به فروش نفت است. ضمن اينكه راه جبران اين كاهش را پيش‌بيني كرده‌ايم وبا كمك نمايندگان مجلس شوراي اسلامي راه‌هاي موردنظر را پيش‌بيني مي‌كنيم. از لحاظ صادرات فقط 60 درصد صادرات ما مربوط به نفت است در حالي كه بقيه صادرات ما غيرنفتي است و ما امسال به حول و قوه الهي صادرات غيرنفتي را افزايش خواهيم داد.» اين حرف‌ها هم البته شايد مستقيما حرف‌هاي هسته‌يي نباشند، اما غير مستقيم خيلي به آن مربوط مي‌شود. مخصوصا جايي كه به ياد بياوريم حسن روحاني كاهش قيمت نفت را «دسيسه» جديدي از سوي دشمنان براي فشار به ايران مي‌داند تا بلكه بتوانند در مذاكرات ما را عقب برانند.  به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، گزيده اظهارات حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در جمع مردم استان بوشهر به شرح زير است:
 ملت ايران خواهان پايان تحريم ظالمانه عليه ايران اسلامي هستند و به هر ميزان كه مذاكره‌كنندگان در گروه 1+5 راه منطقي و سرعت عمل را در پيش نگيرند، بدانند ضرر خواهند كرد.
 دولت يازدهم با حمايت مردم و هدايت مقام معظم رهبري در مسير شكستن تحريم گام برداشته است، به حول و قوه الهي راه برچيده شدن كامل تحريم‌ها در چارچوب منافع ملي ايران را ادامه خواهيم داد.
 ملت بزرگ ايران، بعد از ساليان دراز به يكي از آرزوهاي خود دست يافت و امروز تمام ايرانيان عزيز داراي دفترچه بيمه درماني هستند و چتر بيمه در سراسر اين سرزمين گسترده شده است.
 از افتخارات دولت، سلامت‌محور بودن است و ما مفتخريم كه از آغاز امسال تاكنون گام‌هاي مهمي در زمينه تحول در بخش سلامت برداشته‌ايم و اين گام‌ها را تا كسب رضايت كامل ملت ايران ادامه خواهيم داد.
 اين گزارش نشان مي‌دهد كه اقتصاد در حوزه صنعت در طول هشت ماهه امسال از رشد ۴ درصدي برخوردار بوده است و اين نكته گواه اين مطلب است كه بعد از هشت فصل در جا زدن در ركود و رشد منفي، امسال رشد مثبت را آغاز كرده‌ايم و به سمت رونق حركت مي‌كنيم.
 اينجا سرزمين توليد برق اتمي است و اين استان همان طور كه شعارش است مركز توليد انرژي ايران است، ما به مردم با استعداد استان بوشهر و به عسلويه و خارك و جاي جاي اين منطقه به عنوان سرزمين توسعه و حركت، افتخار مي‌كنيم.
 بوشهر بايد به همت شما مردم به سابقه ديرين توسعه و تجارتش بازگردد. به عنوان خادم مردم ايران و بوشهر اعلام مي‌كنم كه همه توان و امكان دولت در خدمت استان بوشهر خواهد بود.
 دولت يازدهم گام‌هايي را براي توسعه استان به كمك شما مردم و همت همه مسوولان، كارگزاران و فرهيختگان استان به ويژه جوانان عزيز طراحي كرده است، احداث جاده از سال آينده آغاز مي‌شود و تلاش مي‌كنيم تا پايان دولت يازدهم و اوايل سال ۱۳۹۶ به پايان برسد.
 دولت به زودي لايحه مربوطه را تقديم مجلس شوراي اسلامي خواهد كرد و بي‌ترديد منطقه آزاد تجاري بوشهر موجب رونق كل استان خواهد شد.
 براي رونق بخشي به صنعت استان به بانك مركزي اعلام شده است، از طريق بانك‌هاي مختلف ۱۳۰ ميليارد تومان براي سرمايه در گردش و ۳۳۰ ميليارد تومان براي تكميل طرح‌ها، تسهيلات داده شود.
 دولت قدم‌هاي لازم براي زيرساخت اوليه استان را برخواهد داشت و از همه سرمايه‌داران، كارآفرينان و بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري دعوت خواهد كرد.
 در اين سفر مجموعا ۱۱ پروژه مهم با اعتبار ۶۰۳ ميليارد تومان تصويب و اعلام خواهد شد كه تفصيل آن در شوراي اداري استان به اطلاع مردم مي‌رسد.
 بايد وحدت، محبت و برادري را در اين سرزمين بيش از پيش گسترش دهيم، زيرا همه از يك كشور، زير يك پرچم، داخل يك نظاميم و همگي با قانون اساسي پيوند داريم و از رهبر معظم انقلاب پيروي مي‌كنيم. ما در كنار هم هدف واحدي را كه آن هدف توسعه و سربلندي ايران است، دنبال مي‌كنيم.

نه قصد مداخله در كشوري را داريم و نه هيچ مداخله‌يي را مي‌پذيريم
  ايران خواهان روابطي برادرانه و در چارچوب حسن همجواري با همه همسايگانش است.
 نزاع بين كشورها براي همه مضر بوده و هيچ نفعي عايد طرفين نخواهد شد و جمهوري اسلامي ايران به حق نه قصد مداخله در كشوري را دارد و نه هيچ مداخله‌يي را خواهد پذيرفت و ما در روابط‌مان به فكر منافع دو طرف خواهيم بود.
 اگر كسي در منطقه فكر مي‌كند كه جمهوري اسلامي ايران هدف ديگري دنبال مي‌كند، اشتباه كرده و پيام و خواست ما تقويت دوستي با همه همسايگان به خصوص كشورهاي حاشيه خليج فارس است.
  كشورهاي همجوار ايران از ديرباز روابط تاريخي با كشور ما داشتند و من فكر مي‌كنم تمام كشورهاي منطقه اين پيام را از دولت ايران دريافت كردند كه ما به دنبال روابط برادرانه و حسن همجواري با همه همسايگان هستيم.
  بايد در اقتصاد به بخش خصوصي، نيمه‌خصوصي و تعاوني‌ها اعتماد كنيم و در كنار همكاري با اين بخش‌ها اگر مشكلي پيش آمد، مسائل را حل و فصل كنيم.
  بايد مطالبات معوق بانكي هر چه زودتر حل و فصل شود، بانك‌ها در اين خصوص وظيفه سنگيني بر دوش دارند و بايد مشكل معوقات بانكي را كه به خاطر شرايط اقتصادي كشور در گذشته براي عده‌يي پيش‌آمده، هر چه زودتر حل و فصل كرد.

 

به دنبال استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي هستيم

رييس‌جمهور روز سه شنبه در بازديد از نيروگاه اتمي بوشهر، اين نيروگاه را مظهر ايستادگي يك ملت دانست و از ساخت دو نيروگاه اتمي ديگر در بوشهر براي استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌يي خبر داد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني پس از بازديد از نيروگاه اتمي بوشهر گفت: نيروگاه اتمي بوشهر متفاوت با نيروگاه‌هاي ساير كشورهاي دنياست، زيرا اين نيروگاه مظهر ايستادگي يك ملت است. در ابتدا غربي‌ها قرار بود آن را بسازند كه عقب‌نشيني كردند و تعهدات‌شان را زير پا گذاشتند، اما ساخت و بهره‌برداري از اين نيروگاه به دنيا نشان داد كه اگر ملتي اراده‌يي براي دستيابي به هدف داشته باشد، در آن مسير گام بر مي‌دارد و بر سر حقوقش ايستادگي خواهد كرد و به هدف خود خواهد رسيد. رييس‌جمهور با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران بر استفاده از انرژي‌هاي مختلف و متنوع تاكيد دارد، اظهارداشت: امروز در مساله توليد برق بايد از انرژي هسته‌يي بهره‌مند شد، زيرا از يكسو امكان استفاده از سوخت‌هاي فسيلي بي‌نهايت نيست و از طرف ديگر بايد از انواع فناوري‌هاي روز دنيا استفاده كرد. رييس شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد: نيروگاه اتمي بوشهر نمونه‌يي است كه نشان مي‌دهد ايران تنها به دنبال استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي و توليد برق است. روحاني ادامه داد: كاري كه ملت ما شروع كرده براساس تصميمات مجلس شوراي اسلامي و شوراي عالي انرژي است و بر اين اساس بايد بخشي از نياز برق كشور از انرژي هسته‌يي تامين شود. اين كار امروز به ثمر رسيده و ادامه خواهد يافت. رييس شوراي عالي امنيت ملي همچنين از تلاش‌هاي دكتر علي‌اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي و همه دست‌اندركاران و مهندسان فعال در نيروگاه اتمي بوشهر قدرداني و تشكر كرد. رييس‌جمهور پيش از بازديد از اتاق كنترل نيروگاه از نزديك در جريان چرخه كار نيروگاه اتمي بوشهر و چگونگي فعاليت آن و برنامه‌هاي مديريت نيروگاه در خصوص افزايش توليد برق قرار گرفت. نيروگاه اتمي بوشهر در حال حاضر ۷۰۰ مگاوات برق توليد مي‌كند و قابليت توليد برق تا ميزان ۱۰۰۰ مگاوات را دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون